V dobri uri so številni sodelujoči pri načrtovanju in izvedbi gradnje suhega zadrževalnika pod Sušo, ki predstavlja drugo fazo projekta protipoplavne ureditve porečja Selške Sore, predstavili, kaj v prihodnjih mesecih in letih čaka krajane Zalega Loga. Zadrževalnik s pregrado, ki bo pred poplavami ščitil predvsem Železnike in tudi druge kraje navzdol po porečju Selške Sore, bodo namreč zgradili pod vasjo Zali Log. Vendar pa je glasna nasprotovanja številnih krajanov, ki smo jih slišali na podobni predstavitvi pred dvema letoma, zamenjalo vsaj načelno strinjanje, pospremljeno s posameznimi vprašanji, na katera so krajani dobili bolj ali manj zadovoljive odgovore.
Sprijaznili so se z zadrževalnikom
»Krajani Zalega Loga so se nekako sprijaznili z zadrževalnikom. Svoje pomisleke in vprašanja smo strnili v sedem točk in dobili odgovore. Predvsem nas zanima, na kakšen način bodo zadrževalnik s pregrado vzdrževali. Bojimo se, da bo prišlo do visoke vode, ki bo pri nas poplavljala in povzročila škodo, potem pa se bo za nas začela kalvarija z birokratskimi obveznostmi in pošiljanjem od vrat do vrat,« opisuje Janez Habjan, predsednik vaškega odbora v Zalem Logu. Pogreša natančnejši terminski načrt del in seznam oseb, na katere se lahko krajani z vprašanji ali ob dogodkih, povezanih z visoko vodo, obrnejo. Sicer pa so zadovoljni, pravi Habjan, da bodo ob gradnji zadrževalnika dobili kolesarsko stezo, čeprav je v zvezi z njeno navezavo na obstoječe poti še nekaj odprtih vprašanj.
Poleg zagotovila, da bodo krajani Zalega Loga ob morebitnih poplavah in povzročeni škodi upravičeni do odškodnin, za katere bo pristojna posebna komisija, jih skrbita tudi čiščenje in vzdrževanje zadrževalnika. Visoke vode namreč za seboj pustijo veliko materiala, ki ga je treba očistiti ne le zaradi estetskih, pač pa tudi iz varnostnih razlogov. Zbrani pristojni so jim zagotovili, da bo takojšnje čiščenje zadrževalnika po poplavah vključeno v pravilnik o obratovanju in vzdrževanju pregrade. Zaskrbljeno pa so krajani pristojne spraševali še, kako bo med deli, ki naj bi se začela že letos in bodo trajala več kot dve leti, s prevoznostjo ceste do Železnikov in naprej proti Škofji Loki. Kot so zagotovili pristojni, bo vsaj enosmerni promet proti Železnikom ves čas gradnje omogočen. Daljših popolnih zapor ceste ne predvidevajo, lahko pa se bo zgodilo, da bodo uvedli kakšno krajšo popolno zaporo, vendar bodo o tem krajane vnaprej obvestili. Obljubili so, da bo prometni režim podoben, kot je veljal nedavno med sečnjo dreves na območju predvidene gradnje, kar je sodilo med pripravljalna dela za gradnjo zadrževalnika.
Zemljišča pridobljena, zdaj čakajo gradbeno dovoljenje
Med številnimi možnimi rešitvami za zagotavljanje poplavne varnosti na širšem območju Železnikov so se strokovnjaki odločili za optimalno, so poudarili na predstavitvi v Zalem Logu. To je gradnja suhega zadrževalnika z 20-metrsko pregrado. Lahko bo zadržal milijon kubičnih metrov vode, ki ob ujmi ne bo več drla navzdol proti Železnikom, ampak bo polnila zadrževalnik pod vasjo Zali Log. Ob tem, ko naj bi se ta ob ujmi počasi polnil, naj bi se voda nadzirano spuščala v Železnike v tolikšni meri, da ne bi prestopala bregov. Gre za 34 milijonov evrov vreden projekt, razdeljen v več faz. Prva se je z deli v strugi Selške Sore skozi Železnike že začela, pravi direktorica urada za upravljanje voda na direkciji za vode Suzana Stražar. Za drugo fazo, v katero sodi tudi gradnja zadrževalnika, pa so po njenih besedah pridobili že vsa zemljišča. Zdaj čakajo le še gradbeno dovoljenje, za katero je pristojno ministrstvo za okolje in prostor. Kot pravi Stražarjeva, ga pričakujejo v nekaj mesecih. Tako s pridobivanjem gradbenega dovoljenja kot z deli pa se mudi, saj morajo biti slednja zaradi črpanja evropskih sredstev dokončana v letu 2024. Ob tem je Občina Železniki po besedah župana Antona Luznarja z direkcijo za vode podpisala tudi sporazum, da z denarjem iz načrta za odpornost in okrevanje zgradijo še dodatno pregrado in uredijo strugo Selške Sore, kar pa bi v primeru visokih voda zaščitilo tudi vas Zali Log, ne samo Železnikov.