Ljubljanska avtobusna postaja je milo rečeno neugledna, poslovna stavba, v kateri lahko potniki nabavijo avtobusne vozovnice, pa dotrajana. Vanjo se že vrsto let ne vlaga nič oziroma skoraj nič. Razlog za to je, da je zemljišče v lasti Slovenskih železnic, poslovna stavba pa v lasti družbe Avtobusna postaja Ljubljana (AP Ljubljana).
V last Slovenskih železnic je zemljišče prešlo po sodni poti. Po dolgotrajnem sojenju je pred približno desetletjem vrhovno sodišče nazadnje razsodilo, da nepremičnina pripada Slovenskim železnicam. Tedaj je bil sklenjen tudi dogovor, da se bo AP Ljubljana z zemljišča izselila, ko bodo Slovenske železnice pridobile pravnomočno gradbeno dovoljenje za gradnjo nove avtobusne postaje.
Zavrnitev prevzemne ponudbe
Leta 2022 so Slovenske železnice načrtovale prevzem AP Ljubljana, po neuradnih podatkih za dva milijona evrov. Ker je ta znesek predstavljal oceno vrednosti na podlagi vrednotenja AP Ljubljana iz leta 2020, lastniki podjetja ponudbe niso sprejeli; do oddane ponudbe so se namreč prihodki AP Ljubljana povišali za skoraj polovico, na 2,8 milijona evrov, čisti dobiček pa za 3,7-krat, na okoli 450.000 evrov. Potem ko je bila prevzemna ponudba zavrnjena, so v začetku leta 2023 Slovenske železnice odpovedale najemno pogodbo AP Ljubljana, prevzemno ponudbo pa po naših podatkih znižale na 1,3 milijona evrov.
Ker so bili prepričani, da je bila pogodba odpovedana nezakonito, saj gradbeno dovoljenje še ni bilo pridobljeno, so se v AP Ljubljana na odpoved pogodbe požvižgali in še naprej poslovali na zemljišču Slovenskih železnic. Zaradi ignoriranja odpovedi pogodbe so Slovenske železnice lani proti AP Ljubljana vložile tožbo. Po pojasnilih Slovenskih železnic je prvi narok za glavno obravnavo razpisan prihodnji mesec. To pomeni, da se bo, še preden bo sojenje pravnomočno končano (ob predpostavki, da ne bo prišlo do poravnave oziroma da se bo vsaj ena od strank na razsodbo sodišča pritožila), konec letošnjega leta iztekla najemna pogodba za zemljišče.
Po pojasnilih Marjana Kotarja, dolgoletnega direktorja in 16-odstotnega največjega posamičnega delničarja AP Ljubljana, so po izteku najemne pogodbe v letošnjem letu, dokler ne bo zgrajena nova avtobusna postaja v Ljubljani, še naprej pripravljeni upravljati ljubljansko avtobusno postajo. »Če bi nam to omogočili, smo po zgraditvi nove avtobusne postaje pripravljeni prodati delnice AP Ljubljana za en evro vsako, torej skupaj za 38.000 evrov,« je dejal Kotar. S to ponudbo so pred časom seznanili Slovenske železnice in družbo Nomago. Slednja je od leta 2022 v polovični lasti Slovenskih železnic, polovični lastnik pa je družba Adventura Investment, v večinski lasti družine Klarič. Po pojasnilih Slovenskih železnic bo novo avtobusno postajo v prestolnici upravljal Nomago. Ta avtobusni prevoznik po Sloveniji že upravlja približno 20 avtobusnih postaj.
Visoke dividende
Na Slovenskih železnicah pričakujejo izdajo gradbenega dovoljenja za gradnjo nove avtobusne postaje v dveh, treh mesecih. Po besedah Kotarja naj bi bila zgrajena konec leta 2027 ali v začetku leta 2028. »Najprej morajo zgraditi tire, podhod, dvorane, šele nato pa bodo lahko začeli graditi novo poslovno stavbo z avtobusno postajo.«
Kako je poslovala AP Ljubljana, Kotar še ni želel razkriti, ker se morajo z rezultati najprej seznaniti člani nadzornega sveta. Po neuradnih podatkih naj bi bili rezultati približno enaki predlanskim, ko je podjetje ustvarilo 3,2 milijona evrov prihodkov iz poslovanja in 557 tisočakov čistega dobička.
Izkupiček lastnikov AP Ljubljana od njihove naložbe v to podjetje bo na koncu višji, kot če bi pred časom sprejeli prevzemno ponudbo Slovenskih železnic. Leta 2023 je namreč podjetje izplačalo 590.000 evrov dividend, lani pa so od bilančnega dobička v višini 1,15 milijona evrov za dividende namenili še 993.000 tisočakov. Visoko izplačilo dividend si delničarji lahko obetajo tudi letos.