Številni so dlje časa zastonj parkirali pred trgovinami po državi, čeprav vanje niso zahajali. Sčasoma so začeli trgovci omejevati brezplačno parkiranje, predvsem z nameščanjem zapornic pred vstopom na parkirišče.
Pravila parkiranja, kjer so nameščene zapornice, so nedvoumna: ko voznik zapelje na parkirišče, vzame parkirni listek oziroma se njegova registrska tablica zabeleži, ob odhodu s parkirišča pa mu parkirnine ni treba plačati, če ga zapusti po določenem času, ki zadostuje za obisk prodajalne. Če je čas parkiranja daljši, je treba najprej poravnati strošek parkiranja, da se zapornica dvigne. Po drugi strani bi lahko imeli številni preglavice na parkiriščih, kjer je treba parkirnino poravnati prek aplikacije Easypark oziroma sistema Betterpark, ki temelji na samodejnem prepoznavanju registrskih števil in ga trži nemško podjetje Nexobility Solutions. Ta sistem, ki določa, da je po preteku od ene ure in pol do dveh ur (odvisno od lokacije) brezplačnega parkiranja za vsako nadaljnjo uro treba plačati pet evrov oziroma 50 evrov za dnevno parkiranje, so pred dnevi začeli uvajati v družbi Spar Slovenija. Po pojasnilih Spara so sistem Nexobility doslej uvedli ob prodajalnah v Ajdovščini, Logatcu, Trzinu, Škofji Loki in na Ptuju.
Odvisno od velikosti trgovine in od tega, ali je poleg še kakšna trgovina ali druga storitev in ali gre za nakupovalni center, imajo v Sparu urejene različne oblike parkiranja. Poleg sistema Nexobility imajo nekatere trgovine zapornico, druge pa sistem Easypark, pri katerem nadzor izvaja komunalna služba. Kot primer so v Sparu navedli, da je pred Sparom Koper Semedela mogoče brezplačno parkirati za eno uro, nato pa je strošek parkiranja dva evra na uro. Pred portoroškim Sparom lahko brezplačno parkirate za 90 minut, nato pa vsaka dodatna ura parkiranja stane šest evrov.
Zaračunavanje parkirnine nad določenim časom so v Sparu utemeljili s tem, da je njihova osnovna dejavnost trgovska, zato je glavni cilj kupcem zagotoviti nemoten dostop do trgovin. »Žal se vse pogosteje spopadamo s težavami zaradi vozil, ki so parkirana na naših parkiriščih zunaj obratovalnega časa trgovine in tam ostanejo parkirana tudi ves dan,« so dejali v Sparu. Še večji izziv jim predstavljajo vozila, ki jih lastniki dolgoročno puščajo ali celo zapustijo na njihovih parkiriščih. »To otežuje parkiranje našim strankam, kar posledično negativno vpliva na uporabniško izkušnjo in dostopnost naših storitev.«
Na kakšni podlagi so v Sparu določili razmeroma visoko parkirnino v višini petih evrov na uro oziroma 50 evrov na dan, kolikor je treba plačati ob nekaterih prodajalnah, kjer so pred dnevi uvedli sistem Nexobility? »Parkiranje pred našimi trgovinami je namenjeno kupcem v času nakupa. Čas brezplačnega parkiranja smo skrbno uravnali s povprečnim časom nakupa v posameznih trgovinah. Menimo, da je korektno in pravično določeno. Naš cilj je, da ljudje parkirajo na našem parkirišču izključno za namen nakupa v trgovini,« so odgovorili v Sparu. V vseh Sparovih prodajalnah plačilo parkirnine še ni uvedeno, pri njihovi vpeljavi pa bodo sledili potrebam trgovine po nemotenem parkiranju za kupce.
Za Spar zaračunavanje in upravljanje parkirnega sistema izvaja zunanji upravljalec, ki obdeluje potrebne podatke in skrbi za izdajanje obvestil v skladu z veljavno zakonodajo ter lokalnimi predpisi. Koliko parkirnine so po uvedbi sistema Nexobility zaračunali v Sparu, ni znano. Kot so pojasnili, parkirnino pobira podjetje Nexobility, zato so nas za podatke o zneskih napotili k njim. V Nexobility na več vprašanj, med drugim, ali je ob izdaji računa za celodnevno parkiranje v višini 50 evrov treba plačati še kakšne druge stroške, še niso odgovorili. Kot so dejali, potrebujejo nekoliko več časa, da vprašanja temeljito preučijo in nam zagotovijo strokovno utemeljene odgovore.
Tudi drugi trgovci uvajajo parkirnino
Pred prodajalnami parkirnino zaračunavajo vse največje trgovske verige. Po pojasnilih Mercatorja trenutno štiri parkirišča upravljajo s sistemom M-ZaporniceP, ki omogoča do 90 minut brezplačnega parkiranja, kar zadostuje za običajen nakup. Parkirnino zaračunavajo od lani, podobne sisteme bodo nameščali še na drugih lokacijah. »Tako želimo kupcem omogočiti lažji dostop in nemoteno nakupovanje, obenem pa preprečiti dolgotrajno zasedanje parkirišč vozil, katerih lastniki niso prišli nakupovat.« V Engrotušu so pojasnili, da so pred objekti, v katerih so trgovine Tuš, parkirna mesta za obiskovalce bodisi brezplačna bodisi je brezplačno parkiranje časovno omejeno od ure in pol do dveh ur. Trenutno so parkirni sistemi nameščeni na šestih lokacijah, upravljajo pa jih lastniki objektov, s katerimi imajo v Tušu sklenjene najemne pogodbe za svoje trgovine.
Tudi v Hoferju želijo kupcem zagotoviti prijetno nakupovalno izkušnjo, kar vključuje enostavno parkiranje. »Da bi jim lahko na visoko zasedenih parkiriščih zagotovili prosto parkirno mesto, smo pri izbranih trgovinah uvedli avtomatski parkirni sistem. Pred tem so parkirišča pogosto zasedali zaposleni iz bližnjih poslovnih prostorov, okoliški stanovalci ali pa so jih uporabljali kot P+R (parkiraj in se pelji). V preteklosti smo se srečevali tudi s poškodbami na parkiriščih, ki so jih povzročili neodgovorni vozniki.« Pri 89 od 93 trgovin je zato z zapornicami reguliran dostop na parkirišča, ki omejujejo dostop zunaj delovnega časa, ali imajo parkirni sistem, ki je aktiven ves čas. Na parkiriščih z avtomatskim parkirnim sistemom imajo obiskovalci Hoferja na voljo brezplačno parkiranje za omejen čas, običajno 90 minut, po preteku tega časa pa je parkiranje plačljivo na 12 lokacijah.
Po besedah Lidla so bila na določenih lokacijah parkirišča za njihove kupce stalno zasedena, kar je negativno vplivalo na poslovanje. Zato so bili postopoma primorani vzpostaviti učinkovitejši sistem upravljanja, parkirne sisteme – z zapornicami ali nadzorom parkiranja. Ob tem so v Lidlu poudarili, da so parkirne sisteme vzpostavili izključno z namenom zagotavljanja parkirnih prostorov za kupce in nemoteno poslovanje, ne pa kot del primarne dejavnosti. Na parkiriščih ob prodajalnah Lidla je za kupce parkiranje brezplačno do 90 minut oziroma odvisno od posebnosti posamezne lokacije.