S parkirišči po Sloveniji so križi in težave, k čemur v veliki meri prispevajo tudi gradnje stanovanj ali stanovanjskih sosesk brez zadostnih parkirišč. Vrsto let so bila parkirišča pred trgovinami za številne okoliške prebivalce prikladna rešitev za brezplačno parkiranje. Ker se je dogajalo, da so bila parkirišča zasedena v tolikšni meri, da obiskovalci pred prodajalnami, v katerih so hoteli opraviti nakup, niso mogli parkirati in so se zato raje odločali za obisk drugih prodajaln, so trgovske verige na razne načine začele preprečevati zastonjkarsko parkiranje. To v več krajih po Sloveniji med prebivalstvom povzroča veliko vroče krvi.

Novost na slovenskem trgu so rešitve parkiranja Betterpark, ki jih od nedavna trži nemško podjetje Nexobility in temeljijo na samodejnem prepoznavanju registrskih številk. Na slovenski trg je Nexobility vstopil proti koncu avgusta, ko je bilo ustanovljeno podjetje Nexobility Solutions. Zaradi možnosti zaračunavanja parkirnine velja biti na posameznih parkiriščih pozoren na obvestila, saj je po preteku določenega časa za obisk prodajaln parkirna ura določena izrazito visoko. Po preteku ene ure in pol do dveh ur brezplačnega parkiranja, odvisno od lokacije, je za vsako nadaljnjo uro treba plačati štiri oziroma pet evrov, za cel dan pa 50 evrov.

Zaradi možnosti zaračunavanja parkirnine velja biti na posameznih parkiriščih pozoren na obvestila, saj je po preteku določenega časa za obisk prodajaln parkirna ura določena izrazito visoko. Po preteku ene ure in pol do dveh ur brezplačnega parkiranja, odvisno od lokacije, je vsako nadaljnjo uro treba plačati štiri oziroma pet evrov, za cel dan pa 50 evrov.

Med prvimi strankami Nexobility Solutions sta trgovski verigi Spar in Lidl. V podjetju Spar Slovenija so sistem Betterpark doslej uvedli pred petimi prodajalnami: v Ajdovščini, Logatcu, Trzinu, Škofji Loki in na Ptuju. Kot so pojasnili v Lidlu, so do zdaj sistem Betterpark uvedli pred devetimi prodajalnami: V Velenju, Lescah, Kranju, Ljubljani (v Slovenčevi ulici), Kopru, Mariboru (na Titovi cesti), Tržiču, Kamniku in Celju (na Mariborski cesti).

Komu se lahko posredujejo podatki

Po pojasnilih ministrstva za infrastrukturo podatke o lastnikih vozil iz evidence registriranih vozil posredujejo izključno subjektom, ki izkažejo veljavno pravno podlago in zakoniti interes, skladno z zakonom o varstvu osebnih podatkov, splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR) in zakonom o motornih vozilih. Po tem zakonu lahko iz evidence registriranih vozil osebne podatke uporabnikom, ki so za njihovo pridobitev pooblaščeni z zakonom, posredujejo upravne enote, so dodali na ministrstvu.

Kot določa zakon o varstvu osebnih podatkov, mora zahteva za posredovanje podatkov med drugim vključevati namen obdelave osebnih podatkov oziroma razloge, ki izkazujejo potrebnost in primernost osebnih podatkov za dosego namena pridobitve ter pravno podlago za pridobitev zahtevanih podatkov. Kot so pojasnili v podjetju Nexobility Solutions, pravno podlago za pridobivanje podatkov o lastnikih vozil predstavlja pogodbeno razmerje z uporabnikom parkirišča. Na Lidlovih parkiriščih, kjer je uveden sistem Betterpark, je na tabli navedeno, da na parkiriščih veljajo določbe splošnih pogojev uporabe parkirišča. Do omenjenega pogodbenega razmerja pa domnevno pride z vstopom avtomobila na parkirišče.

Tako kot v Sloveniji je Nexobility letos na Hrvaškem ustanovil hčerinsko podjetje in ga poimenoval Nexobility Park. Med drugim so sistem Betterpark uvedli na več parkiriščih trgovskih verig Plodine in Lidl ter pred trgovskim centrom Supernova v Zagrebu, kjer so brezplačne prve tri ure parkiranja, za vsako naslednjo uro je treba odšteti tri evre, medtem ko celodnevno parkiranje, tako kot v Sloveniji, stane 50 evrov.

Pridobivanje podatkov iz evidence vozil

S sistemom Betterpark se bodo za osebe, ki bodo svoja vozila na parkiriščih puščala dlje časa, kot je predpisano brezplačno parkiranje, pridobivali osebni podatki. Na vprašanje, kje konkretno pridobivajo podatke, so v podjetju Nexobility Solutions odgovorili, da »iz registra vozil, ki ga vodi direktorat za ceste in cestni promet, organizacijska enota ministrstva za infrastrukturo«. Ob tem so poudarili, da se podatki hranijo izključno v primeru kršitve veljavnih pravil, do zaključka posameznega primera. Toda, kot vse kaže, od tega ministrstva v podjetju Nexobility Solutions doslej niso prejeli (še) nobenega podatka.

Če uporabnik zapadle parkirnine ne bo poravnal, jo nameravajo v Nexobility Solutions, kot so pojasnili, izterjati na podlagi izvršilnih postopkov.

Na ministrstvu za infrastrukturo so namreč za časnik Dnevnik pred nekaj dnevi pojasnili, da s podjetjem Nexobility Solutions nimajo vzpostavljene informacijske povezave za posredovanje podatkov o lastnikih vozil iz evidence registriranih vozil. »V letu 2025 od podjetja Nexobility Solutions nismo prejeli vloge za posredovanje podatkov iz evidence registriranih vozil, zato jih tudi nismo posredovali,« so dodali na ministrstvu. Upoštevaje navedbe ministrstva za infrastrukturo, pojasnila Nexobility Solutions, dejstva, da so v Sloveniji podjetje registrirali šele pred dobrimi tremi meseci in da se je sistem Betterpark pričel uvajati šele pred kratkim, lahko sklepamo, da bodo v nemškem podjetju podatke direktorata za ceste in cestni promet začeli šele uporabljati.

Možnost izvršb

Kljub izrazito visokim cenam parkiranja pred nekaterimi prodajalnami, kjer uporabljajo sistem Betterpark, bi bili lahko nazadnje že tako visoki stroški parkiranja v nekaterih primerih še višji. Če uporabnik zapadle parkirnine ne bo poravnal, jo nameravajo v Nexobility Solutions, kot so pojasnili, izterjati na podlagi izvršilnih postopkov. In kaj se bo dogajalo, če bo na parkirišču vozilo parkirala oseba, ki ni njen lastnik. »Za plačilo parkirnine je odgovoren lastnik vozila, vendar lahko vedno vloži ugovor in posreduje podatke osebe, ki je v času parkiranja dejansko uporabljala vozilo.«

Po pojasnilih podjetja Nexobility Solutins pri podpori digitalnega nadzora parkirnih površin in obračunu parkirnine sodelujejo z različnimi trgovskimi podjetji. »Skrbimo za tehnično izvedbo in upravljanje parkirnih sistemov, medtem ko so za delovanje parkirišč odgovorni lastniki oziroma upravljalci posameznih trgovskih površin.«

S katerimi trgovskimi verigami sodelujejo v Sloveniji pri zaračunavanju parkirnine, v podjetju Nexobility Solutions niso odgovorili. Povedali so le, da pri podpori digitalnega nadzora parkirnih površin in obračunu parkirnine sodelujejo z različnimi trgovskimi podjetji. »Skrbimo za tehnično izvedbo in upravljanjem parkirnih sistemov, medtem ko so za delovanje parkirišč odgovorni lastniki oziroma upravljalci posameznih trgovskih površin.«

Priporočamo