Podjetje Hofer trgovina je s sloganom »Sadje in zelenjava najceneje v Sloveniji« kršilo oglaševalski kodeks, je nedavno ugotovilo slovensko oglaševalsko razsodišče, ki deluje pod okriljem Slovenske oglaševalske zbornice. Kršitelja je pozvalo k prenehanju oglaševanja, na katerega se nanaša pritožba, ki jo je vložil njegov konkurent, podjetje Spar Slovenija. V slednjem so prepričani, da je Hofer kršil načelo poštenosti oglaševalskega kodeksa. Poleg načela poštenosti je po mnenju oglaševalskega razsodišča Hofer kršil še dva člena kodeksa, ki opredeljujeta resničnost in primerjalno oglaševanje.
Zoper obravnavano oglaševanje je tržni inšpektorat sprožil inšpekcijski postopek, ki še ni zaključen, kdaj bo, pa ni mogoče predvideti. »V vsakem primeru pri izvedbi inšpekcijskih nadzorov stremimo k temeljiti obravnavi zadev z ugotovitvijo vseh bistvenih dejstev in okoliščin,« so pojasnili na inšpektoratu.
V pritožbi na oglaševalsko razsodišče so v Sparu izpostavili, da letaki Hoferja z različnimi veljavnostmi vsebujejo način oglaševanja, ki je zavajajoč za potrošnika in je, upoštevaje določila oglaševalskega kodeksa, nepošten. »Hofer med drugim na naslovni strani letaka oglašuje »Sadje in zelenjava najceneje v Sloveniji«, drobni tisk, ki bi to trditev razlagal, pa je samo: »več na www.hofer.si«. Po obisku spletne strani se na to temo najde povezava do druge strani na njegovi spletni strani, kjer vsebinsko niso nič kaj bolj točno pojasnjeni pogoji oglaševanja oziroma metodologija, ki bi takšno trditev upravičevali.
Sklicevanje na tedenske popise
Na Dnevnikovi vprašanji, kako komentirajo odločitev oglaševalskega razsodišča in ali so po njihovih podatkih cene sadja in zelenjave v Sparovih prodajalnah v povprečju nižje kot v Hoferjevih, so v Sparu odgovorili, da je naloga trgovca skrb za kupce, kar vključuje tudi jasno in transparentno komuniciranje. »To je še posebej pomembno pri komunikaciji o cenah, kjer mora biti korist kupcev vedno na prvem mestu. V Sparu nikoli ne trdimo, da imamo vedno najcenejše sadje in zelenjavo, kar smo večkrat jasno povedali. Hkrati pa vemo, da noben trgovec ne more imeti vedno najnižjih cen za določene produkte. Zato kupce spodbujamo, da sami preverijo in se na podlagi dejanskih podatkov odločijo, kje bodo opravili svoj nakup. Kot odgovoren trgovec se čutimo dolžni na to opozoriti, obenem pa tudi z lastno ponudbo skrbeti, da svojim kupcem zagotavljamo kakovostne izdelke po konkurenčnih cenah.«
V Hoferju so prepričani, da odločitve oglaševalskega razsodišča ne moremo šteti kot relevantne. »V poslovniku oglaševalskega razsodišča je namreč zapisana dolžnost izločitve pristranskih razsodnikov, s čimer se zagotavlja pošten postopek udeležencem. Zato smo v tem postopku, in sicer v odgovoru na pritožbo, predlagali izločitev dveh razsodnikov, konkretno članice, ki je pri pritožniku, ki je v tej zadevi vložil pritožbo, zaposlena na vodilnem položaju, ter razsodnika, ki je glede na javno dostopne podatke s pritožnikom v poslovnih odnosih. Oglaševalsko razsodišče se v razsodbi - ne glede na naš izrecen predlog – do tega ni niti opredelilo, kar nam vzbuja dvom, da je bil zagotovljen pošten postopek,« so svojo odločitev utemeljili v Hoferju.
V odgovoru na pritožbo so v Hoferju oglaševalskemu razsodišču med drugim pojasnili, da vir pod trditvijo oglasa napotuje na konkretno spletno stran, ki vključuje pojasnila v zvezi o oglaševalsko trditvijo, kar je po njihovem mnenju ustrezen način seznanitve potrošnika z vsemi potrebnimi informacijami. Trditev, da sta sadje in zelenjava v njihovih prodajalnah najcenejša, so v Hoferju utemeljili, da izhaja iz rezultatov rednih tedenskih popisov, v katerih so podatki ažurni, resnični in preverljivi, izkazujejo konsistentnost, ki upravičuje uporabo pridevnika »najcenejši« v zvezi s sadjem in zelenjavo. »Po naravi stvari trditev, ki je resnična, ne more biti nepoštena in zavajajoča,« so poudarili v Hoferju.
Hofer: Potrošnik ni zaveden
Po prepričanju Hoferja je utemeljen sklep o najcenejšem sadju in zelenjavi, saj so predložili vse dokaze, ki to objektivno dokazujejo. »Potrošnik prav tako ni zaveden glede tega, da se trditev nanaša na vse sadje in zelenjavo, saj se primerjajo vsi Hoferjevi izdelki v kategoriji sadje in zelenjava, primerjava pa se opravi s primerljivimi izdelki pri konkurentu. Oglas, ki vsebuje trditev 'najcenejše sadje in zelenjava v Sloveniji', tako vsebuje vse bistvene informacije,« so pojasnili v Hoferju.
Po mnenju oglaševalskega razsodišča je obravnavana trditev postavljena preveč absolutno. Glede na to, da so v Hoferju v odgovoru na pritožbo navedli, da so na podlagi lastnih popisov primerjali sadje in zelenjavo pri šestih največji trgovcih v Sloveniji, Mercatorju, Sparu, Lidlu, Tušu, Eurospinu in v svojih prodajalnah, pri uporabi trditve pa niso upoštevali, da navedene izdelke v Sloveniji prodajajo tudi drugi ponudniki in trgovine, ki so bolj lokalno zastopani, ter da se izdelki prodajo na tržnicah in pri kmetih, ki jih pridelujejo, po razsodbi oglaševalskega sodišča trditev Hoferja ni skladna s členom oglaševalskega kodeksa, ki opredeljujejo resničnost. Oglaševanje je neskladno tudi, tako oglaševalsko razsodišče, s členom oglaševalskega kodeksa, ki določa, da mora biti primerjanje pošteno in zasnovano tako, da ni verjetno, da bi zavajalo potrošnika, hkrati pa mora biti jasno, na podlagi česa je bil narejen izbor.
Kljub temu da je Hofer v odgovoru na pritožbo zatrjeval, da trditev o najnižjih cenah sadja in zelenjave potrjujejo izsledki tedenskih popisov s preverbo in evidentiranjem cen izdelkov fizično v poslovalnicah konkurentov oziroma s sprotnim pregledom njihovih katalogov, bi se po mnenju oglaševalskega razsodišča pri uporabi presežnikov v oglasih, ki so predmet presoje, Hofer lahko skliceval na popisovanje cen le, če bi ga zanj izvajala neodvisna organizacija na podlagi jasno določene metodologije, ki bi popise cen izvajala periodično in neodvisno od posameznih trgovcev.
Na Dnevnikovo vprašanje, ali menijo, da sta sadje in zelenjava najcenejša v njihovih trgovinah, so v Hoferju odgovorili, da vsak dan zagotavljajo sveže in kakovostno sadje in zelenjavo po najnižjih rednih cenah v Sloveniji. »To jamčimo, ker vsak teden popisujemo redne cene primerljivega sadja in zelenjave pri večjih trgovcih (Mercator, Spar, Tuš, Lidl in Eurospin) in glede na te v najkrajšem možnem času prilagodimo naše redne cene. Ker se cene sadja in zelenjave hitro spreminjajo, se lahko zgodi, da so redne cene v trgovinah še nižje kot v aktualnem Hoferjevem letaku. Ta se namreč tiska več dni prej, preden ga kupci prejmejo v svoje nabiralnike, cene pa se lahko v tem času že spremenijo – vendar samo navzdol. Ob tem kupcem zagotavljamo tudi, da pri nas nakupujejo najcenejše sadje in zelenjavo, ki sta v naših trgovinah v akciji ali posebni ponudbi. Cene teh izdelkov namreč vsak teden primerjamo z akcijskimi cenami sadja in zelenjave pri drugih večjih trgovcih,« so povedali v Hoferju.