Daleč na severnem tečaju, na Laponskem, ki je največja in najsevernejša regija Finske, se nahaja mesto Rovaniemi. Nekaj kilometrov izven mesta leži Božičkova vasica, skozi katero poteka arktični krog, s kančkom sreče pa je možno videti naravni pojav severni sij. Do pravljične vasice ni možno priti z avtomobilom, ker cest do tja ni, temveč po kopnem le s sanmi. Druga možnost je, da se v Božičkovo vasico odpotuje z letalom.

Več slovenskih turističnih agencij v Božičkovo vasico, ki je proti koncu leta kakopak privlačna destinacija, organizira tridnevna potovanja. Ena od njih je Palma, ki to potovanje oglašuje kot pravljično. Toda za 180 potnikov, ki so v petek z ljubljanskega letališča odpotovali v Rovaniemi, med njimi pa so bili številni otroci, se obisk domovanja Božička ni zaključil nič kaj pravljično. Ko bi morali v nedeljo zvečer morali poleteti z Rovaniema proti domovini, se to ni zgodilo. Sledile so ure negotovosti na letališču, zaskrbljenosti, dokler naposled z osemurno zamudo niso odleteli z Laponske in v ponedeljek zarana prileteli na ljubljansko letališče.

»Prevoznik je poskušal težavo rešit na kraju samem, a mu žal ni uspelo, zato je bil v skladu s predpisi v zračnem prometu prisiljen odpovedati let, zagotoviti nadomestni let in čim prejšnje nadaljevanje potovanja.« 

Sprva najavljena krajša zamuda

Po neljubem pripetljaju so iz Palme na potnike naslovili dopis, z vsebino katerega smo se uspeli seznaniti v časniku Dnevnik. Svojim gostom so se iskreno opravičili, jim zaželeli, da se čim prej odpočijejo ter da skušajo ohraniti let spomin na potovanje v Rovaniemi. Kot so potnikom pojasnili v turistični agenciji, letalo po predvidenem voznem redu ni moglo vzleteti zaradi tehničnih težav. »Prevoznik je poskušal težavo rešit na kraju samem, a mu žal ni uspelo, zato je bil v skladu s predpisi v zračnem prometu, s posebnim poudarkom na varnosti potnikov, prisiljen odpovedati let, zagotoviti nadomestni let in čim prejšnje nadaljevanje potovanj.« Ob tem so v Palmi poudarili, da potovanja v Rovaniemi organizirajo že skoraj dve desetletji in vedno izberejo preverjenega prevoznika, z vsemi potrebnimi certifikati za izvajanje letalskih prevozov. Tako je bilo tudi tokrat.

Po pojasnilih Palme je bila tokrat v nedeljo, potem ko so se potniki, skladno s protokolom prijavili na let, sprva najavljena krajša zamuda, nato pa so jih iz najetega letalskega prevoznika obvestili, da urejajo nadomestni let. »V takšnih situacijah mora letalska družba poskrbeti za potnike prek pooblaščenega lokalnega agenta, ki je zadolžen za nadaljnjo obravnavo. V takšnih primerih žal turistična agencija ne more vplivati na nadaljnje delo in organizacijo potovanja, saj ta preide v odgovornost letalske družbe in lokalnega pooblaščenega servisa,« so turistom pojasnili v Palmi.

Čeprav so se v Palmi, kot so zatrdili, trudili najti najboljšo rešitev za svoje potnike, pooblaščeni izvajalec »zaradi večerne ure in zasedenost zmogljivosti v tem letnem času ni mogel zagotovit druge možnost, kot čakanje na letališču. Prav tako se je podatek o prihodu nadomestnega letala spreminjal, nenazadnje tudi v zadnjem trenutku, čemur ste bili žal priča tudi sami.«

Po pojasnilih Palme potnikom obstanek na letališču ni bil posledica njihove napake, nanj niso mogli vplivati, takoj zjutraj pa so od prevoznika zahtevali prioritetno obravnavo izjemnega dogodka. 

»Kisikove naprave niso delovale«

Kot je za Dnevnik pojasnil Matej Knaus, 81-odstotni lastnik in direktor turistične agencije Palma, v letalu, ki bi moralo poleteti z Laponske, niso delovale kisikove naprave. »Zaradi varnostnih standardov letalo v takšnih primerih ne sme poleteti, kar pa se ne dogaja pogosto.« Ob tem je Knaus dodal, da bodo slovenski turisti, ki so obstali na letališču in se v Slovenijo vrnili z osemurno zamudo, od letalske družbe prejeli odškodnino. In s katerim letalskim prevoznikom so leteli? »S Trade air,« je odgovoril Knaus.

Kot je pojasnil direktor prodaje družbe Trade Air Dražen Sekić, sodelujejo z največjim evropskimi turističnimi agencijami in več kot 50 svetovnimi letalskimi prevozniki. Ker sta datuma letov v Rovaniemi in nazaj sovpadala s terminom rednega vzdrževanja lastnih letal, so za poleta najeli letalo Airbus A320 pri partnerskem podjetju Smartwings, največjem češkem letalskem prevozniku.

Po besedah Sekića je letalo minuli petek uspešno opravilo let v Rovaniemi in čakalo na povratni let, ki je bil predviden v nedeljo. »Ob prihodu na letalo je tehnično osebje ugotovilo, da so prenosne jeklenke za kisik, ki se uporabljajo v izjemnih okoliščinah za medicinske potrebe, zaradi izjemno nizkih temperatur v zadnjih treh dneh ostale brez vsebine. Ker jeklenke sodijo v kategorijo nevarnega blaga, jih posadka zaradi strogih varnostnih predpisov ni mogla odstraniti iz letala, obenem pa bi odsotnost jeklenk lahko ogrozila varnost potnikov. Zato je Smartwings letalo odgovorno in po zakonskih predpisih razglasil za neplovno,« je pojasnil Sekić. Kot je poudaril, je bilo v sodelovanju med Smartwings in Trade Air v najkrajšem možnem času zagotovljeno nadomestno letalo. V Trade Air neljubi pripetljaj obžalujejo, v prihodnjih dneh bodo vzpostavili stike z vsemi potniki in določili izplačilo odškodnine na podlagi zakonodaje, je dodal Sekić.

Trade air je hrvaški letalski prevoznik, ustanovljen v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ki se ukvarja s čarterskimi prevozi in prevozi tovora. Kot je Trade air navedel v letnem poročilu o lanskoletnem poslovanju, je flota letal konec lanskega leta vključevala šest letal. Od tega štiri Airbuse 320, z zmogljivostjo 180 potnikov, en Airbus, z zmogljivostjo 144 potnikov, in eno manjše letalo Saab SF34, ki lahko prepelje 30 potnikov. Povprečna starost letal je konec lanskega leta znašala 21 let. V letošnjem letu je bil zastavljeni cilj, da floto pomladijo z nakupom novega letala Airbus in prodajo najstarejšega letala. V letu 2023 je Trade Air ustvaril 45,5 milijona evrov prihodkov od prodaje, pri čemer je čisti dobiček znašal 5,26 milijona evrov.

Palma je ena od največjih turističnih agencij na slovenskem trgu. V lanskem letu je dosegla 53,4 milijona evrov prihodkov od prodaje, kar je bilo skoraj 30 odstotkov več, kot leto pred tem. Ob tem se je čisti dobiček na medletni ravni znižal za 12 odstotkov, na 699 tisočakov. Po besedah Knausa se bodo prihodki in čisti dobiček v letošnjem letu povečali od 25 do 30 odstotkov. 

Priporočamo