Skoraj trije od petih direktorjev so optimistični v zvezi s svetovnimi gospodarskimi napovedmi, saj načrtujejo povečanje števila zaposlenih in nadaljnje uvajanje umetne inteligence. To je eden glavnih poudarkov 28. globalne raziskave družbe PricewaterhouseCoopers​ (PwC) med generalnimi direktorji in predsedniki uprav, predstavljene na letnem srečanju Svetovnega gospodarskega foruma v Davosu. Kot navaja poročilo, ki je s podrobno anketo zajelo 4701 direktorja v 109 državah in ozemljih, jih 42 odstotkov pričakuje, da se bo število zaposlenih v prihodnjih dvanajstih mesecih povečalo za najmanj pet odstotkov – to je dobrih dvakrat več od deleža tistih, ki pričakujejo zmanjšanje števila zaposlenih (17 odstotkov), in nekoliko več od lanskih 39 odstotkov. Delež je najvišji (48 odstotkov) med manjšimi podjetji (manj kot sto milijonov ameriških dolarjev) in podjetji s področja tehnologije (61 odstotkov), nepremičnin (prav tako 61 odstotkov), zasebnega kapitala (52 odstotkov) ter farmacije in bioloških ved (51 odstotkov). S kakšnimi pričakovanju pa v prihodnost zrejo slovenska podjetja? Za komentar smo prosili prva moža gazel, najhitreje rastočih podjetij.

60 % direktorjev po vsem svetu pričakuje, da se bo globalna gospodarska rast v prihodnjih dvanajstih mesecih povečala.

Kaj nas čaka v prihodnjih dvanajstih mesecih?

Podjetje Soltec, nominirano za gazelo dolenjsko-posavske regije 2024, je v tej vodilni ponudnik inovativnih rešitev za zunanjo ureditev doma in dinamične ovoje stavb. Direktor Mirko Požar pravi, da je gospodarsko okolje zelo nestanovitno zaradi različnih vzrokov. »Zato ne pričakujemo, da se bo umirilo – prej nasprotno. V našem podjetju tako iščemo vse mogoče priložnosti znotraj glavnih produktnih skupin, ki jih imamo v portfelju: program za zunanje prostore, zunanje dinamične fasade, podkonstrukcijski sistemi za solarne panele. V okviru novih priložnosti se usmerjamo v celovite produktne rešitve, ki jih konkurenca ne more ponuditi, v stoodstotno vertikalno integracijo do končnih kupcev ter usmerjeno in selektivno delovanje na tujih trgih.« Na vprašanje o novih zaposlitvah Požar odgovori, da gradijo lastno prodajno mrežo na vseh trgih, kjer poslujejo. »Število zaposlenih bomo prilagajali tržnim potrebam.«

Mirko Požar, direktor Soltec

Mirko Požar, Soltec, nominiranec za gazelo dolenjsko-posavske regije 2024

Gospodarsko okolje je zelo nestanovitno, zato ne pričakujemo, da se bo umirilo – prej nasprotno.

Matjaž Jamšek, direktor Metalie, storitveno-trgovskega tehnološkega podjetja z dolgoletnimi izkušnjami pri transportiranju razsutih in sipkih tovorov ter gazele savinjsko-zasavske regije 2023, pojasnjuje, da so pri pričakovanjih za prihodnost previdni zaradi negotovih svetovnih razmer in pešanja evropske konkurenčnosti. »Gospodarska rast v prihodnjih dvanajstih mesecih bo verjetno počasna, obremenjena z visokimi energetskimi stroški, pritiskom zelenega prehoda in demografskimi izzivi. Ključna za dolgoročno konkurenčnost bodo vlaganja podjetij v digitalizacijo, inovacije, prenovo poslovnih modelov in energetsko neodvisnost. Ker je slovensko gospodarstvo tesno povezano z razmerami v Evropi in svetu, se bodo širši globalni izzivi izrazili tudi na naši gospodarski rasti. Kot podjetniki si želimo spodbudnejše okolje ter premišljeno in stabilno vodenje države, ki bo podpiralo razvoj gospodarstva in podjetništva.« Na vprašanje o načrtih zaposlovanja v tem letu odvrne, da imajo kot malo podjetje prednost hitrega prilagajanja razmeram. »Naša strategija bo usmerjena v širitev nabora storitev, s čimer bomo tveganja za morebiten upad povpraševanja v nekaterih industrijskih segmentih nadomestili z novimi izdelki in storitvami. Večjega zaposlovanja v prihodnjih dvanajstih mesecih ne načrtujemo.«

Matjaž Jamšek Metalia

Matjaž Jamšek, Metalia,
gazela savinjsko-zasavske regije 2023

Podjetniki si želimo spodbudnejše okolje ter premišljeno in stabilno vodenje države, ki bo podpiralo razvoj gospodarstva in podjetništva.

Umetna inteligenca in poslovni modeli

Čeprav letošnja raziskava PwC kaže, da so direktorji optimistični in načrtujejo širitev tako poslovanja kot števila zaposlenih, pa prav tako osvetljuje dejstvo, da je treba nadaljevati vlaganja v nove tehnologije, predvsem umetno inteligenco. Poleg tega se kaže tudi potreba po preoblikovanju poslovnih modelov. Izvršni direktorji so bolj naklonjeni oceni, da generativna umetna inteligenca (UI) prispeva k povečanju števila zaposlenih, in ne zmanjšanju. Vodilni menedžerji opažajo oprijemljive učinke generativne UI: 56 odstotkov jih je poročalo o povečanju učinkovitosti, medtem ko je tretjina zaznala tudi povečanje dobičkonosnosti (34 odstotkov) in prihodkov (32 odstotkov). Poleg tega 42 odstotkov direktorjev meni, da njihovo podjetje ne bo sposobno preživeti več kot naslednjih deset let brez temeljite preobrazbe oziroma prenove poslovnega modela, hkrati skoraj štirje od desetih navajajo, da so v zadnjih petih letih začeli tekmovati v novih sektorjih. Mirko Požar iz Solteca navedeno potrdi: »Generativno UI vse bolj uporabljamo v vseh procesih. Menim, da bo umetna inteligenca pospešeno vstopala v poslovne modele.« Prav tako so poslovni model po koronski krizi že prilagodili v smer neposredne prodaje. »Zdaj dobro deluje,« pojasni. »Zagotovo pa bomo nadaljevali modifikacije poslovnega modela s ciljem hitre prilagoditve tržnim razmeram, zvišanja dodane vrednosti in zniževanja transakcijskih stroškov. Prav tako bomo delovali družbeno odgovorno. Če se bomo s svojimi kompetencami in viri lahko osredotočili na priložnosti v okolju ter ustvarili dodano vrednost, bomo to tudi storili.«

Poleg tega 42 odstotkov direktorjev meni, da njihovo podjetje ne bo sposobno preživeti več kot deset let brez temeljite preobrazbe.

Matjaž Jamšek, direktor Metalie, pa dodaja, da generativno UI uporabljajo v omejenem obsegu, predvsem za splošno komunikacijo in trženje. »Spremljamo pa razvoj in rešitve, ki jih ponujajo proizvajalci strojev in programske opreme, ki jih uporabljamo. Pričakujemo, da bodo rešitve za naše ključne procese, kot so načrtovanje, proizvodnja in storitve, na voljo v prihodnjih letih in bodo zagotovo temeljito poenostavile ter optimizirale delo.« V zvezi s prenovo poslovnih modelov pa Jamšek potrdi, da se nanjo že pripravljajo. »Ključno je, da v podjetju ohranimo vitkost in prilagodljivost, ki sta naši ključni prednosti. Digitalizacija procesov bo v tem kontekstu dobrodošla, saj bo omogočila večjo učinkovitost, preglednost in hitrejše prilagajanje tržnim zahtevam. Poleg tega si želimo dobre prakse in izkušnje, ki smo jih v preteklosti pridobili na domačem trgu, intenzivneje razširiti tudi na tuje trge. Zavedamo se, da bo to zahtevalo prenovo prodajnih modelov in nadgradnjo podpore strankam, da bomo lahko še uspešneje nastopili na tujih trgih.« 

Priporočamo