V Sloveniji se vsako leto pripeti za več deset milijonov evrov zavarovalniških prevar, ki jih zavarovalnice odkrivajo s pomočjo forenzikov, naprednih IT-sistemov, umetne inteligence in z medsebojnim obveščanjem, so sporočili iz Agencije za zavarovalni nadzor.

Po pojasnilih direktorice Slovenskega zavarovalnega združenja Maje Krumberger zavarovalnice, članice združenja, največ prevar odkrijejo pri avtomobilskih in premoženjskih zavarovanjih. »Ker je škodna pogostnost pri teh vrstah zavarovanj največja, je prevar tudi več. Skoraj pa ni zavarovalne vrste, kjer zavarovalnice ne bi zaznale vsaj suma na zavarovalniške prevare,« je opozorila sogovornica.

Po njenih besedah naj bi bilo po splošni oceni med vsemi prijavljenimi škodami približno osem do deset odstotkov zavarovalniških prevar. »Koliko prevar ostane neodkritih, je težko ovrednoti, se pa z uporabo novih tehnologij in predvsem s sodelovanjem med zavarovalnicami odkrije vedno več prevar. Toda novih tehnologij se ne poslužujejo le zavarovalnice, temveč tudi prevaranti,« je poudarila direktorica združenja.

V Zavarovalnici Triglav so letos obravnavali dobrih 1100 sumov prevar, v katerih so se prevare potrdile v več kot 650 primerih, lani v 816, predlani pa 744 primerih. Policiji vsako leto naznanijo od 10 do 20 sumov kaznivih dejanj, povezanih z zavarovalniškimi prevarami.

Kot so pojasnili v Zavarovalni Triglav, po podatkih evropske federacije zavarovalnic in pozavarovalnic Insurance Europe delež zavarovalniških prevar v EU predstavlja okoli deset odstotkov izplačanih odškodnin, zaradi katerih zavarovalnice vsako leto izplačajo 2,2 milijarde evrov. Če ta delež prenesemo na slovenski trg, to pomeni več deset milijonov evrov neupravičeno izplačanih odškodnin, so povedali v Zavarovalnici Triglav, kjer približno dve tretjini prevar odkrijejo v povezavi z avtomobilskimi zavarovanji. 

V Zavarovalnici Sava se največ obravnavanih prevar nanaša na avtomobilska zavarovanja. Ravno tako tudi v zavarovalnici Generali, kjer sledijo prevare iz zavarovanj za splošno odgovornost in nezgode. Ker se trend prevar v zadnjih letih povečuje – tako na ravni celotne panoge kot v njihovi zavarovalnici – v Generaliju prevaram namenjajo veliko pozornosti. »Uporabljamo raznolike preventivne ukrepe in napredne analitične metode za odkrivanje nepravilnosti, saj želimo zagotoviti pošteno obravnavo vseh strank in varnost zavarovalniškega sistema.«

Namerno povzročali nesreče

V Zavarovalnici Triglav so obravnavali tudi združbe, ki so namerno povzročale nesreče s starejšimi vozili, po nesrečah pa so za več oseb uveljavljali odškodnino za telesne poškodbe, pri čemer so zavarovalnicam posredovali prirejeno zdravstveno dokumentacijo. »Pogoste prevare se pojavljajo tudi pri premoženjskih zavarovanjih in pri zavarovanju doma. Dejansko ni zavarovalne vrste, kjer prevar ne bi zaznali,« so povedali v Zavarovalnici Triglav, kjer najpogosteje zaznavajo lažno prikazovanje škodnega dogodka. To pomeni, da se dogodek sploh ni zgodil ali pa so lažno prikazane okoliščine ali datum dogodka z namenom pridobiti zavarovalnino ali odškodnino. V Zavarovalnici Triglav se srečujejo tudi s ponarejeno dokumentacijo, namerno povzročitvijo škodnega dogodka in pogosto z napihovanjem obsega dejanske škode.

Če ostane le pri poskusu ali se storilec pokesa in vrne neupravičeno prejeto odškodnino ali zavarovalnino, če gre za prvo prevaro oziroma poskus, v zavarovalnici Generali omogočijo storilcem, da se izognejo kazenskemu pregonu.

Po pojasnilih zavarovalnice Generali so posamezniki, ki storijo prevaro v stiski, nevednosti ali po nasvetu okolice, bolj priložnostni storilci. »Veliko več je takšnih, ki obstoječe škode napihnejo ali prijavijo škodo, ki je nastala pred sklenitvijo zavarovanja, ali pa njihovo zavarovanje v času nastanka škode ni vključevalo kritja za to nevarnost. Toda danes obstajajo številne tehnologije, ki odkrivajo prevare, opozarjajo na tveganja in vzorce, kar oži možnosti za storitev tovrstnih odklonskih dejanj. Prav tako imamo vse več elektronskih, nadzornih in varnostnih sistemov, ki omogočajo rekonstrukcijo dogajanja ali dokazovanje, da se zatrjevani dogodek ni zgodil na način, kot je predstavljeno ob prijavi škode,« so povedali v zavarovalnici. Ob tem so poudarili, da so poleg orodij za odkrivanje prevar še vedno izjemno pomembni tudi zaposleni v zavarovalnicah, ki na podlagi izkušenj in zdrave presoje posumijo, da je treba v primeru, ki ga obravnavajo, opraviti bolj podrobno presojo in zbrati dodatne podatke.

Od izterjave do kazenskih postopkov

Če ostane le pri poskusu ali se storilec pokesa in vrne neupravičeno prejeto odškodnino ali zavarovalnino, če gre za prvo prevaro oziroma poskus, v Generaliju omogočijo storilcem, da se izognejo kazenskemu pregonu. »Kadar gre za velike zneske in naklepno izvajanje več kaznivih dejanj (ponarejanja listin ali dokazil o škodi) oziroma povratnike, odkrite in potrjene primere prevar ter tudi poskuse naznanimo ustreznim organom,« so povedali v zavarovalnici Generali. Ko v Zavarovalnici Triglav zaznajo sum zavarovalniške prevare, najprej opravijo notranjo preiskavo in zberejo ustrezno dokumentacijo. »Če potrdimo sum zavarovalniške prevare, praviloma najprej odklonimo izplačilo zavarovalnine oziroma odškodnine. V določenih primerih se odločimo tudi za prekinitev nadaljnjega sodelovanja z zavarovancem. Sankcije ob odkritih prevarah vključujejo tudi izterjavo neupravičeno izplačanih odškodnin ter v določenih primerih kazenske in civilnopravne postopke,« so povedali v Zavarovalnici Triglav.

Goljufije vplivajo na višje premije

Po opozorilih Maje Krumberger se prevaranti pogosto ne zavedajo, da je zavarovalniška prevara kaznivo dejanje, za katero je zagrožena tudi zaporna kazen. »Ne zavedajo se niti, da v resnici ne oškodujejo zavarovalnice, temveč vse poštene zavarovance, ki so na srečo v večini, vse neodkrite prevare pa vplivajo na višje premije za vse.« Kot so povedali v Zavarovalnici Triglav, je za zavarovalniške goljufe zagrožena kazen do enega leta zapora, če je dejanje samo načrtovano in še ni bilo izvedeno, na primer, da je storilec zavarovalnici navedel lažne podatke ali lažno prikazal škodni dogodek. Če je do goljufije že prišlo, kar pomeni, da je oseba že vložila lažno prijavo škodnega dogodka, lahko storilca doleti do tri leta zaporne kazni. Če je zavarovalniška goljufija storjena v hudodelski združbi, pa je posameznik lahko kaznovan z do desetimi leti zapora, so dodali v Triglavu.

V Zavarovalnici Triglav so letos obravnavali dobrih 1100 sumov prevar, v katerih so se prevare potrdile v več kot 650 primerih, lani v 816, predlani pa 744 primerih. Policiji vsako leto naznanijo od 10 do 20 sumov kaznivih dejanj, povezanih z zavarovalniškimi prevarami. Po pojasnilih Zavarovalnice Sava v predlani obravnavali 343 prevar, lani 386, v prvih desetih mesecih letošnjega leta pa 312 prevar, pri čemer se največ prevar nanaša na avtomobilska zavarovanja. Če ugotovijo sum zavarovalniške prevare, v Zavarovalnici Sava zadevo raziščejo in pridobijo materialne dokaze, ki prevaro potrdijo ali ovržejo. V primeru prevar večjega obsega in vrednosti o tem obvestijo policijo. V letošnjem letu so podali tri, v letu 2024 pet, v letu 2023 sedem prijav. V zavarovalnici Generali so v minulih letih pristojnim organom naznanili do deset prijav na leto.

Priporočamo