Dars je lani podpisal pogodbi za dve večji obnovi, ki bosta letos prometno najzahtevnejši, in sicer na odseku Slovenske Konjice–Dramlje na štajerski avtocesti ter na odseku Rebrnice na vipavski hitri cesti med Razdrtim in Podnanosom, kjer bodo v dolžini 16 kilometrov postavili protivetrne ograje, kar bo prispevalo k varnejšemu prometu, zlasti v času močne burje. Pripravljalna dela na obeh odsekih so se že začela, glavna gradbena dela pa se bodo začela marca. Potrebne bodo zapore.

Dolgo čakanje na soglasje

Eden pomembnejših in že dolgo pričakovanih projektov bo vzpostavitev tretjega pasu na štajerski in primorski vpadnici v Ljubljano, ki se bo izvedla sočasno z rekonstrukcijo obeh odsekov, s čimer naj bi bistveno zmanjšali prometne zastoje in izboljšali pretočnost.

Za obnovo in preureditev odstavnega pasu v voznega med Domžalami in Zadobrovo se pregledujejo tri prispele ponudbe, o čemer smo v Dnevniku že poročali. »Če bi se nam javno naročilo izšlo brez revizijskih postopkov, bi lahko pred poletjem začeli delati,« napoveduje Alenka Muhič, članica uprave Darsa.

Javno naročilo za izbor izvajalca za ureditev tretjega pasu na primorskem kraku med Vrhniko in Kozarjami pa bodo v Darsu lahko objavili šele, ko bodo od ministrstva za okolje, podnebje in energijo pridobili pravnomočno okoljevarstveno soglasje.

Dars je vloge za pridobitev okoljevarstvenega soglasja za dela, ki jih bodo izvedli kot vzdrževalna dela v javno korist (za kar ne potrebujejo gradbenega dovoljenja), na obeh odsekih vložil leta 2023, potem ko je že pred časom propadel poskus državnega prostorskega načrta za širitev ljubljanskega obroča. »Od mnenjedajalcev dobivamo dodatne pogoje v smislu dodatnih preveritev, na primer hidroloških izhodišč. Ta faza je daljša, kot smo mislili, ni pa nič neobičajnega,« na vprašanje, zakaj na soglasje za primorski krak čakajo tako dolgo, odgovarja Alenka Muhič.

2,5-odstotna rast prometa je bila lani na slovenskih avtocestah, največja na dolenjskem in podravskem avtocestnem kraku. Letos ob morebitnem poslabšanju gospodarskih razmer v Darsu pričakujejo nadaljnjo umiritev rasti.

Omejevanje hitrosti 20 kilometrov pred Ljubljano

Predsednik uprave Darsa Andrej Ribič napoveduje, da bo do sredine poletja končno zaživel tudi projekt tako imenovanega speed managementa oziroma prilagodljivega upravljanja hitrosti vožnje na ljubljanskem obroču in vpadnicah s postavitvijo novih portalov nad avtocestami. »Hitrost bomo začeli omejevati 20 kilometrov pred ljubljanskim obročem, jo prilagajali gostoti prometa in s tem poskušali vsaj delno povečati pretočnost.« Sekcijsko merjenja hitrosti bodo vzpostavili do spomladi 2026.

Poleti bo Dars dokončal tudi gradnjo novega priključka Dragomer, ki bo razbremenil sedanji priključek Brezovica in prispeval k večji pretočnosti. Nadaljeval pa bo tudi gradnjo odseka Markovci–Gorišnica–Ormož ter dela na serminski vpadnici v Luko Koper v Kopru.

Kako kaže tretji razvoji osi?

Na tretji razvojni osi je lansko leto prineslo določen napredek. Na vseh odsekih na severu in jugu jim je uspelo uskladiti projektne rešitve z mnenjedajalci in pridobiti vsa potrebna mnenja, tako da letos pričakujejo izdajo vseh preostalih gradbenih dovoljenj. Začetek gradnje na terenu je odvisen od pravnomočnosti dovoljenj, pri čemer se zaradi tožb zapleta.

Na severnem delu tretje razvojen osi na odseku Velenje–Slovenj Gradec je Dars lani pridobil štiri gradbena dovoljenja, tako da manjka samo še dovoljenje za sklop pri Velenju. Na odseku Šentrupert–Velenje pa so v zadnji fazi postopka pridobivanja gradbenega dovoljenja.

Na južnem delu tretje razvoje osi na odseku Novo mesto–Osredek čakajo na upravno sodišče, ki še ni sprejelo odločitve glede vložene tožbe civilne iniciative na gradbeno dovoljenje. Do njegove pravnomočnosti del ne morejo začeti. Na preostalih odsekih intenzivno potekajo priprave na gradnjo.

Skozi Karavanke po obeh ceveh v letu 2029

Po lanskem preboju druge cevi karavanškega predora so končana vsa obsežnejša gradbena dela, trenutno poteka gradnja betonskega vozišča, sledila bo montaža elektro-stojne opreme, kar naj bi bilo v glavnem končano do konca leta. Po testiranjih in pridobitvi vseh dovoljenj bodo nov predor predvidoma spomladi prihodnje leto predali v dvosmerni promet. Obstoječi predor bodo namreč takoj po odprtju novega zaradi rekonstrukcije zaprli. Javno naročilo za izbor izvajalcev del že poteka. Če bo šlo po načrtih, naj bi promet po obeh ceveh stekel leta 2029.

Do Jelšan in Dragonje umeščanje še naprej po polžje

Že vrsto let se vleče umeščanje trase nove avtoceste na odseku med Postojno in Jelšanami ter hitre ceste med Koprom in Dragonjo. Kot je povedala Alenka Muhič, na odseku Postojna–​Jelšane trasa še vedno ni potrjena, zato je težko govoriti o kakršnih koli časovnicah za naprej. Do precejšnjih zaostankov prihaja tudi pri načrtovanju hitre ceste Koper–Dragonja, kjer se iščejo bolj optimalne rešitve trase. 

Rekordni rezultati

Dars je lani dosegel rekordnih 583 milijonov evrov prihodkov in 153 milijonov evrov dobička, kar je po besedah člana uprave Davida Skornška spodbudna osnova za krepitev investicij. Prihodki od e-vinjet so lani znašali 241 milijonov evrov, kar je 20 milijonov več od načrtov, ki so jih dosegli predvsem na račun večjega obiska tujih turistov. Od skupno 8,8 milijona prodanih vinjet je bilo kar 5,6 milijona tedenskih. Prihodki od cestnin tovornega prometa so dosegli 275 milijonov evrov. Stroške jim je uspelo zadržati pod načrti, stroški materiala pa so se znižali, tudi na račun mile zime.

Priporočamo