»Sprememba pravilnika ni dobra popotnica, saj uporabnikov ne navaja k zmanjšani rabi elektrike,« je razočaran Matjaž Valenčič, strokovni vodja energetskega portala ZaEnSvet. »Takšnih potez zakonodajalca smo že vajeni, odkar je leta 2014 umaknil prepoved ogrevanja z električno energijo. Tedaj je bilo rečeno, da bodo omejitve postavljali s pravilniki, zdaj so izpadle še te. Morda smo tudi zaradi takih napak pristojnih v Sloveniji nadpovprečno veliki porabniki elektrike.«
V petkovem Uradnem listu je bila objavljena sprememba pravilnika o učinkoviti rabi energije v stavbah (PURES 3). Ministrstvo za naravne vire in prostor je črtalo celoten zloglasni 17. člen, ki je prepovedoval uporabo sistemov ogrevanja stavb, ki toploto ustvarjajo z neposredno rabo električne energije po tako imenovanem Joulovem principu in električno energijo dobivajo iz javnega električnega omrežja ali drugega vira, ki ni obnovljiv. Nekatera določila iz tega člena je ministrstvo sicer preneslo v druge člene pravilnika, a ne tistih ključnih, ki naj bi spodbujala varčnejše ogrevanje stavb in sanitarne vode. »Država se ne bo vtikala v obstoječa stanovanja,« je spremembe utemeljil minister za naravne vire in prostor Jože Novak ter dodal: »Ne bomo predpisovali, katere naprave se sme vgrajevati, smo tehnološko nevtralni.«
Kaj se je zgodilo?
Spomnimo: z novim letom bi začela veljati stroga določila PURES 3. Bistveno bi zaostrila pogoje ogrevanja stavb in sanitarne vode. Pravilnik je 9. maja 2022, tik pred odhodom s položaja, potrdila vlada Janeza Janše. Zdaj črtani 17. člen je prepovedoval uporabo sistemov ogrevanja stavb, ki toploto ustvarjajo z neposredno rabo električne energije po tako imenovanem Joulovem principu in električno energijo dobivajo iz javnega električnega omrežja ali drugega vira, ki ni obnovljiv.
Prepoved se je konkretno nanašala na električno talno ogrevanje, infrardeče panele, električne radiatorje in podobno. Prepoved vgradnje sistemov za neposredno ogrevanje stanovanj z električno energijo ni veljala zgolj za novogradnje, temveč tudi za rekonstrukcije stavb. Omenjeni člen je sicer dopuščal izjemo, in sicer če je sistem ogrevanja neposredno priklopljen na proizvodni vir elektrike iz obnovljivih virov energije, ki v letu proizvede vsaj enako količino električne energije, kot je je potrebne za proizvodnjo toplote.
Sašo Medved z ljubljanske strojne fakultete, ki je poskrbel za tehnično vsebino pravilnika, je za Dnevnik razložil, da so izhajali iz obljube, da bomo do leta 2030 razogljičili stanovanjski fond, in stališča, da je električna energija preveč plemenita, da bi jo trošili za ustvarjanje toplote. Po njegovih besedah je pravilnik neposredno povezan tudi s problematiko ogrevanja z biomaso in s tem povezanim onesnaževanjem zraka s trdnimi delci.
Najprej zavajanja, nato pozivi k spremembam
Medijsko in politično najbolj odmevno pa je bilo določilo 17. člena o omejitvi uporabe električnih grelnikov sanitarne vode (bojlerjev), ki so priklopljeni na javno električno omrežje. Z novim letom bi bila namreč moč grelnika omejena na 2000 vatov, pri manjših pretočnih (kuhinjskih) grelnikih prostornina ne bi smela presegati 15 litrov. Spornost pravilnika je pogrevala zavajajoča interpretacija, da se z njim prepoveduje vgradnjo električnih bojlerjev tudi pri vzdrževanju stavb.
V koalicijski poslanski skupini Gibanja Svoboda so se na poročila odzvali z oceno, da je pravilnik neživljenjski in ga je treba spremeniti oziroma popraviti. Minister Novak, ki je sprva zagovarjal njegova določila, je v začetku novembra napovedal, da bodo pravilnik spremenili, sporna določila pa zamenjali z drugimi, bolj »življenjskimi« rešitvami. »Doseči je treba ravnovesje med cilji energetske učinkovitosti in realnimi zmožnostmi družbe ter uporabnikov. Spodbujanje trajnostnih rešitev učinkovite rabe energije v stavbah je nujnost, vendar mora biti izvedljiva na način, da bo prehod za ljudi in gospodarstvo razumen ter pravičen,« je ocenil Novak.
Minister Novak ne potrebuje predpisov
Vodja energetskega portala ZaEnSvet Valenčič je že tedaj opozoril, da se več kot očitno manipulira z določili pravilnika, da bi se dosegla razveljavitev bistveno bolj pomembnih in okoljsko smiselnih določb. »Če jih bodo črtali v celoti, bodo s tem povzročili okoljsko in energijsko škodo,« je opozarjal. Izkazalo se je, da njegove pripombe niso bile upoštevane.
»Spremembe so izsilili trgovci z električnimi ogrevalnimi sistemi, skrivali pa so se za električnimi bojlerji,« je bil včeraj ogorčen energetski strokovnjak. Izpostavil je, da je prvotna različica spremembe pravilnika vsebovala določilo, ki bi posredno onemogočalo vgradnjo infrardečih panelov in njim podobnih potratnih ogrevalnih sistemov. Objavljena verzija pravilnika tega določila nima. »Ko posamezni trgovci vodijo državno energetsko usmeritev, se je treba zamisliti. Ali sploh še potrebujemo ministrstvo, ko zakone pišejo marketinški guruji?« se sprašuje.
Opustili zmanjšanje potratnosti obstoječih stavb
Minister Novak je prepričan, da so lastniki nepremičnin dovolj ozaveščeni, da bodo glede na lastne finančne zmožnosti vgrajevali in uporabljali najbolj napredne naprave. »Zato ni potrebe, da to posebej reguliramo,« je dejal in potrdil, da spremenjeni pravilnik ne določa tehnoloških omejitev niti pri novogradnjah in temeljitih rekonstrukcijah stavb. »Razvoj tehnologije in naprav je tako hiter, da so danes napredne stvari lahko jutri že zastarele,« je minister utemeljil potezo. »Še vedno pa velja, da se morajo projektanti pri načrtovanju novogradenj približati tako imenovani skoraj ničenergijski stavbi.« Na tak način naj bi bil dosežen celo večji napredek, ljudi naj ne bi pahnili v stisko ali jih silili v nemogoče rešitve. »Če povzamem: cilj za izboljšanje energetske učinkovitosti stavb bo dosežen predvsem pri novih objektih, medtem ko se pri obstoječih objektih ne vtikamo v stanovanje in ljudi,« je še povedal minister.