Še prejšnji mesec smo poročali, kako z ministrstva za obrambo sporočajo, da je nakup osemkolesnikov patria v ciljni ravnini. Odločitev o nakupu oziroma podpis pogodbe je bilo po pojasnilih ministrstva pričakovati do konca leta, čemur naj bi sledila prva dobava vozil za izvidniški bataljon konec leta 2026. A po naših neuradnih informacijah podpisa pogodbe za nakup patrij v tem mandatu še ne bo. O tem so kot prvi poročali novinarji N1. Ministri so bili sicer o tem, da je potreben dodaten čas za nadgradnjo vozila, kar bo premaknilo celoten nakup, obveščeni na četrtkovi seji vlade. Po naših neuradnih informacijah bo nakup osemkolesnikov zavlekla nadgradnja daljinsko vodene oborožitvene postaje. Neuradno celo do leta 2027.
Vprašanja v zvezi z zapleti pri nakupu smo že poslali tako v kabinet predsednika vlade kot na ministrstvo za obrambo. V kabinetu niso odgovorili na naša vprašanja, kaj se dogaja z nakupom. »Prosimo vas, da se s spodnjimi vprašanji obrnete na pristojno ministrstvo za obrambo,« so zapisali. Z ministrstva, ki ga vodi Borut Sajovic, prav tako nismo prejeli odgovora, ali in zakaj se nakup patrij premika v naslednji mandat. »Postopki projekta nakupa bojnih kolesnih vozil za izgradnjo srednjih sil Slovenske vojske potekajo. Glede nakupa še ni bila sprejeta končna odločitev. Ko bodo vsi postopki glede nakupa končani, bo o odločitvi za nakup vozil odločila Vlada Republike Slovenije. Ob odločitvi Vlade Republike Slovenije za nakup omenjenih vozil bomo javnosti podrobno pojasnili vse vidike nakupa in odgovorili na vsa vprašanja.«
Kaj pa cena?
Gre za enak pavšalen odgovor, ki smo ga prejeli prejšnji mesec, ko je ministrstvo še sporočalo, da je nakup v sklepni fazi. Kaj sploh kupujemo? Kot je znano, Slovenija znova kupuje finske patrie, in sicer za vzpostavitev srednjega bojnega izvidniškega bataljona in srednje bojne bataljonske skupine. Okvirni znesek projekta je 700 milijonov evrov za 106 oklepnikov. Pri čemer se je doslej v javnosti obračala cena 6,6 milijona evrov za posamezno vozilo »na ključ«. Poročali smo že, da so poznavalci glede te (o)cene skeptični, saj da bi se glede na trenutne razmere na trgu cena za posamezno enoto kaj hitro lahko povzpela na osem milijonov evrov in več.
Podlaga za pogodbo je sicer pismo o nameri med ministrstvoma Finske in Slovenije, ki so ga podpisali februarja. Na obrambnem ministrstvu so letos spomladi še povedali, da gre za povsem opremljena vozila, med drugim s kupolami, topom in sistemom C4, torej za vozila »na ključ«, pripravljena za uporabo. Spomnimo še, da naj bi bila pri nakupu sklenjena tripartitna pogodba med slovensko in finsko vlado ter proizvajalcem patrij, ki je v večinski lasti finske države (50 odstotkov in ena delnica), preostalih 49 odstotkov pa je v lasti norveškega podjetja Kongsberg Defense & Aerospace AS, ki je mednarodna korporacija. Kot je znano, ima Slovenska vojska za zdaj v operativni uporabi 30 srednjekolesnih oklepnih vozil, to je patrij, ki jim po slovensko pravimo svarun.