Številni samooskrbni odjemalci s sončnimi elektrarnami, ki jim je ljubljanski trgovec z elektriko SunContract dobavljal električno energijo po sistemu letnih neto meritev, so lani jeseni dobili ultimat. Podjetje jim je ponudilo dve možnosti: ali sprejmejo nove pogoje in sklenejo dražji paket ali pa jim bodo, če si ne bodo medtem sami našli novega dobavitelja, odpovedali pogodbo, pri čemer bo odpoved učinkovala s 1. januarjem letos.

Po podatkih Elesa je podjetje pogodbo odpovedalo 2600 odjemalcem, vključenim v sistem letnih neto meritev. Eles in elektrodistribucijska podjetja so jih že 16. decembra lani opozorili, da morajo do 30. decembra urediti menjavo dobavitelja ali oddati zahtevo za zasilno oskrbo oziroma v izjemnih primerih za nujno oskrbo. Tiste, ki tega ne bodo storili pravočasno, bodo v skladu zakonom o oskrbi z električno energijo primorani odklopiti iz omrežja, so jih posvarili.

Ker Elesu in elektrodistributerjem ni v interesu, da bi odjemalci ostali brez električne energije, jih dodatno pozivajo, naj takoj uredijo pogodbe, sicer jih bodo morali v skladu z zakonom in vsemi roki odklopiti najkasneje do 31. januarja.

Večina si je zato že poiskala novega dobavitelja. Več različnih dobaviteljev nam je potrdilo, da so se nanje obrnili številni odjemalci SunContracta in da so na pravočasno prejete zahteve v roku in brez zapletov uredili zamenjavo dobavitelja. Štirje odjemalci so po podatkih Elesa pristali na zasilni oskrbi.

Kot smo neuradno izvedeli, pa je bilo konec prejšnjega tedna še približno 120 takšnih, ki še vedno niso storili ne enega ne drugega – niti si niso poiskali novega dobavitelja niti niso zaprosili za zasilno, sicer veliko dražjo oskrbo. Do včeraj se je, kot so nam potrdili na Elesu, številka znižala na 48. Z območja Elektra Ljubljana se kljub obveščanju in pozivom do včeraj še vedno ni odzvalo 16 odjemalcev, z območja Elektra Maribor sedem, z območja Elektra Gorenjska dva, ostali so z območij Elektra Celje in Elektra Primorska.

Odklop do 31. januarja

Na Elesu so pojasnili, da morajo biti v skladu z zakonom o oskrbi z električno energijo poslovni odjemalci obveščeni o odklopu najkasneje osem oziroma gospodinjski deset dni prej, nato pa mora distribucijski operater po preteku roka za odpravo nepravilnosti odjemalca odklopiti najpozneje po preteku 16 dni. »Ob upoštevanju teh določb se tako merilna mesta brez dobavitelja in veljavne pogodbe izključijo iz bilančne skupine dosedanjega dobavitelja (SunContract) najkasneje s 15. januarjem 2025,« so razložili na Elesu. Toda če odjemalec zavlačuje s postopkom, operater v teh rokih ne more odklopiti merilnega mesta. Če merilno mesto ni dostopno, mora distribucijski operater takšnemu odjemalcu poslati poziv za zagotovitev dostopa v roku petih delovnih dni in najkasneje 15. dan od obvestila poštarja se šteje, da je poziv tudi vročen. Nato ima odjemalec še pet delovnih dni časa za zagotovitev dostopa in šele po tem lahko distribucijski operater tako merilno mesto prepozna kot trajno nedostopno in ga odklopi.

Ker Elesu in elektrodistributerjem ni v interesu, da bi odjemalci ostali brez električne energije, jih dodatno pozivajo, naj takoj uredijo pogodbe, sicer jih bodo morali v skladu z zakonom in vsemi roki odklopiti najkasneje do 31. januarja.

Postavlja se tudi vprašanje zaračunavanja odjema, torej kdo naj bi sploh nosil stroške dobavljene električne energije v tem vmesnem času, ko je stara pogodba potekla, nove pa še ni, in ali gre za neupravičen odjem.

Kdo jim sploh dobavlja elektriko?

Na naše vprašanje, ali odjemalcem v času, odkar nimajo več dobavitelja in tudi nobene druge pogodbe ne, niso pa še odklopljeni, elektriko dobavlja Eles, v Elesu odgovarjajo nikalno. »Opozarjamo, da zakonodaja v takšnih primerih, ko je merilno mesto že izključeno iz bilančne pripadnosti dobavitelja in se odklop še ni mogel izvesti, ni enotna in enoznačna.«

Pravna praznina je povezana z okoliščino, da takšnih primerov oziroma vsaj tako množičnih doslej niti ni bi bilo. Zato se postavlja tudi vprašanje zaračunavanja odjema, torej kdo naj bi sploh nosil stroške dobavljene električne energije v tem vmesnem času in ali gre za neupravičen odjem. Po naših informacijah tolmačenje pripravljajo na pristojnem ministrstvu za energijo.

Kaj je razlog, da si odjemalci še niso uredili oskrbe in zato tvegajo škodljive posledice, ni znano, neuradno naj bi skupina odjemalcev nameravala proti SunContractu vložiti tožbo. 

Kdo bo pokril stroške letne izravnave?

Razlog za SunContractovo odločitev, da se odreče tako velikemu številu strank in jim odpove pogodbo, je bila sprememba Borzenovih pravil delovanja trga, ki je dobaviteljem prinesla dodatne stroške pokrivanja izravnave razlik na urni ravni med proizvodnjo in porabo pri odjemalcih z letnimi neto meritvami, medtem ko njihov obračun temelji na letni ravni. SunContractu je agencija za energijo prepovedala, da bi stroške prevalil na odjemalce. Kot smo v Dnevniku že poročali, drugi dobavitelji za zdaj za obstoječe odjemalce v shemi letnih neto meritev (od leta 2024 je za nove odjemalce ukinjena) ohranjajo nespremenjene pogoje, saj jim poslovni modeli to še omogočajo, a pričakujejo določene spremembe. Dobavitelji strošek izravnave ocenjujejo na okoli 18 milijonov evrov na leto, na ministrstvu pa ustrezne rešitve še iščejo.

Priporočamo