Omenjena kurikuluma sta prva uradno potrjena dokumenta v okviru kurikularne prenove vzgojno-izobraževalnega sistema, ki se v Sloveniji izvaja po več kot dveh desetletjih, so zapisali na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. Po njihovih pojasnilih je bila prenova nujna zaradi hitrih družbenih sprememb, novih dognanj o otrokovem razvoju ter mednarodnih priporočil za kakovostno predšolsko vzgojo.
Kaj so glavne novosti?
Kot so zapisali, je bil prejšnji kurikulum za vrtce iz leta 1999. Glavne novosti po navedbah ministrstva vključujejo sodobna konceptualna izhodišča, ki temeljijo na zgodnjem učenju otrok, igri kot ključnemu sredstvu razvoja in večji vključenosti staršev. Posodobljeno je področje gibanja, kjer je poudarek na spodbujanju gibalnega razvoja in vključevanju tveganih iger za krepitev otrokove samozavesti in samostojnosti. Prav tako se zagotavljata večja individualizacija in diferenciacija, ki upoštevata raznolikost otrok ter njihove razvojne in učne potrebe.
Kurikulum za vrtce v prilagojenem programu za predšolske otroke s posebnimi potrebami po navedbah ministrstva predstavlja nadgradnjo prejšnje različice iz leta 2006. Njegove ključne značilnosti so posebna specialnopedagoška priporočila za delo z otroki, ki imajo razvojne zaostanke, telesne ali kognitivne ovire, motnje v sporazumevanju ter dolgotrajne bolezni, individualizacija pristopov pri delu z otroki glede na njihove specifične potrebe. Poudarek je na razvoju komunikacijskih veščin, socialnih interakcij in izražanja čustev ter na dodatni podpori strokovnim delavcem, ki delajo v oddelkih s prilagojenim programom.
Gre za pomemben korak k izboljšanju kakovosti
Oba dokumenta so pripravili v sodelovanju s širokim krogom strokovnjakov, med njimi so bili predstavniki Zavoda RS za šolstvo, univerzitetni profesorji, pedagogi in vzgojitelji. Strokovni svet za splošno izobraževanje je v razpravi izpostavil vsebinsko kakovost dokumentov, obenem pa opozoril na izzive pri implementaciji, kot sta pomanjkanje strokovnega kadra in potreba po dodatnem usposabljanju vzgojiteljev za delo z otroki s posebnimi potrebami, so navedli na ministrstvu.
Sprejem kurikularnih dokumentov je po oceni ministrstva pomemben korak k izboljšanju kakovosti predšolske vzgoje v Sloveniji, saj omogoča sodobnejše, bolj prilagojene in vključujoče pristope pri delu z otroki. Ob tem ostaja ključnega pomena podpora pri implementaciji novih vsebin, tako z vidika usposabljanja vzgojiteljev kot zagotavljanja ustreznih materialnih in kadrovskih pogojev v vrtcih, so dodali.
Obsežna prenova vzgojno-izobraževalnih programov pri nas se je začela leta 2022 s sprejetjem temeljnih dokumentov. Na zavodu za šolstvo so pojasnili, da so predlogi novih učnih načrtov z didaktičnimi priporočili za osnovno šolo v strokovni javni razpravi do 5. marca, strokovnemu svetu za splošno izobraževanje jih nameravajo poslati v obravnavo do konca marca.
Prav tako so po pojasnilih zavoda v strokovni javni razpravi učni načrti z didaktičnimi priporočili za obvezne predmete v izobraževalnih programih gimnazije, rok za pripombe je 13. marec.
Kataloge znanj za splošnoizobraževalne predmete v poklicnem in strokovnem izobraževanju pa je zavod za šolstvo po strokovni javni razpravi konec januarja že posredoval Centru RS za poklicno izobraževanje v nadaljnjo obravnavo na pristojnem strokovnem svetu, so še navedli na zavodu.