Nesreča pripelje nasproti nepričakovano in z visoko hitrostjo. Nazadnje se je to zgodilo 19. aprila dopoldne na štajerski avtocesti. 78-letni voznik z območja Murske Sobote je zavil na izvoz proti bencinskemu servisu, na njem obrnil in zapeljal v napačno smer nazaj na avtocesto. Med vožnjo je najprej oplazil osebni avtomobil, zatem se mu je pravočasno izognil drug voznik in zapeljal z vozišča. Trčenja ni več zmogel preprečiti 63-letni državljan Avstrije; v bližini počivališča Dobrenje je čelno trčil v osebni avtomobil, v vozili je zatem trčil še avtomobil, v katerem sta sedela državljana Hrvaške. Voznik z območja Murske Sobote in državljan Avstrije sta umrla na kraju nesreče, Hrvata sta bila lažje poškodovana. Povzročitelj je vozil v napačno smer približno pet kilometrov.

Popolne zaščite pred »vozniki duhovi«, kot bi se glasil prevod iz nemščine (Geisterfahrer), ni. »Ne obstaja ukrep, ki bi lahko stoodstotno preprečil vožnjo v nasprotno smer,« poudarjajo v Darsovi službi za upravljanje prometa in prometne varnosti. V naboru pa imajo različne tehnične rešitve. V minulih letih je Dars opremil deset avtocestnih priključkov z dodatno detekcijo vožnje v nasprotno smer, ki vključi znak »roka« in sproži utripanje signalizacije. Na več kot sto lokacijah je namestil avtomatske števce, ki zaznajo vožnjo v napačno smer. Aktivnih lokacij za prepoznavanje vožnje v napačno smer je na slovenskem avtocestnem križu skupaj že 159. Voznike, ki vozijo v pravilno smer, na grozečo nevarnost opozarjajo elektronski portali nad avtocestami ter hitrimi cestami.

Tradicionalno pomembno varnostno vlogo pri sprotnem obveščanju voznikov imajo radijske postaje. Avstrijski radio Ö3 o tem vodi celo posebno statistiko. Lani je objavil skupaj 388 opozoril, da je na poti »Geisterfahrer«, kar je 12 odstotkov opozoril več kot v letu poprej. V prometnih nesrečah, ki so jih povzročila v napačno smer vozeča vozila, so umrle tri osebe.

Prometni informacijski kanal nasledila aplikacija

Z razvojem sodobnih tehnologij in digitalizacije v prometu se razvija tudi področje prometnih informacij. Skoraj vsi avtomobili z radijskim sprejemnikom in satelitsko navigacijo imajo danes vgrajen prometni informacijski kanal (TMC), preko katerega je mogoče prenašati prometne novice v zvočni in pisni obliki. Slovenija je svoj TMC-kanal odprla leta 2009, za vsebino je skrbel Radio SI. Vendar je javno-zasebno sodelovanje med RTV Slovenija, Darsom in madžarskim partnerskim podjetjem Traffic Nav z leti zamrlo in kanal je pred dvema letoma utihnil.

Analogni prometni informacijski kanal dopolnjuje razvoj mobilne telefonije in inteligentnih transportnih sistemov; bistveno je povečal hitrost in zanesljivosti prometnih informacij. Dars je razvil aplikacijo promet+, ki opozarja na nevarnost vožnje v napačno smer. »V primeru izbrane poti in vključenega sledenja lokaciji se ob pojavu nepredvidene ovire samodejno predvaja zvokovno obvestilo o novi oviri oziroma dogodku,« pravijo na Darsu. O vožnji v napačno smer voznike opozarja tudi brezplačna mobilna aplikacija AMZS, seveda pod pogojem, da informacijski center AMZS takšno informacijo dobi.

Voznike ustavlja optična iluzija

Inovativne rešitve že vrsto let vgrajuje avtomobilska industrija. »Lani je Škoda najavila, da njihova multimedijska aplikacija traffication opozarja tudi na vožnjo v napačno smer; aplikacija deluje na Boschevem oblačnem sistemu, ki spremlja gibanje vozil na cestah. V avtomobilih na slovenskem trgu tega sistema ni v ponudbi,« je razložil Blaž Poženel, odgovorni urednik Motorevije AMZS.

Boschev sistem za opozarjanje obstaja že od leta 2018 kot del številnih partnerskih mobilnih aplikacij za pametne telefone (ena izmed njih je denimo flitsmeister). V nekaj sekundah opozori voznika, ki vozi v napačno smer. Na nevarnost sočasno obvesti ogrožene udeležence v prometu, ki imajo naloženo aplikacijo.

Slovenski upravljalec avtocest stavi še na učinkovitost posodobljenih projektantskih rešitev. Vsi novi avtocestni priključki so namreč zasnovani in izvedeni tako, da je vožnja v nasprotno smer onemogočena, poudarja Dars. Lansko jesen je uvedel še eno novost: na najbolj problematičnih priključkih je narisal posebne tridimenzionalne talne označbe. Vozniku, ki na avtocesto zapelje v napačno smer, ustvarijo optično iluzijo dvignjene ploščadi. Kdor vozi v pravilno smer, tega tridimenzionalnega učinka ne zazna.

Vzroki za vožnjo po napačni strani hitre ceste ali avtoceste so različni: trenutek nepozornosti, zmedenost, bolezen, alkohol, droge ... Ta napaka se pogosteje dogaja starejšim, zato je Dars že predlagal, da bi bilo smiselno ponovno preučiti zaostritve zdravniških pregledov po 60. letu starosti.

Priporočamo