Tako šolniki kot zaposleni v zdravstvu v naši državi že dobro desetletje opažajo slabšanje duševnega zdravja mladih, kar se je po epidemiji covida-19 še okrepilo. Tudi zato v šolah v zadnjem obdobju še intenzivneje iščejo nova znanja in pristope za delo s čedalje bolj zahtevno populacijo otrok, obkroženo s tehnologijo in zasloni.

Na ministrstvu za zdravje so pod okriljem Centra za dokazano učinkovite programe za otroke, ki deluje v okviru službe za otroško psihiatrijo na Pediatrični kliniki v Ljubljani, že pred šestimi leti začeli izvajati program Neverjetna leta, namenjen vzgojiteljem in učiteljem.

Po besedah vodje službe za otroško psihiatrijo prof. dr. Marije Anderluh gre za učinkovit program za krepitev starševskih veščin, nudenje strokovne pomoči družinam za zaščito njihovih otrok in opolnomočenje učiteljev za učinkovitejše vodenje šolskih razredov, v katerega je vključenih že več kot 400 učiteljev in vzgojiteljev. Strokovnjakinja je poudarila, da petletne izkušnje sodelovanja zdravstvene službe s šolami kažejo, da je sodelovanje učinkovito, koristno in predvsem možno.

Prof. dr. Marija Anderluh, vodja službe za otroško psihiatrijo

V nekaterih zahodnih državah imajo že nekaj časa urejene javno dostopne platforme, v okviru katerih programe izobraževanj redno analizirajo.

Prof. dr. Marija Anderluh, vodja službe za otroško psihiatrijo

V nekaterih zahodnih državah imajo že nekaj časa urejene javno dostopne platforme, v okviru katerih programe izobraževanj redno analizirajo.

Ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel je napovedala, da se bo projektu v dveh letih pridružilo še več kot 300 učiteljev, vzgojiteljev in socialnih delavcev, izvedba programa, za katerega so zagotovljena sredstva iz mehanizma za okrevanje in odpornost, pa da bo pozitivno vplivala na več kot 6000 otrok in staršev. Ministrica je opomnila še, da prinašajo tveganja zaradi porasta duševnih stisk med mladimi v zgodnjem otroštvu številne neugodne dolgoročne posledice za razvoj otrok, njihovo šolsko uspešnost in posledično socialno samostojnost ter tudi razvoj nekaterih vedenjskih težav.

Usmerjanje k pozitivnemu vedenju

Osnovna šola (OŠ) Trnovo je ena od šol, ki so v programu Neverjetna leta v zadnjih letih izobrazile velik del svojih učiteljev. Ravnateljica mag. Đulijana Juričić ugotavlja, da je vzdušje na šoli sedaj drugačno, z usmerjanjem k pozitivnemu vedenju pa so se spremenili otroci, odnosi med njimi, učitelji in odnosi učiteljev s starši.

Mag. Đulijana Juričić, ravnateljica OŠ Trnovo

Šola je zanimiv prostor tudi z vidika ekonomije. Na dan prejmemo tudi 50 ponudb, med katerimi imajo nekatere tako visoke cene, da nam vzame sapo.

Mag. Đulijana Juričić, ravnateljica OŠ Trnovo

Šola je zanimiv prostor tudi z vidika ekonomije. Na dan prejmemo tudi 50 ponudb, med katerimi imajo nekatere tako visoke cene, da nam vzame sapo.

»Z veseljem smo se že pred šestimi leti vključili v program in smo doslej izobrazili že več kot tretjino kolektiva. Ustvarili smo močno ekipo znotraj šole in se povezali s šolami na Irskem in Norveškem, ki so jih nekateri sodelavci tudi obiskali pri vključevanju njihovih programov. O vsem tem smo ozaveščali tudi starše in po letih intenzivnega dela ugotovili, da so rezultati vidni tako pri učencih kot v kolektivu,« je pojasnila ravnateljica OŠ Trnovo.

Zaupala nam je, da je šola postala bolj harmoničen prostor, kamor vsi radi prihajajo, zato bodo program nadaljevali. Na šoli so vzpostavili poseben proračun zanj, v program, ki obsega 50 ur sodelovanja in ki šolo na udeleženca stane približno 300 evrov, pa se lahko vključijo vsi zaposleni, ki si to želijo.

Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Lara Romih opaža, da se starši slabo odzivajo na vabila predavanj v okviru šole za starše. Foto: Tina Jereb

Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Lara Romih opaža, da se starši slabo odzivajo na vabila predavanj v okviru šole za starše. Foto: Tina Jereb

Na dan prejmejo tudi 50 ponudb

Đulijana Juričić je poudarila, da si želijo v marsikateri slovenski šoli na področju izobraževanj in usposabljanj strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju ob sodelovanju z ministrstvom za zdravje tudi večjega vključevanja ministrstva za šolstvo. »Ravnatelji bi lahko v tem primeru
še bolj podprli svoja prizadevanja in pomagali učiteljem v šolah. Prav bi bilo, da bi šolsko ministrstvo kakovostna strokovna izobraževanja učiteljev, ki dokazano prinašajo učinke, umestilo v svoj katalog izobraževanj. S tem bi se znesek, ki ga moramo šole plačevati izvajalcem programa, za nas zmanjšal, program pa bi še pridobil veljavo.«

Ravnateljica opaža, da je v naši državi iz leta v leto na voljo več raznoraznih izobraževanj za pedagoške delavce, ki niso podprta s študijami in jih ponujajo nekompetentni ponudniki. Dejala je, da je postala šola tako zaradi velikega števila otrok kot učiteljev, ki z udeležbo v programih usposabljanj zbirajo točke za svoj karierni razvoj in strokovno napredovanje, zanimiv prostor tudi z vidika ekonomije. »Ravnatelji včasih na dan prejmemo tudi 50 ponudb, med katerimi pa imajo nekatere tako zelo visoke cene, da nam vzame sapo. Druge ponudbe pa denimo, kljub temu da sta vzgoja in učenje dolgotrajna procesa in se dinamika v razredu ne more izboljšati z danes na jutri, v ospredje postavljajo zgolj nekajurno izobraževanje oziroma hitre tečaje pod vodstvom predavateljev brez strokovne podlage,« je opozorila.

Usmerjanje k pozitivnemu vedenju

Osnovna šola Trnovo je ena od šol, ki so v programu Neverjetna leta v zadnjih letih izobrazile velik del svojih učiteljev. Ravnateljica Đulijana Juričić ugotavlja, da je vzdušje na šoli sedaj drugačno, z usmerjanjem k pozitivnemu vedenju pa so se spremenili otroci, odnosi med njimi, učitelji in odnosi učiteljev s starši. »Z veseljem smo se že pred šestimi leti vključili v program in smo do sedaj izobrazili že več kot tretjino kolektiva. Ustvarili smo močno ekipo znotraj šole in se povezali s šolami na Irskem in Norveškem, ki so jih nekateri sodelavci tudi obiskali pri vključevanju njihovih programov. O vsem tem smo ozaveščali tudi starše in po letih intenzivnega dela ugotovili, da so rezultati vidni tako pri učencih kot v kolektivu,« je pojasnila ravnateljica OŠ Trnovo. Zaupala nam je, da je šola postala bolj harmoničen prostor, kamor vsi radi prihajajo, zato bodo program nadaljevali. Na šoli so vzpostavili poseben proračun zanj, v program, ki obsega 50 ur sodelovanja in na udeleženca stane približno 300 evrov, pa se lahko vključijo vsi zaposleni, ki si to želijo.

Vsakdo lahko ponudi kar koli

Da je na področju programov izobraževanj in usposabljanj strokovnih delavcev ter predavanj za starše v šolah kaos, je potrdila tudi Marija Anderluh. Kot je pojasnila, šolsko ministrstvo podpira zelo različne programe, pri čemer pa manjka kritična presojevalska raven glede tega, kje lahko starši, učitelji in ravnatelji prejmejo kompetentne informacije oziroma kako ločiti zrnje od plev.

Naša sogovornica je opozorila, da je katalog izobraževanj, ki je vsako leto ponujen šolam, odprt za kogar koli. »Vsakdo lahko ponudi kar koli, pri čemer ni nobenega preverjanja in nobenih informacij o tem, kakšne raziskave slonijo za vsebinami, ki jih želijo posamezniki predstaviti na predavanjih, delavnicah in drugih izobraževanjih.« Vodja službe za otroško psihiatrijo nam je še zaupala, da imajo v nekaterih zahodnih državah, med njimi na Norveškem in v Belgiji, že nekaj časa urejene javno dostopne platforme, v okviru katerih ponudnike programov kontinuirano preverjajo in redno analizirajo. 

Starši “problematičnih” otrok najslabše sodelujejo

Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Lara Romih opaža, da se starši zaradi svoje prezaposlenosti in časovne stiske pogosto zelo slabo odzovejo na vabila na predavanja v okviru šole ali drugih ponudnikov. »Starši se tovrstnih srečanj najpogosteje udeležijo, če so predavatelji kakšna zveneča imena s področja vzgoje. V zvezi opažamo, da smo očitno vsi preobremenjeni, po drugi strani pa je žalostno, da v primerih, ko gre za obravnavo vzgojnih vidikov in nasilja, ravno starši problematičnih otrok najslabše sodelujejo s šolo: ne prihajajo na roditeljske sestanke in govorilne ure, prav tako jih ne zanimajo nobena izobraževanja,« je poudarila. Povedala nam je tudi, da v zvezi niso še nikoli doslej prejeli kakšnih pritožb glede neprimerne vsebine na predavanjih za starše v šolah. »Redno prejemamo le obvestila glede slabe udeležbe staršev na predavanjih, občasno pa tudi pohvale glede dobre prakse organiziranosti tovrstnih predavanj. V določenih krajih jih namreč organizirajo hkrati za več šol, zato je tudi obiskanost tam precej boljša,« je dejala.

Priporočamo