Tako šolniki kot zaposleni v zdravstvu v naši državi že dobro desetletje opažajo slabšanje duševnega zdravja mladih, kar se je po epidemiji covida-19 še okrepilo. Tudi zato v šolah v zadnjem obdobju še intenzivneje iščejo nova znanja in pristope za delo s čedalje bolj zahtevno populacijo otrok, obkroženo s tehnologijo in zasloni.
Na ministrstvu za zdravje so pod okriljem Centra za dokazano učinkovite programe za otroke, ki deluje v okviru službe za otroško psihiatrijo na Pediatrični kliniki v Ljubljani, že pred šestimi leti začeli izvajati program Neverjetna leta, namenjen vzgojiteljem in učiteljem.
Po besedah vodje službe za otroško psihiatrijo prof. dr. Marije Anderluh gre za učinkovit program za krepitev starševskih veščin, nudenje strokovne pomoči družinam za zaščito njihovih otrok in opolnomočenje učiteljev za učinkovitejše vodenje šolskih razredov, v katerega je vključenih že več kot 400 učiteljev in vzgojiteljev. Strokovnjakinja je poudarila, da petletne izkušnje sodelovanja zdravstvene službe s šolami kažejo, da je sodelovanje učinkovito, koristno in predvsem možno.
Ministrica za zdravje Valentina Prevolnik Rupel je napovedala, da se bo projektu v dveh letih pridružilo še več kot 300 učiteljev, vzgojiteljev in socialnih delavcev, izvedba programa, za katerega so zagotovljena sredstva iz mehanizma za okrevanje in odpornost, pa da bo pozitivno vplivala na več kot 6000 otrok in staršev. Ministrica je opomnila še, da prinašajo tveganja zaradi porasta duševnih stisk med mladimi v zgodnjem otroštvu številne neugodne dolgoročne posledice za razvoj otrok, njihovo šolsko uspešnost in posledično socialno samostojnost ter tudi razvoj nekaterih vedenjskih težav.
Usmerjanje k pozitivnemu vedenju
Osnovna šola (OŠ) Trnovo je ena od šol, ki so v programu Neverjetna leta v zadnjih letih izobrazile velik del svojih učiteljev. Ravnateljica mag. Đulijana Juričić ugotavlja, da je vzdušje na šoli sedaj drugačno, z usmerjanjem k pozitivnemu vedenju pa so se spremenili otroci, odnosi med njimi, učitelji in odnosi učiteljev s starši.
»Z veseljem smo se že pred šestimi leti vključili v program in smo doslej izobrazili že več kot tretjino kolektiva. Ustvarili smo močno ekipo znotraj šole in se povezali s šolami na Irskem in Norveškem, ki so jih nekateri sodelavci tudi obiskali pri vključevanju njihovih programov. O vsem tem smo ozaveščali tudi starše in po letih intenzivnega dela ugotovili, da so rezultati vidni tako pri učencih kot v kolektivu,« je pojasnila ravnateljica OŠ Trnovo.
Zaupala nam je, da je šola postala bolj harmoničen prostor, kamor vsi radi prihajajo, zato bodo program nadaljevali. Na šoli so vzpostavili poseben proračun zanj, v program, ki obsega 50 ur sodelovanja in ki šolo na udeleženca stane približno 300 evrov, pa se lahko vključijo vsi zaposleni, ki si to želijo.
Na dan prejmejo tudi 50 ponudb
Đulijana Juričić je poudarila, da si želijo v marsikateri slovenski šoli na področju izobraževanj in usposabljanj strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju ob sodelovanju z ministrstvom za zdravje tudi večjega vključevanja ministrstva za šolstvo. »Ravnatelji bi lahko v tem primeru
še bolj podprli svoja prizadevanja in pomagali učiteljem v šolah. Prav bi bilo, da bi šolsko ministrstvo kakovostna strokovna izobraževanja učiteljev, ki dokazano prinašajo učinke, umestilo v svoj katalog izobraževanj. S tem bi se znesek, ki ga moramo šole plačevati izvajalcem programa, za nas zmanjšal, program pa bi še pridobil veljavo.«
Ravnateljica opaža, da je v naši državi iz leta v leto na voljo več raznoraznih izobraževanj za pedagoške delavce, ki niso podprta s študijami in jih ponujajo nekompetentni ponudniki. Dejala je, da je postala šola tako zaradi velikega števila otrok kot učiteljev, ki z udeležbo v programih usposabljanj zbirajo točke za svoj karierni razvoj in strokovno napredovanje, zanimiv prostor tudi z vidika ekonomije. »Ravnatelji včasih na dan prejmemo tudi 50 ponudb, med katerimi pa imajo nekatere tako zelo visoke cene, da nam vzame sapo. Druge ponudbe pa denimo, kljub temu da sta vzgoja in učenje dolgotrajna procesa in se dinamika v razredu ne more izboljšati z danes na jutri, v ospredje postavljajo zgolj nekajurno izobraževanje oziroma hitre tečaje pod vodstvom predavateljev brez strokovne podlage,« je opozorila.
Vsakdo lahko ponudi kar koli
Da je na področju programov izobraževanj in usposabljanj strokovnih delavcev ter predavanj za starše v šolah kaos, je potrdila tudi Marija Anderluh. Kot je pojasnila, šolsko ministrstvo podpira zelo različne programe, pri čemer pa manjka kritična presojevalska raven glede tega, kje lahko starši, učitelji in ravnatelji prejmejo kompetentne informacije oziroma kako ločiti zrnje od plev.
Naša sogovornica je opozorila, da je katalog izobraževanj, ki je vsako leto ponujen šolam, odprt za kogar koli. »Vsakdo lahko ponudi kar koli, pri čemer ni nobenega preverjanja in nobenih informacij o tem, kakšne raziskave slonijo za vsebinami, ki jih želijo posamezniki predstaviti na predavanjih, delavnicah in drugih izobraževanjih.« Vodja službe za otroško psihiatrijo nam je še zaupala, da imajo v nekaterih zahodnih državah, med njimi na Norveškem in v Belgiji, že nekaj časa urejene javno dostopne platforme, v okviru katerih ponudnike programov kontinuirano preverjajo in redno analizirajo.