Finančni minister Klemen Boštjančič napoveduje, da naj bi kmalu predstavili izhodišča prenove obdavčitve premoženja, pri čemer želijo zdaj razmeroma nizko obdavčitev nepremičnin povezati tudi s cilji stanovanjske politike. Z (višjo) obdavčitvijo druge, tretje in vsake naslednje nepremičnine želijo prazne nepremičnine spraviti na trg.

Davek, sicer zelo zastarel, ki obdavčuje vsako naslednjo nepremičnino, pa tudi večje nepremičnine, pri nas že imamo, a zanj, kot smo nedavno opozorili v Dnevniku, marsikdo niti ne ve, saj ga v praksi številni lastniki v preteklih letih niso plačevali oziroma ga še vedno ne, niti ga davčni organ ni dosledno odmerjal. V zadnjih letih je Finančna uprava RS (Furs) nadzor okrepila.

Gre za davek od premoženja, ki ima podlago v zakonu o davkih občanov iz leta 1988. Davek morajo fizične osebe (pravne so izvzete) plačati za nepremičnino s stanovanjsko površino, večjo od 160 kvadratnih metrov (tudi če v njej stalno živijo), in za vsako naslednjo, ki ni dom in jo lastnik na primer oddaja v najem ali pa jo ima celo prazno oziroma mu služi kot vikend. Osnova za davek je vrednost nepremičnine, ki pa se ugotavlja na način, ki ga določi občina (na podlagi točk), osnova torej ni posplošena tržna vrednost.

Mestna občina Kranj: »Ocenjujemo, da bi bilo smiselno obdavčitev nepremičnin prenoviti. Ta je namreč zastarela in marsikdaj nepravična. Nenazadnje so velike razlike že med posameznimi občinami.«

Primerjava med občinami kaže na velike razlike in posledično nepravičnost takšne obdavčitve, pa tudi na očitne davčne izgube. Razlike nakazujejo, da so ponekod davčne osnove določene (pre)nizko oziroma da v odmero niso zajeti vsi zavezanci.

Ljubljana po povprečnem znesku celo pod povprečjem

Furs je lani izdal 147.633 odločb o odmeri davka od premoženja v skupini višini dobrih 10 milijonov evrov. Po mnenju poznavalcev se, upoštevajoč število potencialnih zavezancev, izvede le manjši delež obdavčitve. Slovensko povprečje na zavezanca je le 65 evrov. Razlika med občinama, kjer je bilo v povprečju odmerjenega najmanj (18,8 evra v občini Kobilje) oziroma največ (258 evrov v občini Trzin) davka na zavezanca, je kar 14-kratna.

Infografika davki

       

Najvišji absolutni znesek je bil odmerjen v mestni občini Ljubljana, saj je tu največje število nepremičnin, pa tudi najdražje, velik je tudi delež naložbenih nepremičnin. Toda že primerjava z Mariborom pokaže, da je bil povprečni odmerjeni znesek na zavezanca v Ljubljani za približno 60 odstotkov nižji kot v Mariboru. Tudi če davčni izplen primerjamo s številom prebivalcev, ga v Mariboru v povprečju poberejo več kot v Ljubljani. Med obljubljanskimi občinami po povprečnem pobranem znesku na zavezanca (94 evrov) izstopata občini Domžale in Grosuplje; v povprečju je bilo na zavezanca odmerjenega za približno 50 odstotkov več davka kot v Ljubljani.

Če primerjamo po številu prebivalcev podobno veliki mestni občini Kranj in Koper, prav tako ugotovimo izstopajoče razlike. V Kopru je bil povprečni odmerjeni znesek kar pol manjši kot v Kranju, pa čeprav je v Kopru vrednost nepremičnin višja, prav tako število naložbenih nepremičnin, a je število izdanih odločb za 80 odstotkov nižje kot v Kranju.

Še zanimivejša je primerjava med občinami na turističnih območjih, kjer je vrednost nepremičnin najvišja in se hkrati največ nepremičnin oddaja oziroma gre za vikende. Zelo izrazito izstopa občina Kranjska Gora, ki je po znesku pobranega davka na tretjem mestu v državi (takoj za Ljubljano in Mariborom), v samem vrhu pa tudi po povprečnem znesku na zavezanca (184 evrov). Po številu izdanih odločb je Kranjska Gora primerljiva z Izolo in Piranom, a sta slednja iztržila šest- oziroma devetkrat manj davka od premoženja. V občinah Bohinj in Bled, kjer je bilo izdanih približno pol manj odločb kot v Kranjski Gori, so iztržili 12-krat manj davka kot v Kranjski Gori. Visok znesek je v Kranjski Gori mogoče povezati z razmeroma velikim številom počitniških hiš oziroma vikendov, ki predstavljajo drugo oziroma eno izmed naslednjih nepremičnin in imajo tudi višjo vrednost. »To bi načeloma lahko veljalo tudi za Bled, a v občini nimamo toliko sekundarnih bivališč, kot jih je v Kranjski Gori. Na Bledu kot izrazito turistični občini se oddajajo apartmaji oziroma sobe v družinskih hišah,« razliko pojasnjujejo na blejski občini.

Infografika davki

     

Občine za prenovo, pogoj dobre evidence

Znesek odmerjenega davka od premoženja se jim kljub temu zdi skromen, a vse dejavnosti, povezane s tem davkom, so, kot pravijo, v pristojnosti Fursa. Podobno na Furs kažejo tudi v drugih občinah, ki so se odzvale na naša vprašanja. »Pobranega davka od premoženja bi bilo po našem mnenju lahko več. Problem vidimo v neažurirani bazi podatkov, v njej namreč po naši oceni niso zajeti vsi zavezanci,« menijo v kranjski občini. V Domžalah, ki so po pobranem davku tako v absolutnih kot relativnih številkah v vrhu, pa poudarjajo, da vsako leto posodabljajo bazo podatkov in jo sporočajo Fursu.

Razmerje med zneskom odmerjenega davka od premoženja in številom izdanih odločb kaže na velike razlike med primerljivimi občinami.

Vse občine se strinjajo, da je potrebna prenova obdavčitve nepremičnin, na kar opozarjajo že dolgo. »Občine že več kot deset let čakamo na obljubljeni zakon o davku na nepremičnine,« poudarjajo v mestni občini Ljubljana in dodajajo, da je država vložila veliko denarja v urejanje evidence nepremičnin ravno zaradi novega zakona, ki ga zato pričakujejo čim prej. Da je obdavčitev nepremičnin zastarela in marsikdaj nepravična, razlike med posameznimi občinami so namreč velike, se strinjajo v Kranju in dodajajo, da je lahko podlaga za pravično obdavčitev le dober sistem evidentiranja stanja. Da je osnova za realno odmero kvalitetna baza podatkov o nepremičninah, opozarjajo tudi v Domžalah.

Velike razlike v obdavčitvi fizičnih in pravnih oseb

Različna politika obdavčitve (prav tako na osnovi vrednosti točke) se kaže tudi pri nadomestilu za uporabo stavbnega zemljišča (NUSZ), ki ga je Furs lani odmeril v skupni višini 273 milijonov evrov. Po skupnem davčnem izplenu pričakovano izstopajo nekatere največje mestne občine, kjer je tudi največje število zavezancev. Prihaja pa do zelo velikih razlik v obdavčitvi fizičnih in pravnih oseb. Šoštanj je na prvem mestu med vsemi slovenskimi občinami po povprečnem znesku obdavčitve pravnih oseb (75.600 evrov), Ljubljana je s povprečjem 9000 evrov za pravne osebe med prvo deseterico. Državno povprečje je nekaj čez 3000 evrov. Po povprečnem znesku obdavčitve fizičnih oseb je na prvem mestu Bled s 183 evri, v Ljubljani je povprečje 135 evrov, državno povprečje pa je 82 evrov NUSZ na zavezanca – fizično osebo. Nekatere občine skušajo z oblikovanjem odlokov o NUSZ dosegati tudi cilje zemljiške politike, na primer z dvigom točke spodbuditi promet z nezazidanimi stavbnimi zemljišči.

Priporočamo