V nekaterih slovenskih mestih bo do četrtka zrak tako zelo onesnažen, da že predstavlja tveganje za zdravje. Na inštitutu za javno zdravje zato priporočajo izogibanje prometnicam in odsvetujejo zadrževanje na prostem, predvsem zjutraj in zvečer. Tudi v Ljubljani vsa tri merilna mesta beležijo koncentracijo delce PM 2,5 in PM 10 daleč preko meje, ko lahko govorimo o tem, da je zrak, ki ga dihamo škodljivo vpliva na zdravje.
Na Agenciji za okolje so zaradi kritične onesnaženosti zraka razglasili rdeče opozorilo za mesta v osrednji Sloveniji, tudi v Ljubljani, kjer je zaradi kotlinske lege kvaliteta zraka že tako slabša. Pri tem svetujejo »zmanjšanje intenzivnih dejavnosti na prostem, če občutite simptome, kot so vnete oči, kašelj ali vneto grlo.« V Ljubljani smo celo tik pod mejo, ko bi lahko govorili o »izredno slabi« kvaliteti zraka.
⚠️ Predlagamo redno spremljanje izmerjenih urnih vrednosti delcev PM10 oziroma indeksa kakovosti zunanjega zraka ter prilagoditev aktivnosti na prostem skladno s priporočili Nacionalnega inštituta za javno zdravje. pic.twitter.com/0zSmAQCg7d
— ARSO vreme (@meteoSI) February 10, 2025
Po drugi strani nismo zasledili, da bi kakšen javni dogodek, ki ga organizirajo država ali občine, zaradi tega odpovedali. V nekaterih občinah so na spletni strani le poobjavili obvestilo Agencije za okolje in priporočila NIJZ.
Stroka opozarja, da je v teh razmerah najboljši ukrep omejitev prometa in krepitev javnega prevoza.
Težave tudi v Italiji
Z močnim onesnaženjem se spopadajo tudi po Italiji. V številnih mestih so uvedli tako imenovane »cone nizkih emisij,« v katere je vstop v mesto dovoljen samo vozilom, ki ustrezajo strogim okoljskim standardom. To velja tudi v mestih, ki so veliko manjša od Ljubljane, kot je recimo Pordenone. V Lombardiji pa so lani uvedli začasne omejitve v vseh mestih z več kot 30 tisoč prebivalci. Začasno so prepovedali tudi ogrevanje stanovanj na več kot 19 stopinj.
Neuspešni eksperiment v Mariboru
Pri nas je Maribor edino mesto, kjer so se resno ukvarjali z idejo omejitve prometa. Med oktobrom 2012 in aprilom 2013 so vzpostavili tako imenovano »okoljsko cono« in za nekatera vozila omejili vstop v središče mesta.
»Rezultati bodo služili za sprejetje odloka o nadaljnji širitvi in dodatnih omejitvah znotraj okoljske cone,« so zapisali tedaj. A, kot kaže, pilotni projekt ni bil uspešen, saj nadaljnjih razprav o tej temi nismo zasledili.