Člani sekretariata sveta za nacionalno varnost (SSNAV) so na današnji seji sprejeli sklep, v katerem vladi predlagajo aktivacijo 37. člena zakona o obrambi, po katerem lahko Slovenska vojska sodeluje s policijo pri širšem varovanju državne meje v notranjosti državnega ozemlja. Pripadniki Slovenske vojske pri opravljanju teh nalog nimajo policijskih pooblastil.

»Po tragičnem dogodku v Novem mestu je za zagotavljanje varnosti na območju Dolenjske prisotno večje število policistov, zato so se člani SSNAV strinjali o aktivaciji mešanih patrulj slovenske policije in vojske, pri čemer bo vojska zagotovila podporo s kadri in tehniko. Prisotnost mešanih patrulj na terenu bo skladna z veljavnim načrtom o sodelovanju med Slovensko vojsko in policijo. Enak ukrep je bil sprejet leta 2015 ob migrantskem valu in se je izkazal za učinkovito podporo policiji pri izvajanju njenih nalog za zagotavljanje varnosti. Člani SSNAV predlagajo, da se za dodatne posebne obremenitve policistov zagotovijo finančna sredstva,« so sporočili iz vladnega urada za komuniciranje.

Kam natančno bi svet za nacionalno varnost poslal vojsko, glede na to, da zakon jasno govori le o varovanju državne meje, bo jasno šele po seji vlade. Jasnega odgovora, ali bi z aktivacijo vojske zgolj na obmejnem območju nadoknadili manko policistov, če bi te policiste poslali v Novo mesto in okolico, ali pa bi mešane policijsko-vojaške patrulje sodelovale tudi pri zagotavljanju varnosti v romskih naseljih in njihovi okolici (kar bi bilo lahko v nasprotju z zakonom), od vladnega urada za komuniciranje nismo dobili. Neuradno pa naj bi bila zaenkrat odprta tudi ta možnost.

SSNAV sicer predlaga, da se 37. člen aktivira do enega leta, pri čemer se bodo redno mesečno preverjale varnostne razmere. 

Kaj pravi 37. člen zakona o obrambi

37. člen zakona o obrambi, na katerega se sklicuje svet za nacionalno varnost, definira naloge vojske. V prvem odstavku navaja, da so naloge slovenske vojske izvajanje vojaškega izobraževanje in usposabljanja za oborožen boj in druge oblike vojaške obrambe, zagotavljanje potrebne ali zahtevane pripravljenosti, izvajanje vojaške obrambe ob napadu na državo, sodelovanje pri zaščiti in reševanju ob naravnih in drugih nesrečah ter izvrševanje obveznosti, ki jih je država sprejela v mednarodnih organizacijah in z mednarodnimi pogodbami.

Omenjeni člen nato še posebej določa, da o sodelovanju vojske pri zaščiti in reševanju odloča vlada, v nujnih primerih pa obrambni minister na predlog poveljnika civilne zaščite Republike Slovenije oziroma načelnik generalštaba po pooblastilu ministra.

V zadnjem odstavku pa je določeno še: »Slovenska vojska lahko sodeluje s policijo pri širšem varovanju državne meje v notranjosti državnega ozemlja v skladu z načrti in po predhodni odločitvi vlade. Pripadniki Slovenske vojske pri opravljanju teh nalog nimajo policijskih pooblastil.«

Kot je definirano v 37.a  členu, pa lahko državni zbor na predlog vlade z dvotretjinsko večino nato vojski podeli tudi izjemna pooblastila, kot so opozarjanje, napotitve, začasno omejevanje gibanja oseb in sodelovanje pri obvladovanju skupin in množic.

Priporočamo