Da bi zmanjšali količino drobnih plastičnih odpadkov, je julija stopila v veljavo evropska direktiva, po kateri morajo imeti plastenke in tetrapaki do prostornine treh litrov pritrjene pokrovčke, ki jih ne moremo odstraniti med pitjem. Do konca leta morajo tako vsi proizvajalci pijač v plastenkah prilagoditi svoje izdelke. Kaj hitro pa se je izkazalo, da je ta ukrep z vidika trajnosti sicer dobra ideja, zaradi slabe izvedbe pa pri potrošnikih ni dobro sprejet.
»Pritrjevanje pokrovčkov na plastenke ima dolgoročno vsekakor pozitiven učinek na zmanjšanje smetenja z majhnimi plastičnimi odpadki. A pri tem so tako Evropska komisija in pripravljavci standarda kot tudi industrija očitno pozabili na uporabnost,« je poudaril Boštjan Okorn z ZPS, tudi predsednik skupine za trajnost pri evropski organizaciji ANEC, ki skrbi za zastopanje potrošnikov v standardizaciji.
Okorn je dejal, da se bodo pri prihodnjih spremembah standarda zavzeli za uporabniku bolj prijazno rešitev, ki pa ne bi zmanjšala učinkovitosti ukrepa. Kot primer je navedel odpiranje aluminijastih pločevink, za katere je industrija že pred leti sama našla rešitev, ki ni moteča za potrošnike, hkrati pa je zelo praktična. Na ZPS so prepričani, da bi s podobno rešitvijo za pokrovčke na plastenkah bistveno zmanjšali težave, s katerimi se potrošniki soočajo danes.
Nemška študija ponuja priporočila za izboljšave
Neodvisne študije o tem vprašanju so redke, zato je potrošniški svet pri nemški standardizacijski organizaciji DIN izvedel podrobnejšo raziskavo o izkušnjah potrošnikov s pritrjenimi pokrovčki ter skupaj s strokovnjaki za embalažo oblikoval priporočila za izboljšanje oblikovanja in spremembo standarda.
V študiji so sodelovali:
- otroci, stari od šest do devet let,
- potrošniki brez posebnih omejitev,
- potrošniki z omejitvami (npr. revmatoidni artritis),
- starejši potrošniki (70 let in več),
- potrošniki z motnjami vida (npr. astigmatizem).
Raziskava je zajela različne vrste pritrjenih pokrovčkov. Čeprav ima vsak sistem prednosti in pomanjkljivosti, noben ni popolnoma zadovoljil vseh skupin potrošnikov. Študija je razkrila, da so imeli največje težave otroci ter starejši in fizično omejeni potrošniki. Kot navajajo, so imeli največ težav z odpiranjem, razlitjem tekočine in celo s poškodbami ali nezmožnostjo odpiranja embalaže.
Kaj so ugotovili?
Uporabnost: razmerje med stabilnostjo embalaže, obliko in položajem pokrovčka ter potrebno silo za odpiranje je bistvenega pomena za uporabnost.
Težave: med pogostimi težavami so povečan napor pri odpiranju, razlitje in nezadovoljstvo zaradi ergonomskih težav.
Prilagoditve: študija izpostavlja potrebo po boljšem oblikovanju pritrjenih pokrovčkov, ki bi bili uporabni za širšo skupino potrošnikov.