V petek uradno objavljen nov pravilnik o ocenjevanju znanja in napredovanju učencev v osnovni šoli, ki sledi posodobljenemu zakonu o osnovni šoli in prenovljenim učnim načrtom, začne veljati z današnjim dnem oziroma ga bodo morali učitelji upoštevati že s ponedeljkom.
Pravilnik ukinja koncept preverjanja znanja, ki se je v praksi doslej najpogosteje izvajal, v obliki poizkusnih pisnih preizkusov znanja, zato se po novem preverjanje znanja krepi kot redni del učnega procesa. Po besedah ministra za vzgojo in izobraževanje Vinka Logaja so avtorji novega pravilnika sledili praksam v šolskem prostoru in si v veliki meri prizadevali za bolj enakomerno obremenjenost učencev pri pridobivanju ocen.
Kopičenje pridobivanja ocen v tednih pred ocenjevalnimi obdobji je bilo, kot je izpostavil minister, za mnoge učence in tudi učitelje zelo stresno, pridobljene ocene pa niso bile vselej realni kazalec učenčevega znanja.
Razširjen nabor načinov ocenjevanja
Med najpomembnejšimi osvežitvami pravilnika je razširitev nabora različnih načinov ocenjevanja znanja. Učitelji bodo znanje učencev po novem vrednotili s pomočjo pisnih preizkusov, ustnih dogovorov, likovnih in tehniških izdelkov, učenčevih nastopov in izvedb raznih dejavnosti (športnih, eksperimentalnih in praktičnih).
Pravilnik vsebuje tudi omejitev, da večina ocen pri določenem predmetu ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih preizkusov znanja, opredeljena pa je tudi možnost pridobivanja ocene z raznolikimi načini ocenjevanja – kombinacija različnih načinov ocenjevanja za pridobivanje ene ocene. »To v praksi pomeni, da bo obremenitev učencev med šolskim letom enakomerneje razporejena,« je ob predstavitvi novosti izpostavil Vinko Logaj.
Nova je tudi možnost pridobivanja ocene na osnovi medpredmetnega izvajanja dejavnosti, kar pomeni, da lahko učenec za posamezni izdelek oziroma dejavnost pridobi ocene pri več predmetih. Spremenjeno oziroma znižano je tudi minimalno število ocen: pri predmetih, ki se izvajajo največ dve uri pouka na teden, sta odslej obvezno pridobljeni minimalno dve oceni (prej tri), pri predmetih, ki se izvajajo več kot dve uri na teden, pa minimalno štiri pridobljene ocene (prej šest).
Nič več aritmetična sredina
Še naprej velja omejitev, da se lahko tedensko pišeta zgolj dva pisna preizkusa znanja, novost pa je omejitev, da se na dan, ko učenci pišejo pisni preizkus znanja, učencev ne sme ocenjevati ustno pri drugih predmetih, lahko pa se na isti dan ocenjujejo drugi izdelki (denimo likovni, tehnični) ter nastopi in dejavnosti.
Po novem se učence tri delovne dni pred koncem ocenjevalnega obdobja ne sme ocenjevati s pisnim preizkusom, razen v primeru ponavljanja pisnega ocenjevanja, ocenjevanje pisnih preizkusov znanja pa se bo ponovilo v primeru, ko bo polovica ali več učencev oddelka ali učne skupine ocenjena negativno (doslej je za to zadostovala tretjina negativno ocenjenih učencev).
Minister je dejal, da bodo skupaj z zavodom za šolstvo v prihodnjih dneh ravnatelje in učitelje še dodatno pozvali, da pravilnik uporabljajo tudi na podlagi lastne avtonomije in odgovornosti – tudi pri oblikovanju zaključne ocene določenega predmeta. Ta po novem ne predstavlja nujno aritmetične sredine vseh pridobljenih ocen, saj, kot je še pojasnil Vinko Logaj, tudi vse pridobljene ocene ne pokrivajo enake količine zahtevanih standardov znanja.