Ljubljanska družba SunContract je konec prejšnjega tedna svoje odjemalce obvestila, da jim z novim letom odpoveduje pogodbo o dobavi električne energije. Če se želijo odjemalci izogniti temu scenariju in še naprej ohraniti SunContract kot svojega dobavitelja elektrike, imajo možnost sklenitve novega paketa, za aktivacijo katerega morajo kupiti napravo za upravljanje sončne elektrarne v znesku 382 evrov. SunContract je v dopisu odjemalcem priložil še seznam konkurenčnih dobaviteljev s kontaktnimi podatki, da bi jim olajšal morebiten prehod.
Že letos poleti je SunContract svoje odjemalce obvestil, da je operater trga z elektriko Borzen z letošnjim februarjem spremenil pravila delovanja trga, s čimer je spremenil način, kako se strošek tako imenovanega letnega net meteringa prenaša na dobavitelje električne energije. Gospodinjski in mali poslovni odjemalci elektrike v shemi net meteringa imajo zagotovljeno, da presežek energije, ki jo ustvarijo s samooskrbnimi sončnimi elektrarnami in ga dajo v omrežje, v istem obsegu iz omrežja tudi prevzamejo, ko ga potrebujejo. A dobavitelji elektrike morajo elektriko, ki jo odjemalcem v shemi net meteringa dobavljajo ponoči, v zimskih mesecih ali dnevih z manj sonca, kupovati na trgu po cenah, ki so tudi za 100 odstotkov višje od cen elektrike v času, ko sončne elektrarne njihovih odjemalcev presežno elektriko oddajajo v omrežje. »Pred spremembo, ki pri samooskrbnih odjemalcih upošteva 15-minutne odčitke, če so ti na voljo, se je dobavitelju, ki ima v svojem portfelju večino samooskrbnih odjemalcev, pripisalo občutno premalo realizacije samooskrbnih odjemalcev. Posledično so stroške sezonskih cenovnih razlik električne energije in dnevnih nihanj cen te prevzemali ostali dobavitelji,« so takrat med drugim pojasnjevali pri Borzenu, kjer so izpostavili, da so spremembe potrebne tudi zaradi izjemnega povečanja števila samooskrbnih odjemalcev.
Tako SunContractu, ki z elektriko večinoma oskrbuje stranke s samooskrbnimi sončnimi elektrarnami, ki jim jih je tudi dobavilo in montiralo, ni preostalo drugega, kot da novonastali strošek skuša prevaliti na svoje odjemalce. S septembrom so sprva uvedli dodaten fiksni strošek poslovanja v višini 36,6 evra mesečno. Temu strošku so se lahko odjemalci izognili, če so sklenili nov paket in sistem nadgradili z že omenjeno napravo za upravljanje s sončno elektrarno za 382 evrov. V tem primeru so se odjemalci tudi strinjali, da SunContract upravlja s sončno elektrarno, kar pomeni, da lahko zmanjša moč sončne elektrarne ali jo začasno izklopi, izgubljeno energijo pa odjemalcu kompenzira v obliki dobroimetja. Prav tako se lahko novemu strošku odjemalci izognejo z nakupom baterijskega hranilnika, ki so jim ga ponudili preko partnerskega podjetja Sonce energija.
Bo treba nove pogodbe razveljaviti na sodišču?
Situacija je sprožila številna vprašanja pri odjemalcih SunContracta, ki so se začeli združevati v skupinah na družbenih omrežjih, svoja vprašanja pa so naslovili tudi na Agencijo za energijo. Ta je oktobra sprejela odločbo, s katero je SunContractu prepovedala zaračunavanje dodatnega stroška, kar je bilo po oceni agencije nezakonito. Podjetju je še naložila, da mora vse že zaračunane stroške odjemalcem vrniti ali poračunati. Tistim, ki so se odločili za spremembo paketa pri SunContractu pred odločitvijo agencije in želijo zdaj novo pogodbo razveljaviti, svetujejo, da morajo to uveljavljati z vložitvijo tožbe pred pristojnim sodiščem.
V SunContractu so se na to odzvali s sporočilom, da bodo odločitev agencije spoštovali in da ni bil na položnicah strošek nikomur zaračunan. Pri tem poudarjajo, da je skupni strošek vseh net meteringov v državi okoli 18 milijonov evrov, kar zanje pomeni okoli 1,8 milijona evrov letno, saj sami oskrbujejo okoli deset odstotkov slovenskih lastnikov samooskrbnih sončnih elektrarn z net meteringom oziroma nekje med 5500 in 6000 gospodinjstvi.
Zaradi nastalega stanja je SunContract junija na ustavno sodišče vložil zahtevo za ustavno presojo pravil za delovanje trga z električno energijo in predlagal začasno zadržanje njihovega izvajanja, a tudi tam niso imeli sreče, saj jim je ustavno sodišče sporočilo, da zadeve ne bo presojalo, preden družba ne izčrpa vseh drugih pravnih sredstev.
Za nastalo situacijo krivijo vlado
Direktor in večinski lastnik SunContracta Gregor Novak med drugim izpostavlja, da se bodo v prihodnje stroški dobaviteljem elektrike v tem segmentu še precej povečali. V podjetju menijo, da je glede na nova pravila za stranke optimalna in dolgoročno vzdržna rešitev tista, ki jo sami predlagajo, to pa je upravljanje sončne elektrarne v kombinaciji z baterijskim hranilnikom: »S tem so stranke tudi manj odvisne od nihanja tržnih cen elektrike in znižujejo izjemno povišano omrežnino za priključno moč. Obenem pa je to tudi pozitiven vpliv na delovanje energetskega sistema, ki mu tako pomagamo v času energetskih konic.«
V družbi so zaradi vsega omenjenega kritični do pristojnega »ministrstva za okolje, podnebje in energijo« (MOPE): »Prepričani smo, da je k nastali situaciji na trgu znatno prispevalo tudi MOPE s svojo neaktivnostjo. Slednje bi moralo sistemsko urediti net metering, še preden so se spremenila pravila. MOPE je bilo tudi o tem dodatno obveščeno decembra lani s strani agencije za energijo, januarja pa je v dopisu obljubilo, da bo to zadevo sistemsko rešilo v letu 2024, pa je ni. Čeprav smo jih ažurno obveščali o posledicah zaradi spremembe pravil, razen obljube, da bodo sistemsko rešili situacijo, do danes niso dali nobenega predloga ali rešitve.«
Letos so se, pravi Novak, vsi dobavitelji, združeni v Energetski zbornici, angažirali, da razrešijo situacijo in da MOPE najde sredstva za pokrivanje stroškov iz naslova net meteringa. Pri SunContractu sicer ne razkrivajo, koliko njihovih odjemalcev se je doslej odločilo za nakup dodatnega paketa ali investicijo v baterijski hranilnik. Prav tako ne odgovarjajo na vprašanje, koliko v ponudbi, ki jo posredujejo svojim odjemalcem, stane investicija v hranilnik. Poleg tega so nas nekateri odjemalci, ki so se odločili za dodaten paket, obvestili, da jim še vedno niso prišli vgradit naprave, za katero so že plačali. Tudi na vprašanje glede tega v SunContractu ne odgovarjajo. »Žal nam je, v kakšnem položaju so odjemalci električne energije, ki so med prvimi vlagali v zeleni prehod, vendar je treba jasno opozoriti, da je to situacijo povzročila vlada s svojimi dejanji in pasivnostjo pri reševanju situacije,« še pravijo v podjetju. x