Po podatkih delovnih in pomorskih organizacij Združenih narodov je bilo lani zapuščenih 230 ladij, na katerih dela okoli 3000 pomorščakov. To je dvakrat toliko kot pred tremi leti. V skladu z mednarodnimi smernicami se delavci štejejo za zapuščene, če ladjarji ne izplačajo dveh ali več mesečnih plač, ne zagotovijo osnovnih potrebščin ali kako drugače prenehajo komunicirati s posadko. Ladjarji pogosto prenehajo plačevati delavce, ko usahne posel. Ladje mnogokrat pustijo zasidrane v pristaniščih, kjer posadke nimajo imigracijske dokumentacije, da bi lahko stopile na kopno, poroča AP.
Najbolj na udaru so manjše ladijske družbe, ki opravljajo storitve na manj donosnih trgovskih poteh. Številne posadke ostanejo na razjedenih ladjah, zgrajenih pred desetletji. Največ primerov lani je bilo v Združenih arabskih emiratih, Turčiji, Egiptu in Savdski Arabiji. »Edina prednost, ki jo imajo pomorščaki je, da ostanejo na ladji, dokler ne dobijo plačila,« je dejala Helen Meldrum, ladijska inšpektorica pri Mednarodni federaciji delavcev v prometu. A vedno se to ne izide.
Posadko zapustijo in najamejo novo
Ladja Sister 12 družbe Friends Shipping je ob obali Jemna privezana že eno leto. Delavci na krovu že leto dni, ne da bi prejeli plačilo, na kopno ne morejo. "V bistvu so zaprti na teh plovilih, kar presega izkoriščanje," je dejala Meldrumova. Abdul Razzaq Abdul Khaliq, sirski mornar na krovu ladje Sister 12, je za AP prek WhatsAppa zapisal, da je ladja polna žuželk in da mora posadka za kopanje uporabljati morsko vodo. Fotografije in videoposnetki, ki jih je poslal medijem, prikazujejo pipe, iz katerih teče rjava voda in krov, ki ga načenja rja.
Friends Shipping, ki ima pisarne v Turčiji in Dubaju, redno zapušča ladje. Po podatkih ZN je bilo devetnajst od 22 ladij, navedenih na njenem spletnem mestu, navedenih tudi v primerih zapustitve. Morda so bile nekatere od teh ladij že prodane. Meldrumova je dejala, da podjetje za nekaj prevozov najame delavce, ki se ne zavedajo pasti. Nato jih brez plačila pusti v tako slabih razmerah, da so mnogi pripravljeni oditi domov ob prvi priložnosti tudi brez denarja. Nato zaposlijo novo posadko in zgodi se isto.
Ladje registrirane pri navideznih podjetjih
Kljub globalnim pogodbam o delavskih pravicah je le malo možnosti za pozivanje lastnikov k odgovornosti v panogi, kjer so ladje pogosto registrirane pod navideznimi podjetji in plujejo pod zastavami držav, ki niso povezane z njihovo dejavnostjo. V skladu s smernicami ZN se pričakuje, da bodo registri zastav delovali kot prva pomoč pri repatriaciji pomorščakov in jim zagotovili hrano in zdravstveno oskrbo. Desetletje stara sprememba konvencije o delovnih razmerjih v pomorstvu, ki jo je podpisalo več kot 90 držav, prav tako zahteva, da države zastave jamčijo za ladje, ki jih registrirajo, tako da zahtevajo zavarovanje za kritje večmesečnih plač, če posel ne uspe.
Po poročanju AP je bilo ugotovljeno, da številne države teh določil ne upoštevajo. Panama, Palau in Tanzanija so vsaka registrirale na desetine ladij, ki so bile leta 2024 prijavljene kot zapuščene. Večletno povečanje števila primerov zapustitve ladij bi lahko pomenilo, da je vse več pomorščakov pripravljenih prijaviti zlorabo svojih delodajalcev, vendar skupne številke verjetno še vedno podcenjujejo pravo sliko izkoriščanja delavcev na morju.