Sodišče bo sicer celotno argumentacijo objavilo ob koncu meseca, a po več sestankih vladnih delovnih skupin o tem, kako rešiti projekt, je postalo jasno tudi, kaj jih je zmotilo. Vlada namreč ni pripravila novega projekta, ampak poskuša obuditi od mrtvih dve desetletji starega iz časa druge vlade Silvia Berlusconija.
Takrat je vlada to veliko naložbo potrdila in leta 2005 tudi že izbrala izvajalce del, konzorcij gradbenih podjetij, imenovan Eurolink, pod vodstvom podjetja Webuild, a italijanski parlament nato gradnje ni odobril. Po še eni volilni zmagi Berlusconija je isti projekt ponovno stekel leta 2009, a takrat sta namesto parlamenta vlado ustavila gospodarska kriza in pomanjkanje denarja. Leta 2013 je nato vlada premierja Maria Montija, ki je nastala pod pritiskom EU, da bi uravnotežila italijanske državne finance, gradnjo mostu uradno opustila. Webuild je zato vložil tožbo, ki je še vedno pred sodišči in s katero zahteva več sto milijonov evrov odškodnine.
Oživitev starih pogodb o gradnji mostu na Sicilijo tako za vlado reši dva problema hkrati. Omogoči rešitev spora z Webuildom brez plačila velike odškodnine, hkrati pa bi močno skrajšala čas priprave dokumentacije. A kot je ugotovilo računsko sodišče, obstoječa dokumentacija ni v skladu z evropsko in italijansko zakonodajo glede javnega naročanja.
Visoka podražitev in ocena vplivov na okolje
Čeprav je tehnično gledano most ostal enak, se je povsem spremenila finančna konstrukcija projekta. Cena je zrasla za več kot 50 odstotkov, kar je zakonsko določena meja, pri kateri bi bilo treba projekt ponoviti. Vladni svetovalci so italijanskim medijem sicer povedali, da je cena narasla zaradi usklajevanja z inflacijo, kar po njihovem mnenju pomeni, da po zakonu ponovni razpis ni potreben. Druga ključna ovira pa naj bi bila ocena vplivov na okolje, ki naj bi bila po poročilih italijanskih medijev v dokumentaciji, predloženi računskemu sodišču, močno pomanjkljiva.
Vlada sicer lahko nadaljuje projekt tudi brez pozitivnega mnenja računskega sodišča, a to predstavlja precejšnje tveganje v morebitnih naknadnih tožbah. Računsko sodišče je namreč svetovalni in nadzorni organ, in ne del pravosodne veje oblasti. V primeru novih tožb pa bodo njegovo mnenje upoštevali pri sodnih odločitvah, ki bodo pravno zavezujoče.
Vlada s številnimi političnimi frontami
Projekt je za vlado tudi politično precej občutljiv, saj je postal paradni konj predvsem za podpredsednika vlade in glavnega koalicijskega partnerja premierke Giorgie Meloni Mattea Salvinija, ki si je tudi zaradi mostu na Sicilijo v vladi izbral mesto ministra za infrastrukturo.
Hkrati vlada prav v teh dneh poskuša sprejeti zelo kontroverzno pravosodno reformo, za katero tako opozicija kot pravni strokovnjaki opozarjajo, da daje politiki prevelik vpliv v sodstvu. Javni besedni spopad med predsednico in podpredsednikom vlade ter računskim sodiščem bi tako v javnosti še podžgal vtis, da se vlada obnaša oblastniško.
Infrastrukturni minister Salvini je po prvih odzivih, v katerih je računsko sodišče obtožil vmešavanja v politične odločitve, sedaj nastopil mirneje in napovedal, da bo vlada odgovorila na vse očitke in pridobila pozitivno mnenje sodišča. »Mirno čakamo na ugotovitve sodišča, za katere smo prepričani, da lahko nanje odgovorimo točko za točko. Hoteli smo začeti graditi novembra, saj je čas denar. Namesto tega bomo začeli februarja. Vendar želimo spoštovati vse zahteve in premisleke,« je povedal. Vladi naj bi že predstavil spremenjeno časovnico gradnje mostu, ki je bila napovedana že za letošnje leto.