Cestninske nalepke za na vetrobransko steklo bodo tudi v Avstriji kmalu preteklost. Potezo, ki jo je Dars izpeljal že leta 2022 – od takrat je plačilo cestnine za avtoceste in hitre ceste možno le še z digitalno vinjeto – bo družba za avstrijske ceste Asfinag udejanjila s 1. februarjem 2027. V zadnje leto cestninjenja z nalepko, ki so jo uvedli leta 1997, bo vstopila v ognjeno rdeči barvi in s podražitvami.
Tri četrtine letnih vinjet je že digitalnih
Prehod na stoodstotno digitalnost uporabnikom ne bi smel povzročati težav, so prepričani v Asfinagu. Digitalna vinjeta v Avstriji namreč obstaja že od leta 2017 in je trenutno naprodaj na spletu (shop.asfinag.at/sl), na približno 3500 prodajnih mestih (v prodajalnah tobaka, na bencinskih črpalkah, cestninskih postajah, v avtomobilskih klubih ÖAMTC in ARBÖ …) ter na okoli 100 prodajnih avtomatih na 30 lokacijah. Okoli 75 odstotkov vseh letnih vinjet je že danes kupljenih digitalno, pri kratkoročnih vinjetah je delež višji od 50 odstotkov, je razkril Herbert Kasser, član upravnega odbora Asfinaga.
Vinjete, kupljene na avtomatih in prodajnih mestih, so veljavne takoj. Takoj veljavne so tudi enodnevne in desetdnevne vinjete, kupljene prek spleta, medtem ko na spletu kupljene dvomesečne in letne vinjete postanejo veljavne šele po preteku 18-dnevnega roka za varstvo potrošnikov.
Z letom 2027 se bo število prodajnih mest še povečalo, s čimer bo zagotovljen dostop tudi tistim, ki niso vešči spletnega nakupovanja, je pomiril avstrijski minister za promet Peter Hanke. Nakup poteka enako kot v Sloveniji: na prodajnem mestu navedete registrsko številko vozila, prodajalec jo vnese v sistem, plačate, prejmete račun – in to je to. Prednost digitalne vinjete je tudi v tem, da se izognete odstranjevanju nalepke z vetrobranskega stekla po izteku njene veljavnosti.
Če ne plačate takoj, vas utegne drago stati
V skladu z zakonskimi zahtevami se cene avstrijskih vinjet vsako leto prilagodijo harmoniziranemu indeksu cen življenjskih potrebščin. Zato bodo tudi prihodnje leto ponovno višje. Enodnevna vinjeta bo stala 9,60 evra, kar je 30 centov več kot letos. Desetdnevna bo dražja za 40 centov in bo znašala 12,80 evra, dvomesečna se bo podražila za 90 centov, na 32 evrov. Cena letne vinjete, ki je letos prvič dosegla trimestni znesek, se bo zvišala za tri evre in bo leta 2026 znašala 106,80 evra.
Če vas pri vožnji brez veljavne vinjete ujame nadzornik ali nadzorni sistem Asfinaga, boste morali plačati nadomestno cestnino v višini 120 evrov. Račun lahko prejmete tudi po pošti. Če ga ne poravnate, Asfinag sproži upravni postopek, v katerem vam grozi globa v višini od 300 do 3000 evrov.
Korak, ki sledi digitalizaciji cestninjenja v številnih evropskih državah – med njimi v Sloveniji, na Slovaškem, Madžarskem in Češkem – je del širšega svežnja ukrepov za posodobitev avstrijske prometne politike. Poleg prehoda na e-vinjeto je avstrijska zvezna vlada sprejela tudi novosti pri cestninjenju tovornega prometa. V bodoče bodo natančneje obračunavali cestnino in bodo v večji meri upoštevali zunanje stroške prometa, kot so onesnaževanje zraka, obremenitev s hrupom in emisije ogljikovega dioksida. S tem ukrepom naj bi se letni prihodki iz tovornih cestnin pri naši severni sosedi povečali za približno 42 milijonov evrov. Avstrijska zvezna vlada s tem sledi dolgoročnemu cilju preusmeritve tovornega prometa s cest na železnice, kar je ena ključnih točk njene okoljske in prometne strategije.