Prvi incident se je zgodil v petek. Letalo ameriške družbe JetBlue, ki se je vzpenjalo iz male karibske države Curaçao in bilo namenjeno v New York, je moralo spremeniti smer poleta, da bi se izognilo trčenju z letečim tankerjem ameriškega letalstva.

»To je nezaslišano«

»Tukaj zgoraj smo skoraj doživeli trčenje v zraku,« je nekaj sekund po vzletu sporočil pilot v pogovoru s kontrolo zračnega prometa. »Preleteli so našo pot leta … Nimajo vklopljenega transponderja, to je nezaslišano … Šlo je za letalo za dolivanje goriva v zraku ameriškega letalstva, ki je bilo na naši višini,« je dejal pilot kontrolnemu stolpu. »Morali smo prekiniti vzpenjanje.« Pilot je povedal, da se je letalo nato usmerilo v venezuelski zračni prostor.

S posnetka je slišati, da je kontrolor odgovoril pilotu: »Stanje z neidentificiranimi letali v našem zračnem prostoru je nezaslišano.«

**ADVANCE FOR WEEKND EDITIONS OF JULY 20-21 FILE ** A JetBlue leaves South Burlington, Vt., Thursday, Sept. 7, 2000. As low-fare carriers JetBlue Airways and Southwest Airlines expand into new markets, they increasingly tiptoe on each other's turf. With both arlines serving a growing number of routes along the coasts and across the continent, frugal travelers are finding more opportunities to choose between them. (AP Photo/Toby Talbot).   HOUCHRON CAPTION (07/21/2002): JetBlue, which has 27 Airbus 320s, was launched two years ago with a focus on taking customers from the biggest carriers.

Airbus A320 letalske družbe JetBlue, kakršno je skoraj trčilo v ameriški leteči tanker. Foto: AP

Ni znano, koliko ljudi je bilo na krovu letala JetBlue, je šlo pa za letalo tipa airbus A320 s 162 sedeži. V času srečanja se je vzpenjalo z letališča na Curaçau, ki leži le okoli 70 kilometrov severno od obale Venezuele.

Na tem območju je v zadnjih mesecih ameriška vojska zbrala več svojih sil, ki sodelujejo v vojaški operaciji, namenjeni boju proti tihotapcem drog. A zbrane vojaške sile zdaj vključujejo vse več enot, ki omogočajo izvajanje visokointenzivnih spopadov, kot so na primer letala za elektronsko onemogočanje nasprotnikove zračne obrambe in leteči tankerji. Slednji so vizualno zelo podobni civilnim letalom, iz katerih so bili razviti.

Ameriška vojska je povedala, da so seznanjeni s poročili o dogodku in da ga preučujejo.

Drugi incident s poslovnim letalom

Drugi incident, prav tako v bližini otoka Curaçao, se je zgodil v soboto. Takrat naj bi z ameriškim letečim tankerjem skoraj trčilo zasebno poslovno letalo.

Incident je bil zelo podoben prvemu. Tudi takrat leteči tanker ni imel vključenega lokacijskega oddajnika, ki sicer avtomatično opozori pilote na nevarnost trčenja. Podobno je največ informacij mogoče razbrati iz pogovora pilota s kontrolo zračnega prometa.

Tudi to letalo se je vzpenjalo z otoka Curaçao, ko jim je pot presekalo neidentificirano letalo, zaradi česar so morali hitro spremeniti smer. O incidentu je danes zjutraj poročala nizozemska javna radiotelevizija.

V pogovoru med pilotom in kontrolnim stolpom je mogoče slišati, da na zasebnem letalu niso dobili opozorila pred trkom in so se mu zato zelo približali. Pilot je še dejal, da je šlo za večje širokotrupno letalo boeing 777 ali 767.

Ameriško vojaško letalstvo ne uporablja letal boeing 777, ima pa leteče tankerje KC-46, ki so različica boeinga 767. Po poročilih ameriških medijev so ta letala med vojaškimi silami ZDA, ki se trenutno zadržujejo na južnem delu Karibskih otokov.

Opozorila na nevarnost

Uprava za civilno letalstvo Curaçaa (CCAA) je predhodno opozorila pilote na neidentificiran zračni promet v zračnem prostoru okoli Arube, Curaçaa in Bonaira. V uradnem opozorilu so pilote pozvali k dodatni previdnosti po več poročilih o neidentificiranih letalih, ki jih je zaznal njihov primarni radar.

Tako imenovani primarni radarji na letališčih dajo nenatančno sliko za varno upravljanje v zračnem prostoru, saj dajejo zgolj podatke o smeri in oddaljenosti letala, ne pa tudi o višini in identiteti. Za to se sistemi nadzora zračnega prometa zanašajo na odzivnike na letalih. Njihova uporaba v zračnem prostoru z nadzorovanim prometom je obvezna tudi za vojaška letala.

Te odzivnike spremljajo tudi avtomatski instrumenti na drugih letalih v zraku. Iz podatkov o smeri gibanja lahko računalniški sistem razbere, ali obstaja nevarnost trka, in v tem primeru sproži glasni alarm v pilotski kabini.

Civilna letala z reaktivnimi motorji, kot sta bila oba vpletena v incidenta, in tudi leteči tankerji letijo s hitrostjo več kot 900 kilometrov na uro, kar pomeni, da kilometer prepotujejo v manj kot štirih sekundah.

Priporočamo