Po navedbah vira, seznanjenega s potekom postopka, je infrastrukturni minister Matteo Salvini prezrl opozorila strokovnjakov, ki so ga že spomladi pozvali, naj ne hiti s potrditvijo projekta, vrednega 13,5 milijarde evrov. Uradniki so prosili za več časa, da pripravijo vso potrebno dokumentacijo za 3,7 kilometra dolg viseči most – najdaljši načrtovani most na svetu –, vendar je bil Salvini odločen, da se gradnja začne še letos.
Sodišče našlo številne pomanjkljivosti
Nekdanji vodilni obraz italijanske desnice je v zadnjih letih izgubil politični vpliv na račun Melonijeve, zato bi lahko propad projekta dodatno načel njegov ugled in sprožil dvome vlagateljev o sposobnosti vlade, da izpelje infrastrukturne projekte, ključne za oživitev gospodarstva, menijo poznavalci. »To je precej nerodno. Vprašanje je, ali bo Melonijeva pripravljena iti tako daleč, da bo zaščitila Salvinija. Vlada pri tem ne deluje enotno,« je ocenil Francesco Galietti iz analitičnega podjetja Policy Sonar.
Računsko sodišče je oktobra potrdilo najhujše strahove strokovnjakov. Izpostavilo je manjkajoče dokumente, postopkovne bližnjice in morebitno neskladnost s pravili EU na področju okolja in javnih naročil, poroča Reuters.
O mostu med Sicilijo in Kalabrijo se govori že desetletja, a zaradi visokih stroškov, skrbi za okolje in razdeljenega javnega mnenja projekt nikoli ni prestopil faze načrtovanja. Salvini ne popušča. Minuli teden je znova poudaril, da bo vlada odgovorila na pripombe sodišča in projekt peljala naprej. »Morda bo trajalo nekoliko dlje, a upam, da gradbišča odpremo, še preden zapustim funkcijo,« je dejal. Mandat trenutne vlade se izteče leta 2027.
Strah pred novim razpisom
Vlada napoveduje, da bi most gospodarstvu prinesel 23 milijard evrov, ustvaril skoraj 37.000 delovnih mest in občutno skrajšal potovalni čas. Danes Sicilijo s celino povezujejo trajekti, ki za prečkanje Mesinske ožine potrebujejo okoli 20 minut, a z vkrcanjem in izkrcanjem pot pogosto traja mnogo dlje. Most bi pot skrajšal na največ 15 minut.
Nasprotniki opozarjajo, da bi projekt uničeval okolje, hkrati pa vzel sredstva, ki bi jih Sicilija in Kalabrija nujno potrebovali za posodobitev zastarele prometne infrastrukture. Čeprav bi vlada lahko preglasovala sodnike in projekt potrdila, bi tak korak odprl vrata novim pravnim izzivom. Po mnenju določenih strokovnjakov je to preveč tvegano in menijo, da je bolje odpraviti pomanjkljivosti, ki jih je izpostavilo sodišče.
Največja grožnja je možnost razpisa novega javnega naročila, nekaj, čemur se je vlada želela izogniti s tem, da bi oživila staro pogodbo iz leta 2005 s konzorcijem Eurolink, takrat vredno 3,8 milijarde evrov. Sodniki so opozorili, da negotovost glede končne cene projekta in spremembe v financiranju lahko zahtevajo popolnoma nov postopek, kar bi začetek gradnje zamaknilo za več let. Po Salvinijevih načrtih naj bi bil most končan leta 2032.
Ko je bil projekt leta 2012 prvič ustavljen, je konzorcij, ki ga vodi italijanski Webuild, skupaj s španskim Sacyrjem in japonskim IHI vložil 700-milijonski odškodninski zahtevek, ki ga bo umaknil le, če se gradnja začne. »Razpis smo že imeli. Stroški materiala in energije ne bodo enaki kot pred desetimi leti. Ponovni razpis bi pomenil, da mosta ne bo,« je dejal Salvini.