Tatvin koles, zlasti dražjih in luksuznih modelov, je vse več povsod po Veliki Britaniji, a daleč največ jih je v prestolnici. Statistika pove vse: v Londonu vsak dan ukradejo najmanj 50 koles – eno vsakih 16 minut. Po zadnjih podatkih je bilo leta 2023 ukradenih več kot 20.000 koles, najverjetneje pa še več, saj številne žrtve tatvine sploh ne prijavijo. Raziskave kažejo, da se za prijavo ne odloči od 56 do 71 odstotkov oškodovancev, glavni razlog pa je še en zgovoren statistični podatek – kar 90 odstotkov ukradenih koles lastniki ne vidijo nikoli več.
Največ tatvin v Regentovem parku
Organizirane tolpe na motornih kolesih ustrahujejo kolesarje na parkovnih cestah in kolesarskih stezah, pri čemer izstopa Regentov park v središču prestolnice, ki je med kolesarji izjemno priljubljen, poleg parka Richmond na obrobju Londona. V Regentovem parku več kot trideset kolesarskih klubov vsako jutro med 5.45 in 7. uro organizira kolesarske treninge, saj je v tem času vožnja z avtomobili v parku prepovedana. Na kolesarje tam prežijo maskirani člani tolp na motornih kolesih, oboroženi z noži, mačetami in velikimi kladivi, s katerimi grozijo in nasilno kradejo kolesa, vredna več tisoč evrov – v nekaterih primerih celo več kot 10.000 evrov. Najdražje novo kolo v Veliki Britaniji (s-works aethos) je na spletu na prodaj za 18.600 evrov.
Strah med kolesarji v Regentovem parku je še večji, ker se policijske patrulje v parku pojavijo šele ob osmi uri zjutraj, ko so napadi že mimo. Kolesarski klubi zaman pozivajo londonsko policijo, naj okrepi nadzor v času jutranjega kolesarjenja. Glede na napovedano krčenje proračuna pa se utegne zgoditi ravno nasprotno – da bo policija popolnoma opustila patruljiranje v parku.
Velik problem je tudi varno parkiranje koles v mestu. Tatovi se zlahka spopadejo s ključavnicami, zato kolesarji pogosto ob vrnitvi najdejo le preščipnjeno verigo. Koles si ne upajo puščati niti pred hišo, na dvorišču ali vrtu, zato jih številni shranjujejo kar v kopalnici ali spalnici.
Kolesarska skupnost je prestrašena
Britanski mediji so te dni polni zgodb o nasilnih tatvinah koles. Triintridesetletni Patrick je ostal brez kolesa, za katero je odštel več kot 5000 evrov. S prijatelji kolesarji se je nameraval srečati v Regentovem parku, a ker je prišel prezgodaj, se je odločil odpeljati krog. Prehitel ga je moped z maskiranima moškima, ki sta si ogledovala znamko kolesa. Z zmerljivkami sta zahtevala, naj se ustavi in sestopi. Eden od njiju mu je zagrozil z velikim kladivom. Patrick ni imel izbire – eden od napadalcev je zgrabil kolo in že ju ni bilo več. Nekdo je poklical policijo, ki se je pojavila v petih minutah, a prepozno. Povedali so mu le, da je bil že četrta žrtev tatvine tisto jutro.
Dvainpetdesetletna kolesarka in mati treh otrok Betham je februarja v Regentovem parku doživela še hujšo izkušnjo. Ob 5.30 jo je dohitel maskirani tat na motornem kolesu, jo grobo porinil s kolesa, zgrabil njeno skoraj 10.000 evrov vredno kolo in izginil. »Bila sem panična. Gotovo je bil oborožen. Zaradi vse pogostejših ropov vlada v kolesarski skupnosti strah,« pravi Betham, ki je bila tisto jutro ena od treh oropanih kolesarjev.
Posebej kolesarke so prestrašene – številne se ne upajo več kolesariti same. Predsednik združenja kolesarjev Regent's Park Cycling Club, Sean Epstein, opozarja, da roparje zanimajo predvsem dražja kolesa. »Maskirani tatovi na motornih kolesih brez registrskih tablic vsako jutro prežijo na kolesarje na cestah v parku. Večina pri ropu kolesarje porine s kolesa. To zimo je število napadov močno naraslo – vsak teden smo priča petnajstim nasilnim tatvinam. Kolesarji se ne počutijo varne. Policija pa se vedno odzove enako: 'Ničesar ne moremo narediti, kolesarji bi morali imeti kolesa zavarovana.'«
Kolesarsko združenje, ustanovljeno pred desetimi leti, je nedavno napisalo odprto pismo poveljniku londonske policije Marku Rowleyju, v katerem ga opozarja na eksplozijo nasilnih tatvin koles v Londonu. Po raziskavi združenja 90 odstotkov kolesarjev meni, da so manj varni, skoraj 60 odstotkov pa jih zaradi strahu manj kolesari. Londonska policija sicer ocenjuje, da ni dokazov, da bi šlo za organizirane tolpe, a obljublja, da bo storila vse, kar je v njeni moči, da bi ustavila kriminalna dejanja. »Veliko besed, malo dejanj,« pa ocenjuje kolesarsko združenje.