Ta ukrep naftno bogatih arabskih držav zahodnim državam ni povzročil le težav pri oskrbi z nafto, temveč je tudi občutno dvignil cene tega nepogrešljivega energenta. Sam embargo sicer ni trajal dolgo, saj ga je savdski kralj po dolgotrajnih pogovorih z ameriškim državnim sekretarjem Henryjem Kissingerjem preklical že 18. marca prihodnje leto, a je bila pot do relativno poceni nafte kljub temu težja kot v času nekdanjih naftno brezskrbnih let. Med drugim je bil dražji tudi transport tega tekočega zlata, saj so morali tankerji na poti v Evropo znova pluti okoli Afrike, ker je bil Sueški prekop zaradi posledic arabsko-izraelske vojne dolga leta zaprt za pomorski promet. Na samem začetku krize je kazalo, da Jugoslavija zaradi številnih prijateljskih vezi z nafto bogatih držav iz skupine neuvrščenih ne bo imela večjih težav pri oskrbi z energenti, vendar je bilo jugoslovansko gospodarstvo iz različnih razlogov v vedno večjih težavah, da ne rečemo kolapsu. Zaradi prevelikih posojil gospodarstvu so banke postajale nelikvidne. Njihova sredstva so se proti koncu 70. let v kratkem času zmanjšala za polovico, na Hrvaškem še več. Ker ni bilo denarja, je poleg raznega trgovinskega blaga začelo močno škripati tudi pri oskrbi z energenti. Leta 1979 je vlada pod predsedstvom Veselina Đuranovića uvedla zloglasni sistem »par-nepar«, oktobra 1982 pa je potrošnjo bencina in nafte, tedaj že pod vodstvom Milke Planinc, začela regulirati z uvedbo bencinskih bonov, ki so ostali v veljavi do novega leta 1985.
Črnoglede napovedi krize
Washington, 15. nov. (Tanjug) – Državni sekretar Kissinger je sinoči ocenil, da je svet, zlasti Zahod, pred takšno gospodarsko in politično krizo, ki jo je mogoče primerjati le z nevarnostmi, ki so grozile v najhujših časih hladne vojne pred petindvajsetimi leti. »Tedaj smo bili pred zlomom mednarodne ureditve in novo svetovno vojno, danes pa se spet soočamo z takimi trenutki,« je izjavil državni sekretar ZDA.
Te črnoglede ocene dr. Kissinger utemeljuje predvsem z energetsko krizo po svetu in z motnjami ter nevarnostmi, ki izvirajo iz tega za zahodne industrijsko razvite države, pa tudi države v razvoju. (…)
Delo, 16. novembra 1974
Varčnost z nafto
Ljubljana, 26. nov. – Zvezni izvršni svet je včeraj sprejel ukrepe o varčevanju z nafto. Kaj menijo o tem nekateri uporabniki:
VIATOR: Ukrep o omejevanju novih avtobusnih prog je praktično brez pomena, ker v Sloveniji že dve ali tri leta nismo uvedli kake nove proge, razen na manj razvitih območjih. Z dogovarjanji med podjetji in usklajenimi voznimi redi so bile nekatere nepotrebne dvojne proge celo ukinjene.
Ukrep o počasnejši vožnji pa že ob sedanjih omejitvah v Sloveniji ne bo bistveno prispeval k manjši porabi. Nasprotno, lahko bi še bolj zmanjšal propustnost cest in porušil vozne rede. Kot potrjujejo raziskave, je poraba goriv v industriji nesorazmerno večja od porabe v prometu.
PETROL: Zaradi ukrepa zveznega izvršnega sveta ne pričakujemo bistvenih sprememb, zato se tudi prodaja bencina in plinskega olja najbrž ne bo zmanjšala. (…)
Delo, 27.novembra 1974
Danes »stop« za lihe Promet na preizkušnji
Ljubljana, 2. maja – Jutri, 3. maja začne veljati zakon o omejitvah uporabe in gibanja osebnih in drugih motornih vozil, veljati pa začne tudi določilo zveznega izvršnega sveta o omejitvah hitrosti in uporabe potniških avtomobilov in motornih koles.
Tako jutri ne bodo smeli uporabljati vozil in motornih koles, katerih registrske številke se končujejo z 1, 3, 5, 7 in 9. V soboto in nedeljo (5. in 6. maja) pa ne bodo smeli uporabljati vozila s parnimi registrskimi številkami, to so tista, katerih številke se končujejo z 0, 2, 4, 6 in 8. Ta vozila ne bodo smela voziti tudi ob torkih. V soboto in nedeljo 19. in 20. maja ne bodo smeli uporabljati motornih vozil, katerih številke na registrskih tablicah se končujejo z neparnimi številkami. (…)
Pričakujejo, da bodo ta, prvi dan, ko bodo nova določila začela veljati, mestna prometna podjetja dočakala pripravljena in bodo lahko prepeljala tudi vse tiste, katerih vozila bodo jutri morala počivati. (…)
Delo, 3. maja 1979
Ukinjen zakon o omejitvi voženj
Delegati zveznega zbora skupščine SFRJ so soglasno in brez razprave ukinili zakon o omejitvi vožnje z motornimi vozili. Ukinitev sistema »sodih in lihih« bo pričela veljati tistega dne, ko bo objavljena v Uradnem listu SFRJ. Glede na to, da Uradni list SFRJ izide 24 ur po koncu seje zbora, to pomeni, da že jutri preneha veljati prepoved voženj ob določenih dneh. (…)
Delo, 4. februarja 1981
Bencinski boni
Bliskovito se je minuli petek razširila vest, da je na črpalkah moč dobiti za osebne avtomobile le 15 litrov bencina. Oskrba z motornim bencinom se je v zadnjih dneh tako zaostrila, da drugače ni bilo moč zagotoviti enakomerne oskrbe.
V nedeljo, 3. oktobra se je na izredni seji sestal republiški izvršni svet, ocenil zaostrene razmere v oskrbovanju z bencinom v Sloveniji in predlagal zveznemu izvršnemu svetu uvedbo bencinskih bonov. Kot je sporočil republiški komite za informiranje, je republiški izvršni svet ocenil, da zaradi naglo zmanjšanih dobav motornega bencina iz rafinerij in iz uvoza, ni bilo mogoče drugače zagotoviti enakomernejše oskrbe z gorivom kot z v teh dneh uveljavljenimi začasnimi ukrepi. (…)
Glas, 5. oktobra 1982
Bencin dražji v Jugoslaviji
BEOGRAD – Skupno z odpravo bencinskih bonov so jugoslovanski državljani na novo leto doživeli neprijetno presenečenje, saj se je z včerajšnjim dnem bencin ponovno podražil. Maloprodajna cena navadnega bencina se je povišala za 13 odst., to je od 49,7 na 107 dinarjev; v odstotkih se je za prav toliko podražil super bencin, ki sedaj stane 113 dinarjev, namesto dosedanjih 100. (…)
V zvezi s to podražitvijo je zveza organizacij naftnega gospodarstva Jugoslavije izdala poročilo, v katerem pojasnjuje, da je do podražitev prišlo zaradi spremembe tečaja dinarja in povečanja prometnega davka. (…)
Primorski dnevnik, 2. januarja 1985
Vir: Digitalna knjižnica Slovenije – dLib.si