Prav ta paradoks – med smrtjo kot večnim motivom umetnosti in smrtjo kot realnim dogodkom – raziskuje dramaturginja in teatrologinja, nekdanja novinarka Dnevnika, Petra Pogorevc, ki je leta 2017 ob nepričakovanih izgubah Gašperja Tiča in Jerneja Šugmana začela odpirati vprašanja o smrti in žalovanju v gledališču. V svoji novi knjigi Gledališče in žalovanje z natančnostjo raziskovalke in občutljivostjo umetnice prepleta osebne izkušnje z domačih odrov in drznejše tuje prakse, od projekcij umrlih igralcev do predstav, ki so v dialog z gledalci vključile celo posnetke evtanazije. Z njo smo se pogovarjali o tem, zakaj gledališče potrebuje smrt, pa tudi o tem, kako lahko žalujočim postane prostor dialoga in skupnosti.

Od kod ideja za raziskovanje smrti in žalovanja, in to predvsem v gledališču? Ali tiči za začetkom te raziskave kakšen poseben vzrok?

Začetki mojega ukvarjanja s temama smrti in žalovanja segajo v leto 2017, ko smo v dveh slovenskih gledaliških hišah izgubili dva velika igralca: Gašperja Tiča v Mestnem gledališču ljubljanskem in Jerneja Šugmana v SNG Drama Ljubljana. To sta bili tragični in nepričakovani izgubi, nanju smo se v obeh gledališčih odzvali zelo čustveno. Odhoda kolegov sta v meni vzbudila razmislek o tem, da je gledališče prostor, kjer se kar naprej ukvarjamo s smrtjo oziroma s tem, kako jo optimalno uprizoriti in odigrati, pa vendar smo popolnoma nemočni, kadar nas dejansko doleti v naših vrstah. Vedno znova si moramo namreč priznati, da je realna smrt nekaj čisto drugega od uprizorjene.

Obstaja pa še en vidik, ki gledališče ločuje od drugih umetnosti: smrt igralca je v njem vselej tudi sistemski problem. Z igralcem namreč odidejo vse vloge, ki jih je ustvaril, in večina uprizoritev, v katerih je nastopal. Tako je bilo tudi v primeru vlog in uprizoritev, ki sta jih (so)ustvarila Gašper in Jernej. V obeh gledališčih smo se čez noč soočili z zares ogromno repertoarno vrzeljo. Običajno se na tovrstne izgube odzovemo na dva načina: uprizoritev se poslovi z umrlim igralcem ali pa začne njegovo vlogo igrati kdo drug.

Toda vi ste še istega leta na Poljskem ugotovili, da obstaja tudi tretja možnost.

Članek je dostopen samo za naročnike
Članek je dostopen samo za naročnike
Priporočamo