Prva tako obsežna predstavitev v Mestni galeriji Ljubljana pod naslovom Dobro, da pogledi ne puščajo odtisov prinaša celovit izbor grafičnih likovnih del vizualne umetnice Zore Stančič, usmerjen v raznovrstnost motivov, vsebin in tehnično-formalnih postopkov, ki jih uporablja pri svojem ustvarjanju. »Njena dela nastajajo že skoraj pet desetletij, raziskujejo preplet tradicionalnih in sodobnih tehnik ter pomen odtisa v sodobnem vizualnem jeziku,« izpostavlja kustos razstave dr. Sarival Sosič.

Zora Stančič gostuje v Mestni galeriji Ljubljana s pregledno razstavo Dobro, da pogledi ne puščajo odtisov. Foto: Nik Erik Neubauer

Zora Stančič gostuje v Mestni galeriji Ljubljana s pregledno razstavo Dobro, da pogledi ne puščajo odtisov. Foto: Nik Erik Neubauer

Na razstavi najdemo izbor njenih ključnih serij Linozrezki,
Rez, Dum Spiro Spero, Oblike svobode in
Rute. Vse se dotikajo vprašanj telesnosti, minljivosti, percepcije in družbenih sprememb. Linozrezki (1989–1996) denimo so nastali na začetku poti, ko je začela manipulirati s formati, in temu konceptu ostaja na neki način zvesta do danes. Posebej ponosna je na serijo osmih portretov v tehniki linoreza Prva praska najbolj boli (2012), o kateri pravi: »Hotela sem videti, kaj se zgodi, ko greš z rezanjem do konca. Ko matrico do konca utrudiš, ko motiv skoraj ni več prepoznaven. Koncept projekta je bil z minimalnimi sredstvi pokazati izgubo obraza ali proces izginjanja podobe.«

Prostor v navdih

Ker razstavo vedno narekuje tudi galerijski prostor, sta umetnica in kustos izboru del posvetila posebno pozornost. Sosič: »S posebno postavitvijo grafike postanejo del širše vizualne izkušnje – projicirane na galerijske stene, povezane z zvokom, svetlobo in besedilom. Recimo v seriji Prva praska najbolj boli umetnica raziskuje neizbežnost in dokončnost reza, v drugih delih pa naključnost in nepredvidljivost, ki spremljata proces ustvarjanja.«

»Še preden sem šla v ta prostor, ki sem ga sicer poznala, čeprav tukaj še nisem razstavljala ne samostojno ne skupinsko, razen na zaključenih študentskih razstavah v osemdesetih, mi je bila galerija zelo všeč,« pravi Zora Stančič, ki se je na razstavo pripravljala dve leti. »Prostor vidim kot neko stanovanje, ki ni namenjeno ogromnim slikam, in ko sem razmišljala, kako naj razvrstim svoja dela, sem jih zagledala v filmskem smislu. Kot bi sestavljala film, za katerega sem prej posnela različne kadre, sekvence in jih na koncu povezala v celoto. Zato mora biti celotna razstava, vsaka slika, objekt in projekt na pravem mestu. Ko obiskovalec vstopi in se sprehodi skozi prostore vse do zadnje sobe, mora nekaj doživeti. To je bila ideja, dramaturgija.«

Izpostavljene značilnosti likovne poetike govorijo o njeni preciznosti in spontanosti, premišljenosti in naključjih, pri čemer se sprašuje tudi o vlogi umetnosti v času nenehnih tehnoloških in geopolitičnih sprememb. Grafika je zanjo odprt in igriv medij in sega tudi v poezijo, vizualne simbole, animacije. Ali kot pravi kustos Sosič: so vizualne misli, ki nagovarjajo gledalca na več ravneh, pogosto tudi z blagim humorjem in ironijo.

Zora Stančič: iz serije Rez (2010) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Rez (2010) Foto: arhiv avtorice

Po razstavi z umetnico

Zora Stančič je magistrirala iz grafike na ALUO v Ljubljani, zdaj tam kot izredna profesorica predava o umetniški grafiki. Pravi, da grafiko lahko doživiš zgolj z opazovanjem, lahko pa tudi s poglabljanjem v različna tekstovna in vizualna gradiva, ki jih ponuja ob razstavi. »Večdimenzionalna« serija Rute (2016–2024) se je začela »s smrtjo moje mame, ko sem pospravljala njeno zapuščino in našla ruto, na katero sem potem natisnila podobo. In v nekem trenutku se je sestavilo v projekt, v katerem sem se soočala z našim odnosom do prebežnikov, preseljevanja narodov iz raznih razlogov …, dokler nisem teh rut uokvirila in so dobile status relikvije. V rutah vedno ostaja neki vonj, spomin na ljudi, ki jih mogoče ni več.«

V seriji Zunaj kroga (2020) je na ogled animacija, v kateri se njena dela povežejo s poezijo, Nasveti prebežniku filozofa Predraga Fincija, prijatelja iz Sarajeva z izkušnjo begunca. Video je nastal za ogromne razstavne prostore obalnega razstavišča Monfort, za razstavo v Ljubljani pa je nekaj minut krajši. Del videopostavitev je tudi moment, ko umetnica s prijateljem Nebojšo Šerićem Shobo srka kavo v sarajevski maniri na rečnem bregu v New Yorku.

V času pandemije, ko ni mogla do materiala za delo, se je domislila, da uporabi papir priloge britanskega časnika Financial Times How to spend it in s tehniko visokega tiska z barvami vtisne apropriirane podobe. Grafike so likovno zanimive in humorne. Na ogled je postavila še nekaj najnovejših del, ki so nastale za taktilno galerijo v Novi Gorici. Razstava je na željo umetnice tudi v dialogu z zunanjim atrijem galerije, kamor je na steblo drevesa izobesila delo iz opeke, del skupinskega projekta galerije Cukrarna. 

Zora Stančič: iz serije Prva praska najbolj boli (2011) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Prva praska najbolj boli (2011) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Oblike svobode (2016) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Oblike svobode (2016) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz projekta Zunaj kroga (2020) Foto: Jaka Jeraša

Zora Stančič: iz projekta Zunaj kroga (2020) Foto: Jaka Jeraša

Zora Stančič: iz serije Naročilo (2022) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Naročilo (2022) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Življenje v stolpu (2023) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Življenje v stolpu (2023) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Linozrezki (1898–1996) Foto: Žiga Gorišek

Zora Stančič: iz serije Linozrezki (1898–1996) Foto: Žiga Gorišek

Zora Stančič: iz serije Lepota je večna (2020–2024) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Lepota je večna (2020–2024) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Rute (2016–2024) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič: iz serije Rute (2016–2024) Foto: arhiv avtorice

Zora Stančič gostuje v Mestni galeriji Ljubljana s pregledno razstavo Dobro, da pogledi ne puščajo odtisov. Foto: Nik Erik Neubauer

Zora Stančič gostuje v Mestni galeriji Ljubljana s pregledno razstavo Dobro, da pogledi ne puščajo odtisov. Foto: Nik Erik Neubauer

Zora Stančič je uveljavljena vizualna ustvarjalka, ki skozi obsežen opus umetniških del sooblikuje sodobno slovensko likovno umetnost, raziskuje meje grafičnega medija in njegovo vlogo v sodobnem vizualnem jeziku. Foto: Nik Erik Neubauer

Zora Stančič je uveljavljena vizualna ustvarjalka, ki skozi obsežen opus umetniških del sooblikuje sodobno slovensko likovno umetnost, raziskuje meje grafičnega medija in njegovo vlogo v sodobnem vizualnem jeziku. Foto: Nik Erik Neubauer

Uveljavljena grafičarka Zora Stančič s pregledno razstavo svojega dela gostuje v treh nadstropjih Mestne galerije Ljubljana. Foto: Nik Erik Neubauer

Uveljavljena grafičarka Zora Stančič s pregledno razstavo svojega dela gostuje v treh nadstropjih Mestne galerije Ljubljana. Foto: Nik Erik Neubauer

Priporočamo