Kitajska je ponovno potrdila prevlado na področju hitrih železnic. Te dni je novi prototipni vlak CR450 med obsežnimi testiranji na ključni progi Šanghaj-Čongčing-Čengdu dosegel vrtoglavo hitrost 450 kilometrov na uro.

Ta dosežek postavlja nov mejnik za vlake v predserijski fazi in utira pot novi generaciji javnega prometa, ki bo še dodatno skrajšal razdalje znotraj te ogromne države.

Testiranje je del projekta CR450, ki ga je leta 2021 zagnala državna železniška družba z jasnim ciljem: razviti hitrejše, učinkovitejše in tehnološko naprednejše vlake. Vlak, ki so ga javnosti prvič predstavili novembra 2024, je zdaj v ključni fazi evalvacije.

Dosežek 450 km/h bistveno presega trenutno najvišjo operativno hitrost na kitajskih tirih, ki jo s 350 km/h dosegajo vlaki prejšnje generacije CR400 fuxing.

Neposredno za komercialno rabo

Čeprav absolutni svetovni rekord za vlake na tirih še vedno drži francoski TGV (eksperimentalna vožnja leta 2007 je dosegla 574,8 km/h), je kitajski dosežek pomemben, ker gre za vlak, zasnovan neposredno za komercialno uporabo. V globalnem merilu novi kitajski vlak postavlja v senco redne operativne hitrosti drugih železniških velesil — japonski Šinkansen in francoski TGV dosegata 320 km/h, medtem ko korejski KTX-Sancheon vozi pri 305 km/h.

Med testiranji so inženirji preizkusili tudi scenarij srečanja dveh vlakov. Po poročanju kitajske državne tiskovne agencije Xinhua sta dva vlaka CR450, ki sta vozila v nasprotnih smereh, dosegla skupno relativno hitrost kar 896 km/h. Tovrstni testi so ključnega pomena za razumevanje aerodinamičnih obremenitev, zvočnega zidu in stabilnosti kompozicije pri ekstremnih pogojih.

Novi vlak ni sa,p hiter, ampak je tudi izjemno odziven. Od mirovanja do operativne hitrosti 350 km/h pospeši v zgolj 4 minutah in 40 sekundah, kar je 100 sekund hitreje od predhodnika CR400.

Izboljšave v konstrukciji

Izjemna hitrost je neposredna posledica radikalnih izboljšav v aerodinamiki in konstrukciji. V primerjavi s serijo CR400 ima novi model daljši in bolj elegantno oblikovan nos, ki spominja na obliko naboja. Strešna linija je znižana za 20 centimetrov, celotno maso vlaka pa so z uporabo naprednih kompozitnih materialov in lažjih zlitin zmanjšali za 50 ton.

Te spremembe skupaj zmanjšujejo zračni upor za kar 22 odstotkov. To ne pomeni le višje končne hitrosti, ampak tudi bistveno večjo energetsko učinkovitost in manjšo obremenitev okolja pri potovalnih hitrostih.

Preden bo CR450 dobil zeleno luč za prevoz potnikov, mora opraviti še obsežen in strog program evalvacije. Po poročanju medijev mora vlak v testnem obdobju prevoziti 600.000 kilometrov, da potrdijo vse varnostne in zmogljivostne zahteve.

Če bo šlo vse po načrtih, naj bi vlak v redni komercialni promet vstopil leta 2026. Njegova uvedba bo drastično skrajšala potovalne čase med vzhodno obalo in gosto poseljenimi središči v notranjosti države.

Ob vsem tem raje ne povemo, kolikšne hitrosti dosegajo vlaki na slovenskih železniških povezavah. Če se malce pošalimo: utegnili bi zapasti v depresijo.

Priporočamo