Posodobitev železniškega omrežja po državi bo že na papirju zahteven projekt, je včeraj napovedala ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek. Pri tem je navedla, da bo za celovito posodobitev železniškega omrežja treba pripraviti in uskladiti vsaj 15 državnih prostorskih načrtov (DPN), s čimer se je prejšnji teden seznanila tudi vlada. »Trenutno je polovica železnic pri nas dvotirnih in če želimo ostati križišče in mednarodno vozlišče, moramo železnice nadgraditi,« je povedala ministrica. Pojasnila je še, da je pri nas 1207,7 kilometra železniških prog, od tega 607 kilometrov glavnih in 599,9 kilometra regionalnih železniških prog. Pri tem je opozorila, da je samo polovica glavnih prog dvotirnih. »Ključno je povečanje hitrosti, da bi potniški vlaki vozili 160, tovorni pa 100 kilometrov na uro. To bo za naš relief kar velik izziv, a želimo, da bi v prihodnosti vsaj 50 odstotkov tras omogočilo takšne hitrosti,« je še povedala.

ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek- 08.08.2024 - Ogled gradbišča nadomestnega železniškega nadvoza na Dunajski cesti - gradbišče, železnica, delavci, gradnja, infrastruktura, vlak //FOTO: Jaka Gasar

Ministrica Alenka Bratušek je predstavila dolgoročne načrte za posodobitev železnic v državi.Foto: Jaka Gasar 

Osrednji cilj vseh načrtov je povečanje prepustnosti in to, da nagovorimo čim več ljudi, da uporabljajo vlake, zato je ključno, da so železnice konkurenčne drugim oblikam prevozov, je povedala ministrica. Glede cene celotne prenove železnic je povedala, da bi ta stala okoli 15 milijard evrov, a je pri tem opozorila, da bo čez deset ali dvajset let, ko bodo posamezni projekti prišli na vrsto, gotovo že drugače. »V naši državi je umeščanje v prostor trenutno večji izziv kot zagotavljanje sredstev,« je še opozorila ministrica, ki je dodala, da bo za železnice prihodnje leto v proračunu namenjenih 627 milijonov, za leto 2026 pa kar 764,4 milijona evrov.

1207,7 km je skupna dolžina železniških prog pri nas.

607 km je glavnih železniških prog.

599,9 km​ je regionalnih prog.

1. Gorenjska

Prva posodobitev bo na razdalji Ljubljana–Jesenice, ki sta predmet dveh DPN. Najbližje realizaciji je sicer DPN Ljubljana–Kranj/Naklo, ki je bil poleti dan v javno razpravo, trenutno pa je v usklajevanju. Ministrica računa, da bi bil sprejet že junija prihodnje leto, gradnja pa bi bo njeni oceni stekla v dveh do treh letih. Kot smo že poročali, so samo za ta načrt prejeli okoli 200 pripomb, izoblikovali pa sta se dve civilni iniciativi, ki ostro nasprotujeta izvedbi. »Število pripomb v primeru DPN Ljubljana–Kranj/Naklo ne odstopa od podobnih primerov, ne poznam DPN, s katerim bili vsi zadovoljni; vsi bi imeli hitri vlak, nihče pa ne bi imel železnice blizu doma,« je povedal vodja sektorja za investicije v železnice Dejan Jurkovič. Ta je še dodal, da se še ni zgodilo, da bi bil sprejeti načrt enak kot pred javno obravnavo.

Ljubljana, vlada.Javna predstavitev nacrtovanih zelezniskih projektov v Sloveniji, na kateri so sodelovali ministrica za infrastrukturo Alenka Bratusek, direktorica Direkcije RS za infrastrukturo Karmen Praprotnik in vodja sektorja za investicije v zeleznice DRSI Dejan Jurkovic.

Dejan Jurkovič, vodja sektorja za investicije v železnice: »Ne poznam državnega prostorskega načrta, s katerim bi bili vsi zadovoljni; vsi bi imeli hitri vlak, nihče pa ne bi imel železnice blizu doma.«

Ministrica pa je opozorila, da potek tras pripravijo strokovnjaki in ne politiki, ter zagotovila, da bodo za vseh 200 odzivov pripravili odgovor. Železnica do Kranja bo na več mestih spremenila traso, hitri vlaki bi potnike med Ljubljano in Kranjem pripeljali že v 15 minutah, redni vlaki pa bi omenjeno razdaljo prevozili v 22 minutah, torej devet minut hitreje kot zdaj.

Pri tem je Jurkovič pojasnil, da je prednost gradnje drugega tira tudi v manjši motnji poteka prometa. »Ideja je, da najprej naredimo nov tir, potem ko bo nov tir narejen, pa bomo rekonstruirali še starega. Tako bomo delali tudi v drugih delih, kjer bomo gradili dodatni tir.« Drugi DPN na razdalji Kranj–Jesenice je tudi že v pripravi. »Ampak tu z dokumenti še nismo tako daleč, da bi lahko natančno povedala, koliko krajša bi bila pot in čas potovanja,« je povedala ministrica. Glede na obstoječo bo omenjena trasa krajša samo za 1,6 kilometra. V pripravi pa sta še dva DPN za ureditev regionalne železnice do Kamnika, kjer naj bi se po zaključku del potovalni čas skrajšal z 32 na 24 minut. Na omenjeni regionalni trasi je predviden še poseben odsek do letališča Jožeta Pučnika.

2. Primorska

Ministrica je napovedala, da načrtujejo, da bo po celoviti rekonstrukciji primorske železnice iz Ljubljane do Kopra vlak pripeljal v eni uri, kar bi po njeni oceni vlak naredilo konkurenčen ne samo avtobusom, ampak tudi osebnim avtomobilom. Za to razdaljo vlak trenutno potrebuje dve uri in 16 minut. Po vseh optimizacijah bo proga tudi krajša za okoli 35,9 kilometra. Za doseg omenjenih rezultatov je v pripravi pet DPN za posamezne odseke, vlada pa naj bi po ministričinih besedah že sprejela sklep o pripravi DPN Borovnica–Logatec. Tudi že sprejeti DPN za rekonstrukcijo in zgraditev drugega tira na odseku Divača–Koper bo povečal regionalni promet. Če zdaj pot na tej razdalji traja 55 minut, bo po rekonstrukciji trajala samo 15 minut in bo za skoraj četrtino krajša. Omenjeni projekt je že v teku, ocenjen pa je na 331,3 milijona evrov. Odsek Divača–Sežana je prav tako v snovanju, a natančna trasa še ni dorečena, pri tem pa je ministrica omenila, da bo za ta odsek potrebna tudi uskladitev z Italijo.

Ljubljana, vlada.Javna predstavitev nacrtovanih zelezniskih projektov v Sloveniji, na kateri so sodelovali ministrica za infrastrukturo Alenka Bratusek, direktorica Direkcije RS za infrastrukturo Karmen Praprotnik in vodja sektorja za investicije v zeleznice DRSI Dejan Jurkovic.

Alenka Bratušek, ministrica za infrastrukturo: »Ključno je povečanje hitrosti, da bi potniški vlaki vozili 160, tovorni pa 100 kilometrov na uro. To bo za naš relief kar velik izziv, a želimo, da bi v prihodnosti vsaj 50 odstotkov tras omogočilo takšne hitrosti.«

3. Štajerska

Na železnici med štajersko in državno prestolnico so predvideni trije DPN. Ministrica je dodala, da se zdaj z vlakom do Maribora potuje dve uri in tri minute, po rekonstrukciji pa bo šlo 23 minut hitreje. Na omenjeni razdalji je sicer v pripravi tudi železniško vozlišče Dolgi most. Dva DPN pa bosta potrebna za ureditev trase od tega vozlišča do meje pri Dobovi, vendar se o poteku rekonstrukcije in njenih učinkov še niso natančno dogovorili. Je pa ministrica kot dolgoročen načrt omenila tudi »progo za visoke hitrosti«, torej čisto novo traso, ki bi v 55 minutah povezala Maribor in Ljubljano. Podrobnosti seveda še niso dodelane, a na ministrstvu računajo, da bi po uresničitvi vseh načrtov bodoče omrežje omogočilo potovanje za 30.000 potnikov na dan, kar je natanko desetkrat več kot danes.

4. Dolenjska

Za regionalno progo med Ljubljano in Metliko sta predvidena dva DPN. Pri tem pa je predvidena rekonstrukcija samo do Novega mesta, do koder naj bi potovali manj kot uro, namesto skoraj uro in pol, kot je treba danes. Je pa ministrica poudarila, da bo največja pridobitev na tej razdalji uvedba dodatnega tira, ki bo omogočil večjo pretočnost. Načrtov prenove železnice do Metlike ministrica ni omenjala. 

Priporočamo