V Kronotermu, bronasti gazeli 2013, so slovesno obeležili 30. obletnico podjetja, ki so jo uradno praznovali leta 2020. Epidemične razmere pred dvema letoma praznovanja niso omogočale, zato so ga pripravili letos. Ob tej priložnosti smo se pogovarjali z direktorjem Bogdanom Kronovškom.
Kakšni so bili začetki podjetja in kako se je razvijalo skozi leta?
Podjetje je ustanovil moj oče Rudi Kronovšek v tastovi garaži. Njegova želja je bila, da bi tehnologijo toplotnih črpalk približal ljudem, saj je sprevidel, da gre za tehnologijo prihodnosti, kar zadeva ogrevanje, hlajenje in pripravo tople vode tako za hiše kot tudi za večje objekte, industrijske procese in tako dalje. Sprva so naprave nastajale v izredno majhnih količinah, na voljo ni bilo ne takšnih materialov niti meritvenih naprav. Te so se na primer izvajale kar v improviziranem šotoru. Začetki so bili skromni, znanje in razvoj tehnologije pa sta bila pri razvoju podjetja ključnega pomena in odločilna. Podjetje je skozi leta nenehno raslo, tako v smislu širjenja poslovnih prostorov in števila zaposlenih kot uspešnosti. Uspehe so kronale številne nagrade, med njimi bronasta gazela, ki je hitrost širitve podjetja še pospešila. Največji preskok smo naredili z izgradnjo sedanje poslovne stavbe leta 2015 in razvojem inovativne toplotne črpalke adapt, ki je prilagodljiva v delovanju, izredno tiha in oblikovno dovršena.
Kdaj ste razvili prvo toplotno črpalko in kako je trg v tistem času sprejemal še dokaj neznane alternativne vire ogrevanja?
Oče je prvo sanitarno toplotno črpalko razvil že leta 1976 v podjetju, v katerem je bil takrat zaposlen. Prva sanitarna toplotna črpalka pod lastnim imenom, takrat še Termo-tehnika, je nastala ob ustanovitvi podjetja leta 1990, prvo linijo ogrevalnih toplotnih črpalk pa smo začeli leta 2003. Začetki so bili seveda težki, saj je bila tehnologija za tisti čas relativno nova, ljudje je niso poznali in povsem razumeli delovanja naprav. Prodaja je potekala večinoma od ust do ust ter na sejmih po vsej Sloveniji.
Katera je bila tista prelomnica, ko je podjetje postalo prepoznavno?
Najbolj nas je širša javnost spoznala po prejemu priznanja gazela ter izgradnji trenutne poslovno-proizvodne stavbe. Širitev v tujino pa nam je najbolj odprl razvoj toplotne črpalke adapt in naša najnovejša toplotna črpalka versi, ki je prevetrila trg toplotnih črpalk s kompaktnostjo in raznolikostjo tako vgradnje kot uporabe.
Koliko toplotnih črpalk prodate v Sloveniji in na katerih tujih trgih ste prisotni?
Slovenski trg, na katerem smo vodilni razvijalec in proizvajalec, predstavlja približno 40 odstotkov vseh izdelanih toplotnih črpalk, preostali del izvozimo v tujino. V tujini smo proti velikim igralcem še vedno precej majhni, se pa počasi, a vztrajno širimo in uveljavljamo na evropskem trgu toplotnih črpalk. Prisotni smo na 18 evropskih trgih, naše naprave pa so vgrajene v 27 državah po svetu. Večji delež izvoza predstavljajo trgi v Italiji, Avstriji, Švici, Franciji in na Irskem. Gre za nekako največje trge, izvažamo pa tudi v Nemčijo, na Nizozemsko, Poljsko, Hrvaško in na trge nekdanje Jugoslavije.
Koliko okolju prijaznih naprav
izdelate na leto in kakšen je
njihov »zeleni odtis«?
Zadnja leta povpraševanje po naših napravah strmo narašča, letos zaradi pomanjkanja komponent niti ne dohajamo povpraševanja. Lansko leto smo proizvedli okoli 9000 naprav, letos bo ta številka še precej večja. Toplotne črpalke so že v osnovi trajnostno naravnane, saj za delovanje izkoriščajo obnovljive vire energije - zrak, zemljo ali vodo. Nimajo neposrednih emisij in so okolju izredno prijazne. Tehnologija toplotnih črpalk v primerjavi z drugimi ogrevalnimi sistemi omogoča večji izkoristek energije. Pri toplotnih črpalkah se namreč iz ene enote pridobi pet enot energije. Konkretno, vsaka toplotna črpalka versi v 15 letih prečrpa do 200 megavatnih ur obnovljive toplote iz okolja, kar pomeni prihranek 45 ton ogljikovega dioksida oziroma 220 dreves.
Kakšni so bili lanski poslovni rezultati in kaj pričakujete letos?
Vsako leto povečujemo število proizvedenih enot ter promet za približno 30 odstotkov. Lansko leto je naš skupni promet znašal skoraj 25 milijonov evrov, letos pričakujemo 50-odstotno rast.
Kako na vaše poslovanje vplivata pomanjkanje materialov oziroma pretrgane dobaviteljske verige?
To sta eden največjih krivcev za podaljšanje dobavnih rokov naših naprav za kar nekaj mesecev. Zaradi pomanjkanja surovin težko dobimo potrebne komponente, kot so ventilatorji in elektronika. Vhodni materiali in komponente so se v zadnjih dveh letih tudi zaradi različnih situacij na trgu (epidemija, zamude v transportu, pomanjkanje surovini) močno zvišale, nekateri tudi za tristo odstotkov. Nekaj časa smo še lahko ohranjali cene, potem pa smo bili zaradi nenehnih in velikih zvišanj materialov prisiljeni tudi sami zvišati cene naših izdelkov za približno 20 odstotkov. Naše vodilo je kakovost in pri izbiri materialov ter komponent ne odstopamo od tega. Želimo, da so naši kupci zadovoljni z našimi napravami ter da sta življenjska doba ter učinkovitost naprav na najvišji ravni, česar na račun cenejših materialov in komponent ne bi mogli doseči.
Koliko vlagate v tehnologijo
in razvoj?
Ves dobiček, ki ga pridelamo, vlagamo nazaj v tehnologijo in razvoj novih produktov ter v širitev in razvoj podjetja. Zavedamo se, da so razvoj in nenehne izboljšave ključnega pomena, pri čemer nikakor ne smemo zaspati. Širimo prodajno mrežo v tujini in digitaliziramo proizvodnjo. Uvajamo nove tehnologije, da bi lahko toplotne črpalke izdelovali še hitreje in zagotavljali še večjo kakovost.
Ali zaradi rasti načrtujete širitev proizvodnih prostorov in dodatne zaposlitve?
Zaradi skokovitega povečanja povpraševanja ter zaposlovanja so se pojavile potrebe po novih prostorih. Trenutno smo v izgradnji velikega parkirišča za zaposlene, kupili smo že nove skladiščne prostore na Polzeli. V prihodnjih letih načrtujemo širitev naših proizvodnih prostorov v neposredni bližini trenutne stavbe.