Rezultati dosedanjih raziskav med podjetniki nam povedo, da podjetniki v povezavi z delom, ki ga opravljajo, med poklicnimi skupinami izkusijo najvišjo raven dobrega počutja – blagostanja. Dobro počutje je ključni dejavnik, ki vpliva na motivacijo za delo, vzdrževanje pozitivnih delovnih odnosov in izpolnjujoče življenje. Raziskave kažejo, da je dobro počutje povezano z vrsto pozitivnih rezultatov, vključno s poslovnim uspehom podjetja, prepoznavanjem novih priložnosti, prevzemanjem tveganja in splošnim občutkom uspeha v življenju. Zato je dobro počutje podjetnikov pozitiven družbeni dejavnik, predvsem preko učinka, ki ga ima na preživetje in rast podjetij.

Usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja

Ker sta za podjetnike področje dela in zasebnega življenja tesno povezana, se lahko srečujejo z večjimi izzivi pri usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja kot zaposleni, saj dolg delovnik in zahteve po sprejemanju tveganja povzročajo stres, ki se lahko nehote prelije v zasebno življenje. Na drugi strani pa ravno pozitivna čustva, ki jih podjetniki občutijo, ko dosežejo dobro razmerje med poklicnim in zasebnim življenjem, pomenijo dragocen osebni vir za vztrajnost v doseganju zastavljenih podjetniških ciljev. Pozitivna čustva, kot so sreča, pričakovanje, intenzivno zanimanje, razširijo miselne procese in spodbujajo nove ideje in dejanja. Sčasoma lahko na osnovi razširjenega vedenjskega repertoarja, povezanega s pozitivnimi čustvi, razvijejo psihološke vire in orodja, ki so pomembna za soočanje s stresom. Sreča, ki jo podjetnik občuti, ni le rezultat uspeha na osnovi podjetniških vedenj, ampak je v principu predpogoj za to, da podjetnik vztraja in razvija svoje podjetje.

Pozitivna čustva podjetniki pogosto povezujejo z izkušnjo optimalnega stanja, ki izhaja iz popolne zavzetosti za izvajanje aktivnosti, povezanih z podjetniško vlogo. Avtor Csikszentmihalyi (1975) je ta občutek poimenoval zanos, saj je s tem želel izpostaviti užitek, ki nastane pri izvajanju aktivnosti. Ta občutek je tako prijeten, da smo pripravljeni narediti marsikaj, da ga ponovno doživimo. Izkušnja zanosa lahko podjetnikom pomaga, da vztrajajo v smelo zastavljenih ciljih, povezanih z rastjo in inovativnostjo. Zanos najlažje dosežemo tako, da poiščemo ravno pravo mero izziva v aktivnosti, ki jo izvajamo. V kolikor je naloga prezahtevna ali prelahka, lahko hitro izgubimo fokus in koncentracijo, ki pa sta za doseganje zanosa ključnega pomena.

Uspehi, povezani z zdravimi izzivi

Naši uspehi so povezani z zdravimi izzivi, torej takimi, ki nas pozitivno motivirajo in ne povzročajo tesnobe zaradi občutka nemoči in ne vzbujajo dolgčasa zaradi preprostosti naloge. Drugi pomemben korak, povezan z doseganjem zanosa, je prevzem nadzora nad svojimi čustvi in reakcijami, ki jih ta sprožajo. Preprost način za sproščanje čustev je ubeseditev le-teh. Spoznanje, da k dobremu telesnemu počutju prispevajo zdrava prehrana, telesna vadba in kakovosten spanec, ni novost. Verjetno pa v povezavi z izvajanjem teh aktivnosti do sedaj nismo povezali uspeha v podjetništvu, čeprav ga lahko, kar potrjujejo tudi rezultati naše raziskave.

V mnenjski raziskavi, opravljeni leta 2022 med 139 slovenskimi podjetniki, smo ugotovili, da sta zadovoljstvo z ravnovesjem med poklicnim in zasebnim življenjem ter izkušnja zanosa pri delu pomembna vira, ki ju podjetniki uporabljajo za doseganje osebnih ciljev, povezanih s podjetništvom, kot je dobro počutje. Za podjetnike zelo pomembna ugotovitev je, da je ohranjanje dobrega počutja kot pomembnega osebnega vira pozitivno povezano s poslovnimi rezultati podjetja. Sklenemo lahko z mislijo, da pozitivna čustva niso zgolj pomemben osebni psihološki vir, srečni ljudje si bolj trudijo osrečiti tudi druge, saj je izkazovanje hvaležnosti in osrečevanje drugih pomemben izvor življenjskega smisla in strasti. Raziskave kažejo, da podjetniki, ki so srečnejši, pogosteje pohvalijo sodelavce, kar prispeva h gradnji boljših medosebnih odnosov in k višji ravni pripadnosti zaposlenih, to pa ima neposredni učinek na poslovne rezultate.

Dr. Mateja Drnovšek, članica sveta Gazele, je redna profesorica na Katedri za podjetništvo, dr. Alenka Slavec Gomezel je izredna profesorica na Katedri za podjetništvo, dr. Darija Aleksić je izredna profesorica na Katedri za management in organizacijo – vse Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani. 

Priporočamo