»Ali uporabljate običajni snemalnik glasu na mobilniku?« je izstrelil, še preden sem mu lahko postavila prvo vprašanje za intervju. Uh, da ... Sledila je nerodna razlaga, saj sem sumila, da ima v rokavu gotovo kakšno precej uporabnejše in naprednejše orodje. Seveda, Andrew Grill, ki se ga je prijel vzdevek praktični futurist, mi hitro naloži boljšo rešitev, aplikacijo Otter. »Umetno inteligenco uporabljam redno in prihrani mi tri ure na dan,« je pojasnil avtor knjige Digitalno radovedni (Digitally Curious), ki je 4. marca na povabilo Akademije Panta Rei nagovoril približno 400 podjetnikov.
Svojo radovednost je strnil v kratko pripoved. »Pri 12 letih sem dobil svoj prvi računalnik – sinclair ZX80. Toliko sem star, da je računalnik zdaj v stekleni vitrini v Muzeju znanosti, vendar sem se z njim naučil programirati.« Kot pravi, je leta 1983 »klical na internet«, ker je to trajalo in obremenjevalo linije, zato je moral njegov oče pridobiti dodatno telefonsko linijo. »Že takrat sem začel razmišljati, da bo sposobnost komuniciranja, to je pošiljanja sporočil, ki jih zdaj imenujemo e-pošta, vzletela,« pove Grill. Danes je eden vodilnih strokovnjakov za uvajanje umetne inteligence v poslovanje podjetij. Zato se ga je prijel naziv praktični futurist. Pohvali se lahko z več kot 30 leti izkušenj pri uvajanju inovacij v podjetja, saj je kot partner IBM sodeloval pri uvedbi tehnoloških inovacij z vodstvi podjetij, kot so Telstra, DHL, Nike, Nestle, Adobe, Barclays, Fidelity International, Loreal, Vodafone, LinkedIn … Odraščal je v podjetniški družini v Avstraliji, vodil pa je tudi šest startupov v EU, Avstraliji in ZDA. Zato razume izzive, s katerimi se pri uvajanju novih tehnologij srečujejo mala najhitreje rastoča podjetja. Kako lahko torej orodja UI pomagajo slovenskim gazelam?
Kje je Vili?
V prvi vrsti je UI njihov kognitivni partner, ki prihrani čas. Grill postreže s primerom literarne serije Kje je Vili? Kultnega Vilija smo v njegovi značilni rdeči progasti majici spoznali in iskali v slikanici, kjer se je skrival v realnih okoljih, denimo na smučišču, plaži, letališču in podobno. Otroci so potrebovali tudi teden dni, da so ga našli na gosto pobarvanih in ilustriranih straneh. No, orodje Perplexity, ki ga Grill uporablja celo raje kot brskalnik Google, reši to uganko v pičlih petih sekundah.
Kljub temu veliko podjetij ostaja zadržanih do teh orodij, nekateri pa ugotavljajo, da nimajo primerno urejenih podatkov. Dokumenti morajo biti urejeni tako, da jih lahko naprave prepoznajo, da imajo do njih dostop. Denimo elektronsko urejen seznam pomembnejših strank. Na tej točki hitro trčimo tudi ob vprašanje etike. Vsekakor ne gre nalagati zaupnih podatkov. Na voljo je denimo orodje, ki zelo dobro klonira naš glas. Pogosto ga ne prepoznajo niti svojci ali bližnji zaposleni, zato bi se lahko pojavile prevare. Grill je tako kloniral glas znanega radijskega voditelja, ki je svojemu timu domnevno zvišal plačo in jih poslal na dopust. Skoraj vsi so verjeli, da je glas pristen. Zato Grill vsem polaga na srce: ustvarite družinsko geslo. Geslo, ki ga v primerih, kot je opisani, poznajo samo člani ožje skupine.
Že imate družinsko geslo?
Družinsko geslo je preprost, a učinkovit varnostni ukrep, zasnovan za zaščito pred napadi socialnega inženiringa, kot so prevare z lažnim predstavljanjem. Te so z uporabo orodij umetne inteligence (UI), kot je kloniranje glasu, čedalje bolj izpopolnjene. »Družinsko geslo je vnaprej dogovorjena beseda ali besedna zveza, ki jo delite samo v svojem zaupanja vrednem krogu, denimo z družino ali bližnjimi prijatelji. Če nekdo naveže stik z vami – po e-pošti, telefonu ali SMS – in se predstavlja za ljubljeno osebo ter vas prosi za kaj nujnega, denimo denar ali občutljive podatke, ga lahko vprašate za družinsko geslo. Če tega ne more zagotoviti, veste, da gre pri zahtevi verjetno za prevaro. Opisana metoda pomaga pri preverjanju identitete takrat, ko bi lahko bili ponarejeni celo posameznikov glas ali osebni podatki,« pojasni Grill. Ta strategija je danes posebno pomembna zaradi porasta števila prevar, ki jih poganja umetna inteligenca, in tehnologije globokih ponaredkov (»deepfake«), ki lahko prepričljivo posnema glasove in slog pisanja. Deluje kot dodatna plast varnosti, pri čemer napadalci gesla verjetno ne bodo uganili.
Drugačna sestava upravnih odborov
Grill v umetni inteligenci ne vidi samo orodij, meni, da bomo kmalu videli UI tudi na organizacijski shemi. »UI je entiteta, saj je v timu nekaj, kar je na voljo vsem in ves čas. Po mojem nismo več daleč od tega, da bomo imeli sestanke upravnega odbora, na katerem bo član prav UI. Zakaj? »Član odbora z umetno inteligenco lahko prebere vse dokumente in poročila, ponudi lahko mnenje ali ideje ter sestavi zapisnik 'človeškemu' odboru. Vodstvene ekipe imajo tudi trenerja UI. Denimo, da ste vodilni v organizaciji in ste tik pred sprejetjem zelo pomembne poslovne odločitve. Kaj o tem meni UI? Ta perspektiva lahko odklene vaše razmišljanje. Zato menim, da bodo vodilni in vodje, tisti pametni, začeli uporabljati orodja UI za odločanje. Umetna inteligenca namreč počne stvari hitro in v velikem obsegu. Če bi imeli voditelji ves čas na svetu, da bi prebrali vse in se spomnili vsega, kar so kdaj izumili in napisali, bi bili supermani ali superženske. UI jim omogoča, da so nadčloveški.«
In stroški? Orodja UI so dostopna, marsikatero obsega 20 evrov stroškov na mesec. »Ta naložba se mi zdi majhna. V nekaterih primerih lahko s pravo uporabo orodje prinese dodano vrednost dodatne osebe. Predstavljajte si, koliko vas stane en zaposleni na leto v primerjavi z 240 evri.«
Grill zato svetuje, da bodimo digitalno radovedni – preizkušajte, kaj vse ponujajo orodja in katera vam najbolj koristijo. Tudi Grillova knjiga Digitalno radovedni je nastala z uporabo UI. »Natisnjena je bila lani, poskušal pa sem jo napisati že vse od leta 2009. Sprva sem delo naslovil Twitter za podjetja. Imel se založnika in predujem, vendar sem slednjega moral vrniti, ker sem bil preprosto preveč zaposlen.« Kot pravi, ga je skrbelo, da bo pisanje 70.000 besed iz nič res težko. »Nato pa mi je agent predlagal, da bi serijo podkastov spremenil v poglavja v knjigi, saj je vedel, da sem len,« se pošali. To je torej naredil. »Intervjuval sem približno sto ljudi za podkast in uporabil aplikacijo Otter AI, da sem prepisal vse intervjuje in jih približno 60 dal v knjigo. To je pomenilo, da sem samodejno prepisal pol milijona besed, s katerimi sem se dejansko lahko igral, namesto da bi moral napisati 70.000 besed od začetka!«
In njegova najljubša orodja? Prisega na Perplexity, pa tudi na Google NotebookLM, ki mu omogoča, da podkast naredi v petih minutah. Grill, ki je predaval že več kot 600 občinstvom v 50 državah, pravi, da bomo v prihodnjih nekaj letih videli marsikaj. Pripravljeni bomo samo, če bomo radovedni.