Festival Jazz Cerkno je butični in ima svoj prepoznavni profil, kar ga dela dolgoživega in dobro obiskanega. Morda so najbolj posebni v tem, da se profilirajo kot jazzovski festival, hkrati pa si upajo stopiti iz jazza. Denimo skoraj vse zasedbe na letošnjem festivalu v svojo glasbo mešajo elektroniko.

Najprej je tradicija

»Elektronika je v jazzu res postala pomemben dodatek, nasploh v glasbi je opažen premik k rabi elektronskih inštrumentov ter podobnih pripomočkov in zvokov. Vseeno pa mislim, da se v jazzu glasba naslanja na neko tradicijo, ki izvira v sredini preteklega stoletja. In potem vsaka zasedba poskuša to prilagoditi sodobnemu času, tako da dobimo na koncu zelo različne izpeljave. Ne nazadnje je jazz po našem pojmovanju živa zvrst, ki se tudi nenehno spreminja. Na našem festivalu imamo aktualne projekte, ki so postavljeni v trenutni čas, kar se potem tudi odraža v glasbi,« pravi Simon Kenda, direktor zavoda Jazz Cerkno, ki je producent festivala.

Prav zato programski odbor, v katerem so poleg Kende še Anja Figelj, Mario Batelić in Miha Zadnikar, povabi predvsem tiste glasbenike in zasedbe, ki nimajo predsodkov do druženja jazza z drugimi žanri. V jazz se bodo tako tudi tokrat prepletali eksperimentalna in avantgardna elektronika, filmska godba, minimalistična glasba, free in spiritualni jazz, rock in letos tudi etiopska tradicionalna godba.

Programske zanimivosti

V letošnjem programu je deset koncertov, trije so projekti slovenskih glasbenikov, s svojimi zadnjimi projekti pa prihajajo tudi glasbeniki iz ZDA, Španije, Švedske, Srbije, Litve, Italije, Avstrije. Kar zadeva domače sile, je prej trio Cene Resnik, Brane Šalamon in Samuel Ber v nov kvartet povabil še enega najpomembnejših ameriških kontrabasistov modernega jazza Michaela Formanka. Obeta se nova plošča. Prvič bo na odru skupaj igrala tudi domača zasedba A.G.A.T. z goriškega konca, kjer so se zbrali prekaljeni glasbeniki več generacij. Ravno tako premierno pa bo skladatelj in pianist Rok Zalokar znotraj svojega kolektiva Zhlehtet predstavil Suito za oktet. V kolektiv je tokrat povabil glasbenike, ki bodo prvič skupaj stali na odru.

Član programskega sveta Kenda je izpostavil tri koncerte. Po njegovem mnenju je nujen ogled zasedbe Jones Jones, ki prihaja iz ZDA in Litve. Skupina je na sceni že skoraj dvajset let, glasbeniki so začeli svoje kariere že v 70. letih, ko so si tudi zgradili renome. Kontrabasist Mark Dresser je bil član »klasičnega« Anthony Braxton Quarteta, saksofonist Larry Ochs je sodeloval v Rova Saxophone Quartetu, tolkalec Vladimir Tarasov pa je poganjal ritem v najboljši zasedbi iz obdobja sovjetskega jazza, Ganelin Triu. Nastopijo prvi večer.

V petkovem večeru je izpostavil zasedbo Ill Considered z londonske scene, ki je široko prepoznavna. »Vsi njihovi koncerti so popolnoma improvizirani, se pa tako kot tudi drugim z londonske scene poznajo vplivi drum'n'bassa, afrobeata in določenih afriških tradicionalnih zvrsti, vse do spiritualnega jazza,« pravi Kenda. V soboto pa bo poseben zaključni koncert ameriškega altovskega saksofonista Dariusa Jonesa, ki prihaja s svojim novim triom. Izdajo plošče začrtuje v drugi polovici leta, v Evropi pa je trenutno samo na treh promocijskih koncertih, med drugim torej prihaja tudi v Cerkno.

Festival na podeželju

Poleg programa festival poganjajo tudi finance. »Stremimo za tem, da program pije vodo tudi finančno, da je izvedljiv in zanimiv toliko, da pripelje publiko v Cerkno. Produkcijski stroški delanja festivala na podeželju, kjer praktično ni nobene infrastrukture, so namreč zelo visoki. Zato je brez dobrega obiska festivala in prodaje vstopnic zelo težko delati. Res pa se v zadnjem času pozna pritok sponzorskih sredstev ter javnih sredstev z ministrstva za kulturo in občine Cerkno,« ocenjuje direktor zavoda.

Pravi še, da opažajo, da se njihova festivalska publika zadnja leta pomlajuje, kar jih veseli. Na to so pozorni pri pripravi programa, ki ga »zapeljemo tako, da je zanimiv tako za starejšo publiko, torej poznavalce, ki sceni sledijo že več deset let, kot mlade, ki jih morda zanimajo kakšne bolj moderne, popularne stvari. Redno skrbimo za to, da se publika osvežuje.«

Nasploh pa niso najugodnejši časi za festival, še razmišlja Kenda: »Priča smo poplavi dogodkov, kjer je težko izstopati, kot tudi najti termin, da lahko dosežemo veliko število obiskovalcev. Sploh ker smo odmaknjeni od večjih središč, kar pomeni, da se morajo obiskovalci močno potruditi, da sploh pridejo na koncerte.«

Letos so trčili v dodaten hendikep, saj je edini hotel v Cerknem zaprt zaradi prenove, kar se jim bo po direktorjevem mnenju zagotovo poznalo pri okrnjenem obisku. Velik del obiskovalcev namreč pride v Cerkno za vse tri dni, trenutno pa so nočitvene zmogljivosti v naselju in okolici večinoma že zasedene. 

Priporočamo