Cikel gledaliških esejev Takorekoč, ki nastaja v koprodukciji Nove pošte in KUD Moment iz Maribora, bo od danes do sobote ponudil skupno šest »izvedb« različnih izvirnih teoretskih besedil, pri katerih bodo združili moči njihovi avtorji – med njimi sta filozof Mladen Dolar ter antropologinja Jerneja Ferlež – in pa gledališki igralci, večinoma gre za člane ansambla SMG. Kot pojasnjuje kurator cikla Boštjan Narat, gre pri teh gledaliških esejih za nekakšno kombinacijo predavanja in odrskega uprizarjanja, ki lahko – kot se je pokazalo – zavzame sila raznovrstne oblike; izraz »esej« je pri tem razumljen precej široko in označuje besedilo s teoretsko osnovo ter jasno poudarjeno literarno (ali celo osebno) razsežnostjo.

Nadgrajena predavanja

Prvi takšen gledališki esej je pred skoraj tremi leti pripravil sam Narat, ko je na povabilo Nove pošte sodeloval na festivalu Dnevi slovenskega nacionalizma s prispevkom (Ne)dolžno domoljubje. »Napisal sem esejistično besedilo, v katerem sem razmišljal o pojmu domoljubja v vsej njegovi večplastnosti, ter ga potem tudi uprizoril kot nekakšno mešanico predavanja in performansa. Pri tem sem si pomagal z nekaterimi osnovnimi gledališkimi sredstvi, kot so rekviziti ali uporaba luči,« se spominja Narat. »Forma se mi je zdela zanimiva in tako sem se odločil, da k podobnemu projektu povabim nekaj slovenskih teoretikov, ki bi napisali izvirna besedila o različnih temah ter jih sami tudi izvedli.«

Po njegovem prepričanju je prav to, da pri uprizoritvah esejev sodelujejo njihovi avtorji, bistveno. »Podobno je kot pri kantavtorjih ali kantavtoricah – ti mogoče niso nujno najboljši interpreti svojih pesmi, a si kljub temu želimo poslušati in videti prav njih.«

Različni pristopi k izvedbi

Zanimivo je, da so nastali eseji v svoji končni podobi precej različni; k temu malce prispeva tudi, da so v njihovo izvedbo poleg avtorjev vključili še igralce. »Besedilo je osnova, iz katere izhajamo, toda končna oblika teh gledaliških esejev je odprta in odvisna od odločitev ustvarjalcev.« Filozofinja in sociologinja Renata Salecl je na primer svoj esej, ki ga bo izvedla v navezi z igralko Romano Šalehar, napisala kot dramski dialog med dvema prijateljicama, ki se pogovarjata o trenutnih političnih razmerah, in kot pravi Narat, je z njim pravzaprav nastala kratka gledališka igra. Prvo izvedbo cikla so načrtovali že lani spomladi, a jim je to preprečila epidemija, ki je povzročila še nekaj preložitev – lansko jesen je tako svoja eseja uspelo izvesti le Naratu in Filipu Dobraniću, nato pa so se vrata gledališč znova zaprla.

Vsak od treh večerov bo ponudil dva eseja. Danes ob 19. uri bo tako najprej nastopila Jerneja Ferlež s prispevkom Kieserjeva sekira ali kam z argumenti, pridružil se ji bo igralec Jurij Drevenšek, sledilo bo še predavanje Mladena Dolarja Virus, pri katerega izvedbi sodeluje Blaž Šef. Jutri bosta sledila solo eseja Boštjana Narata (Ne)dolžno domoljubje in Pet načrtov mikroglobalizacije Blaža Šefa, v soboto pa bosta na vrsti ponovitvi esejev Dolarja in Šefa. Januarja se bosta predstavila še Filip Dobranić z esejem Vpoklic (z igralcem Matejem Recerjem) in Renata Salecl z esejem Samo paranoiki preživijo.

Priporočamo