Enajsti festival sodobnih umetnosti Spider, znan tudi kot »festival radikalnih teles« in kritične misli, bo v organizaciji društva Pekinpah prihodnji teden (od 15. do 19. junija) pod naslovom Fantastična matematika ponudil 25 plesnih, performativnih, glasbenih in debatnih dogodkov, ki jih bo sooblikovalo približno 60 umetnikov in drugih gostov iz desetih držav.
Povezovanje izven okvirov
Festival bo sicer že petič zapored na območju Plečnikovega letnega gledališča v Tivoliju, ker pa to prizorišče, ki ga je pomagal oživiti prav Spider, trenutno prenavljajo, se bodo festivalski dogodki zvrstili v njegovi neposredni bližini, občasno pa tudi drugod po tivolskem parku. Kot je omenil direktor festivala Žiga Predan, se za en večer vračajo tudi v notranje prostore, ko bo program gostoval v Stari mestni elektrarni, sicer pa vztrajajo pri sobivanju z naravo, čemur so prilagojene tudi produkcije, ki prihajajo na festival. »Ravno premisleki oblikovanja skupnosti skozi načine sobivanja, ki ne izločajo, temveč povezujejo tudi svetove, ki imajo le malo ali pa nič skupnega, so že ves čas ena od naših glavnih usmeritev,« je dodal.
Kot je pojasnil umetniški vodja festivala Matej Kejžar, so si naslov festivala letos izposodili pri angleški skovanki awesome mathematics, ki se ukvarja z abstraktnimi aksiomi in teoremi, segajočimi onkraj konvencionalne logike in splošnih normativov. »V družbenem pogledu je eden od tovrstnih normativov harmonija, ki naj bi bila nekaj samoumevno zaželenega, toda v resnici se pri tem postavlja vprašanje, kdo določa, kaj je harmonično in kje so njegove meje,« pravi Kejžar. »Domnevna harmonija je tako v nekem smislu le ohranjanje obstoječega stanja, mi pa si želimo pogledati čez njen rob, izven ustaljenih normativnih okvirov – kako lahko na primer baletu odvzameš oder in glasbo, igraš klavir z glavo ali pa vzpostaviš sram kot čustvo, ki te ne omejuje, temveč vzpostavi možnost za pristen stik s sočlovekom.«
Preseganje samoumevnega
Tovrstnega preseganja »spon harmonije« se na tak ali drugačen način lotevajo vsi sodelujoči umetniki. Predstava T-Dance plesalke ter raziskovalke Vere Tussing premišljuje pomene, ki jih lahko vzpostavi dotik, plesalca Iva Sveshtarova in Willy Prager se v predstavi Shamebox posvetita performativnemu potencialu sramote, koreografinja in plesalka Gundega Redere pa vprašanju ravnovesja v predstavi In Horizon; Smirna Kulenović se v projektu Naš družinski vrt skozi obnovo krajine sooča s travmo pretekle vojne, Leja Jurišić v performansu Koncert dekonstruira odnos med telesom in glasbilom ter plesom in glasbo, Samira Elagoz v svoji kinematografski predstavi Seek Bromance raziskuje okvire spolov, Anna Franziska Jäger in Nathan Ooms pa učinke digitalizacije v gledališki predstavi Bartlebabe ... Kot dodaja Predan, je festival oblikovan na način, ki spodbuja ogled celotnega programa večera in ne zgolj enega samega dogodka; vstopnina bo znova zasnovana po načelu »plačaj, kolikor zmoreš«.
Vzporedno s Spiderjem bo tudi letos potekal Festival radikalnih pogovorov, ki ga kurira Bara Kolenc, umeščen pa bo v javni prostor Jakopičevega sprehajališča, kjer bo teorija »vstopila v vsakdanje okolje« in nagovorila (tudi) naključne mimoidoče. Pogovora bosta dva: prvi, ki bo v četrtek, ima naslov Zemljani in vesoljci, premišljeval pa bo dve sodobni fantazmi – namreč fantazmo o okrevanju planeta oziroma »vrnitvi v raj« ter fantazmo o bodoči zapustitvi Zemlje oziroma kolonizaciji vesolja –, v katerih je mogoče zaznati nastajajočo razredno delitev 21. stoletja na elito, ki v primeru okoljskega propada lahko računa na vesoljski azil, in vse druge, ki takšne možnosti ne bodo imeli. Petkov pogovor z naslovom Deliti manko se bo osredotočil na nove razsežnosti oblikovanja družbenih vezi; na obeh skupaj bo sodelovalo devet sogovornikov. x