Vodja razstavnega programa Cankarjevega doma (CD) Katarina Hergouth je ob odprtju razstave 15. Slovenski bienale ilustracije dejala, da se je na javni razpis za razstavo odzvalo 144 avtorjev, zaradi pomanjkanja galerijskega prostora pa je potem petčlanska žirija število razpolovila na 69 razstavljalcev. Med njimi so tudi letošnji prejemniki nagrad, plaket in priznanj Hinka Smrekarja.

Poseben kotiček na razstavi je dobil prejemnik nagrade za življenjsko delo, že pokojni ilustrator, slikar, grafik in oblikovalec Tomaž Kržišnik (1943–2023). Umetnostna zgodovinarka Tatjana Pregl Kobe je zapisala, da je pripadal generaciji, ki se je pionirsko šolala na različnih akademijah v Evropi in vpeljala raznovrstnost tudi v ilustriranje. Inovativne so bile njegove risbe, lutke in scenografije, vizualni znaki in plakati, prostorske postavitve ter izdelki iz stekla in keramike.

Na razstavi so zastopane različne generacije ilustratorjev in različne tehnike, od slikarskih do grafičnih. Slovenska ilustracija hodi v korak s časom, o čemer priča razmah digitalne ilustracije in animiranega filma.

Petra Kosi, kuratorka razstave

Poznavalci bistva ilustracije

Sicer je osrednjo nagrado Hinka Smrekarja letos prejela Ana Zavadlav za ilustracije v knjigi Italijanske pravljice 1 avtorja Itala Calvina (založba Mladinska knjiga, 2022). Žirija ugotavlja, da avtorica spretno združuje pravljični in likovni izraz na izviren in prepoznaven način. Vizualnost čustvenega doživljanja zgodbe prevede v slikarski medij, pri čemer uporablja prvinske risarske tehnike, olje in suhi pastel. Ustvarja podobo sveta, ki je realna, konkretna in hkrati sanjska. Avtorica je ob prejemu nagrade povedala: »Najlažje opišem izziv, ki sem ga opravila, kar s tehničnimi podatki – da je pravljic 200 in da ta knjiga oziroma pravzaprav obe štejeta vsaka po 600 strani. To je bil moj najbolj obsežen projekt doslej, ki je bil velik zalogaj tudi za prevajalca in vse sodelujoče. Postopek je bil nekoliko drugačen, ker sem ilustrirala vmes med besedilom, tudi ne vsake pravljice. Je pa po mojem mnenju ilustracija v tej knjigi zato, da ustvari neko vzdušje oziroma prostor, in te moje pokrajine so bile prostori za pravljice.«

Zlata ptica ilustratorja, slikarja, grafika, oblikovalca in letošnjega nagrajenca Hinka Smrekarja za življenjsko delo Tomaža Kržišnika. Foto: arhiv CD

Zlata ptica ilustratorja, slikarja, grafika, oblikovalca in letošnjega nagrajenca Hinka Smrekarja za življenjsko delo Tomaža Kržišnika. Foto: arhiv CD

Plaketa Hinka Smrekarja je šla Tini Volarič za ilustracije v knjigi Karlo in Stanko Zgodovinska domišljijska pripoved (avtorjev Marka Klavore in Davida Kožuha), ki jo je lani izdal Goriški muzej. Žirija je prepoznala njeno poglobljeno poznavanje zgodovine okolja, ki ga je upodobila, tako z vidika etnografsko-antropološke dediščine Primorske kot z vidika natančnega poznavanja avantgardnega slikarstva z začetka 20. stoletja. »Treba se je bilo omejiti na določena dejstva, to faktografsko plat pa potem skombinirati z domišljijsko. Na konsistenten način sem skušala loviti ravnotežje med svojim ilustratorskim izrazom in edukativno platjo,« je dejala nagrajenka. Zelo pomembne za delo so ji bile osebne zgodbe, pričevanja, družinske zgodbe, tudi lastna, ki niso zapisane v faktih.

To je bil moj najbolj obsežen projekt doslej. Postopek je bil nekoliko drugačen, ker sem ilustrirala vmes med besedilom, tudi ne vsake pravljice. Je pa po mojem mnenju ilustracija v tej knjigi zato, da ustvari neko vzdušje oziroma prostor.

Ana Zavadlav, dobitnica nagrade Hinka Smrekarja za ilustracije v knjigi Italijanske pravljice 1

Plaketo Hinka Smrekarja je prejel tudi Damijan Stepančič za ilustracije v knjigi Zgodba zgodb avtorja Giambattiste Basileja (založba Goga, 2022). Njegova virtuoznost in profesionalizem se izražata v izjemni komunikaciji z besedilom, je zapisala žirija, pri čemer izraža globoko poznavanje bistva ilustracije kot likovnega medija. Značilno za njegovo delo za odrasle je tudi poigravanje z elementi nadrealizma in groteske, ob čemer sam avtor pravi, da ker so pravljice, ki jih ilustrira, bolj namenjene starejšim, je lahko tudi njegov humor bolj pobalinski, razvraten; in v tej maniri v njih nastopajo tako blazne pošasti kot bizarne pršice. V pravljicah po njegovem mnenju ni nikakršnih omejitev, zgolj bogastvo domišljije.

Ilustracija O treh grahih Eve Mlinar v knjigi Slovenske ljudske – Sto slovenskih ljudskih (založba Morfemplus, 2023), tehnika: digitalna in mešana. Foto: arhiv CD

Ilustracija O treh grahih Eve Mlinar v knjigi Slovenske ljudske – Sto slovenskih ljudskih (založba Morfemplus, 2023), tehnika: digitalna in mešana. Foto: arhiv CD

Inovativno, kreativno, estetsko

Podelili so še tri priznanja Hinka Smrekarja. Nagrado za mladega ustvarjalca je prejela Lea Vučko za delo Legenda o Zlatorogu (produkcija Octopics, 2022), saj »vnaša v svet ilustracij inovativne mešane tehnike na kreativen in estetski način«, meni žirija, tudi z uporabo novih tehnologij. »Ko sem se spontano znašla na področju animiranega filma, se je razvila želja, da bi svoje ilustracije oživila; da bi dala življenje temu nadnaravnemu, mitološkemu svetu, v katerem je Zlatorog živel,« je povedala Lea Vučko. Iz njenih ilustracij je namreč nastal animirani film – več kot 80 različnih filmskih ozadij in več kot 10.000 sličic za gibe posameznih likov, ki jih je sama ročno izrisala in pobarvala.

Pred odprtjem razstave so za medije spregovorili (na fotografiji od leve proti desni) predsednica letošnje žirije za nagrade Hinka Smrekarja dr. Tanja Mastnak, kuratorka razstave mag. Petra Kosi (iz ZDSLU), vodja razstavnega programa CD Katarina Hergouth in predsednik ZDSLU mag. Zoran Poznič. Foto: Aleš Rosa

Pred odprtjem razstave so za medije spregovorili (na fotografiji od leve proti desni) predsednica letošnje žirije za nagrade Hinka Smrekarja dr. Tanja Mastnak, kuratorka razstave mag. Petra Kosi (iz ZDSLU), vodja razstavnega programa CD Katarina Hergouth in predsednik ZDSLU mag. Zoran Poznič. Foto: Aleš Rosa

Častni gostje bienalne razstave

Predsednica letošnje žirije je bila dr. Tanja Mastnak, člani pa mag. Katarina Hergouth, mag. Gregor Dražil, Hana Stupica in Ivan Mitrevski. Poleg tega, da so izbrali nagrajence, je žirija posebej povabila goste, da se s svojimi deli pridružijo razstavi. Med povabljenimi sta člana žirije 14. bienala Zvonko Čoh in Silvan Omerzu, ki na razstavi predlani nista sodelovala, pa tudi letošnja članica žirije Hana Stupica. Povabili so še prejemnika priznanja majskega salona Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU) 2023 Miho Eriča in Alenko Sottler z ilustracijami za knjigo Bambi – rojen, da bi te ubili, ki je izšla pri Mladinski knjigi in je velik uspeh doživela v ZDA.

Ilustracija 5. dan nagrajenca Damijana Stepančiča v knjigi Zgodba zgodb pisatelja Giambattiste Basileja (založba Goga, 2022), tehnika: mešana. Foto: arhiv CD

Ilustracija 5. dan nagrajenca Damijana Stepančiča v knjigi Zgodba zgodb pisatelja Giambattiste Basileja (založba Goga, 2022), tehnika: mešana. Foto: arhiv CD

Priznanje za poljudnoznanstveno ilustracijo je prejela Maša P. Žmitek za ilustracije v knjigi Po sledeh velikanov Dinozavri jure (Miš založba, 2023). Žirante so prepričale njene s svinčnikom narisane risbe živali, tudi tistih, ki so izumrle že v prazgodovini. Avtorica pravi, da so ji v navdih stare kinematografske tehnike, zato jo je zanimala predvsem analogna interaktivnost, ki je tudi bolj komunikativna (in igriva) v odnosu z mladim bralcem. Priznanje za ilustracijo pa je prejela Eva Mlinar, in sicer za ilustracijo O treh grahih v knjigi Sto slovenskih ljudskih (založba Morfemplus, 2023). Uporabila je tehniko kolažiranja ter se na papirju poigrala z nadrealističnimi in grotesknimi elementi stvarnosti. »Zelo rada se v postmodernističnem smislu igram z različnimi referencami, recimo da vzamem že ustvarjena dela drugih avtorjev iz umetnostne zgodovine; rada se igram tudi z različnimi ikonografskimi motivi. Konkretno pri teh pravljicah sem se navdihovala v alkimističnih rokopisih iz 16. stoletja,« je dejala umetnica. Posebej se je posvetila barvam, ker imajo simbolno vlogo tudi v alkimistični tradiciji.

Ilustracija V strelskem jarku Tine Volarič v knjigi Karlo in Stanko – Zgodovinska domišljijska pripoved avtorjev Marka Klavore in Davida Kožuha (založil Goriški muzej, 2023), tehnika: gvaš in barvni svinčnik. Foto: arhiv CD

Ilustracija V strelskem jarku Tine Volarič v knjigi Karlo in Stanko – Zgodovinska domišljijska pripoved avtorjev Marka Klavore in Davida Kožuha (založil Goriški muzej, 2023), tehnika: gvaš in barvni svinčnik. Foto: arhiv CD

Na bienalni razstavi poleg nagrajenih del najdemo tudi aktualne ilustracije Marjance Jemec Božič, ki je dopolnila že častitljivih 96 let in je nedavno likovno opremila Pravljico o modrem plaščku (Mladinska knjiga, 2023) avtorice Ajde Roos. Med razstavljalci je še en starosta slovenske ilustracije, ki se še ne namerava upokojiti, Marjan Manček, ki je letos prispeval ilustracije za publikacijo Nikola Tesla –​ Kako sem odkril elektriko (Založba Proantika, 2024).

Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov in Cankarjev dom sta leta 1992 ustanovila Slovenski bienale ilustracije. Odmevi na razstavo so kmalu pokazali, kako vsesplošno priljubljena je ilustracija v različnih generacijah, hkrati pa opozorili, da ilustracijo strokovna javnost premalo ceni. V letošnjem katalogu k 15. Slovenskemu bienalu ilustracije umetnostna zgodovinarka in sociologinja Judita Krivec Dragan ugotavlja: »V teh, med platnice knjig in revij skritih mojstrskih risbicah in pravih slikarijah malega formata je shranjen korekten, a slikovit spomin na pluralizem estetike in ustvarjalnih praks po drugi svetovni vojni v mednarodnem prostoru.« Popart, denimo, se je celo lažje uveljavil skozi ilustracijo kot v sočasnem slikarstvu. Opozoriti velja, da so voz kakovostne slovenske ilustracije v prvi vrsti vlekle naše vrhunske slikarke, pravljičarke, ki so svoje celotne opuse posvetile ilustraciji. Občasno so se jim pridružili tudi izjemni slikarji – naj omenimo samo Toneta Kralja in Marija Preglja.

Ilustracija Maše P. Žmitek v knjigi Po sledeh velikanov – Dinozavri jure (Miš založba, 2023), tehnika: svinčnik in monotipija. Foto: arhiv Dnevnika

Ilustracija Maše P. Žmitek v knjigi Po sledeh velikanov – Dinozavri jure (Miš založba, 2023), tehnika: svinčnik in monotipija. Foto: arhiv Dnevnika

Kuratorka razstave Petra Kosi je pojasnila, da so na razstavi zastopane različne generacije ilustratorjev in različne tehnike, od slikarskih do grafičnih, in da slovenska ilustracija hodi v korak s časom, o čemer priča razmah digitalne ilustracije in animiranega filma. Gre za produkcijo zadnjih petih let. Ob razstavi napovedujejo bogat spremljevalni in izobraževalni program, pred galerijskim prostorom pa bo tudi prodajni sejem avtorske slovenske ilustracije, imenovan Ilustratorski kot. Razstava bo na ogled do 9. marca. 

Ilustracija Lee Vučko v Legendi o Zlatorogu / The Legend of Goldhorn (produkcija Octopics, 2022), tehnika: digitalna. Foto: arhiv FeKK

Ilustracija Lee Vučko v Legendi o Zlatorogu / The Legend of Goldhorn (produkcija Octopics, 2022), tehnika: digitalna. Foto: arhiv FeKK

 

Priporočamo