Tokratno pomlad se torej v Orto baru obhaja pomenljiv jubilej. Trideset let prirejanja glasbenih nastopov v živo in obenem obstanka na sceni. To ni šala. V tem času so izvedli blizu tisoč koncertov. Če izvzamemo AKC Metelkova, ki je nastal kot posledica družbenega dogovora med oblastmi in alternativno kulturo, je bilo odprtje Orto bara v tistih časih zabaviščno-podjetniška novost. Tudi drznost.

Pred tem ni bilo primera, da bi kak zasebnik zastavil zabaviščno dejavnost v prostorih, katerih osnovna namembnost je bila druga. Da je začel z ničle in na povsem tržnih osnovah, brez sleherne pomoči države ali mesta. Orto je svoj prostor poiskal v nekdanji tovarni baterij Zmaj. Sprva zgolj v enem prostoru, nakar se je dejavnost razširila v zgornje nadstropje, potem še v stranske predele stavbe, kjer je danes velika koncertna dvorana, v kateri poteka tudi festival.

Big Foot Mama razprodana

Podobno standarden, kot je standarden status festivala, bo tudi program. Začelo se bo v četrtek, 27. marca, z dvema zaporednima večeroma z Big Foot Mamo, ki so festival odprli že pred dvema letoma. Tako zanje kot še za koga velja, da je bil Orto ena njihovih prvih odrskih izkušenj. Med take je šteti tudi Matevža Šaleharja - Hama iz zasedbe Hamo & Tribute 2 Love, ki se ga je izpred več desetletij spomniti iz zasedbe Babewatch. In ko so si slednji ob neki priložnosti delili mali oder v Ortu s Siddharto, je Dnevnikov reporter zabeležil opazko, da Siddharta dajejo vtis posadke, ki jo zanimajo resne zveze, Babewatch pa tiste, ki jo zanimajo enkratne oziroma krajše. Ni se izrazito zmotil.

Cene vstopnic na letošnjem festivalu se gibljejo od deset do petintrideset evrov, odvisno od izvajalcev in tega, ali jih kupite v predprodaji ali na dan koncerta.

Med že poznane udeležence festivala prav tako spadajo Brkovi, zagrebška narodnjaško-punk zasedba, ki je na festivalu prvič nastopila leta 2022 in ki nadaljuje zabavljaško izročilo, kakršno so na srbohrvaškem govornem območju v osemdesetih letih zastavili Nervozni poštar in nadaljevali Pero Defformero. Tudi Romachild, duo, v katerem sta hotenja združila zaslužna estradnika Roman Ratej in Martin Štibernik, je na festivalu debitiral že lani, enako velja za Alo!Stari, debitante iz leta 2022, ki bodo nastopili v navezi s predskupino Đoko, prav tako iz Maribora. Tako kot oba koncerta Big Foot Mame je tudi koncert mariborskih postpunkerjev, ki so aprila lani samostojno napolnili Cvetličarno, že razprodan, pri čemer je bila vstopnica za Big Foot Mamo petindvajset in za Alo!Stari petnajst evrov.

Cene vstopnic na letošnjem festivalu se gibljejo od deset do petintrideset evrov, odvisno od izvajalcev in tega, ali jih kupite v predprodaji ali na dan koncerta. V pričujočem pregledu dogajanja bomo navajali zgolj predprodajne cene. Cenovni razvid je vsekakor zgovoren. Če so za deset evrov dosegljivi rockabilly žanra vešči in utrjeni Eightbomb, ki bodo na festivalu nastopili predzadnji dan, torej 26. aprila, kot tudi koroški skate punkerji Smacked, so za dvanajst evrov na voljo veterani jazz rocka Feedback, kot le nekoliko mlajši rock veterani Pigs Parlament. Za ljudskih trinajst evrov (osemnajst na dan koncerta) sta prav tako dosegljiva neizogibna udeleženca Ortofesta, Slon in Sadež, ki sta bila lani razprodana vnaprej. Prav tako trinajst evrov hočejo Iron Median z Alenom Steržajem na basu, ki izvajajo pesmi skupine Iron Maiden, dva evra več pa Omar Naber, na festivalu prav tako že preverjeni štajersko-irski veseljaki Happy Ol' McWeasel, Jet Black Diamonds, mladeniči, ki so lansko pomlad razprodali Kino Šiška, in AKA Neomi, ki prav tako ni od včeraj. V rangu treh petakov so tudi Alo!Stari, ki pa so svoj nastop že razprodali, podobno kot to velja za oba uvodna nastopa Big Foot Mame.

Italijanski posladek

Cena okoli petnajstih evrov se zdi pametno nepretirana. Že pet več oziroma dvajset ni več povsem zanemarljivih. Toliko hočejo Masharik, festivalski znanci iz leta 2023, ki se letos pojavljajo kot favoriti, saj je njihova skladba Na dnu morja lani osvojila naslov dosežka leta po izboru ekipe z RTVS. Njihov nastop na Ortofestu bo lepa priložnost, da se jih preveri na delu. Recimo Koala Voice, ki so bili podobnih priznanj deležni pred leti in so prav tako festivalski povratniki, v predprodaji vendarle hočejo dva evra manj oziroma osemnajst. V cenovni razred dvajset spadajo še tako Hamo & Tribute 2 Love kot neizbežni Šank Rock. A če so slednji lani veljali za glavno staro rokersko atrakcijo, so letos to Pomaranča, pionirji južnoslovanskega in slovenskega heavy metala, ki so lani v Kinu Šiška izpeljali povratniški koncert. Po njem so sledile nepresenetljive kadrovske spremembe, vendar Mio Popovič nadaljuje ježo in letos debitira na Ortofestu.

Razmerje med Pomarančo in Šank Rockom je sicer staro. Ko so Pomaranča leta 1983 na stadionu v Spodnji Šiški priredili svoj kultni koncert na prostem, so bili tedaj mladi Šank Rock njihova predskupina. Obenem so Pomaranča s tridesetimi evri za vstopnico v predprodaji in petintridesetimi na dan koncerta najdražji domačijski nastop.

Trideset ali več evrov visoke vstopnine, kolikor so nedavno terjali tudi Partibrejkersi v Cvetličarni, so za naše kraje zvezdniške. Poleg Pomaranče toliko denarja za vstopnico hočejo še Brkovi, Rambo Amadeus (devetindvajset) in njihovi srbski kolegi S.A.R.S., medtem ko vstopnica za Crveno jabuko, ki zadnja leta prav tako ne more brez Ortofesta, v predprodaji stane štiriindvajset in na dan koncerta osemindvajset evrov.

Čeravno se je Ortofest uveljavil kot festival, na katerem prevladujejo domače ali regionalne skupine, vsakoletni nabor ponudi kak zunajregionalni posladek. Letos bodo to italijanski skate punkerji BeerBong, ki bodo nastopili skupaj s koroškimi Smacked, izrazito inozemskega porekla bo pa tudi heavy metal večer, na katerem bodo nastopili švedska simfometal atrakcija Eleine, italijansko-ameriška zasedba Klogr ter povsem italijanski Final Stage. Kompleten večer za osemnajst evrov. 

Priporočamo