Dobro vemo, da pri avtomobilih rek, da je »lepota v očeh opazovalca« ali da »imajo vsake oči svojega malarja«, drži kot pribit. A pri nekaterih dvomov pač ni in že bežen pogled na lestvice najlepših avtomobilov vseh časov bo hitro razkril, da je pri vrhu tako rekoč vseh tudi – citroën DS. Legendaren in revolucionaren avtomobil, ki bo v letošnjem letu praznoval že 70. rojstni dan.

Da, gre za avto, ki se ga je zaradi značilnih luči marsikje prijel vzdevek žaba, v francoskem jeziku pa njegovo ime déesse pomeni boginjo. In če se vam ob pogledu na avtomobilsko boginjo zdi, da je podobna skulpturi, ima takšno razmišljanje realno osnovo. Oblikoval jo je namreč italijanski kipar in slikar Flaminio Bertoni, ki pa so mu avtomobili pomenili bolj postransko zabavo in se je raje posvečal razstavam kiparskih in slikarskih del. Kdo ve, morda pa mu je tudi zato pri razvoju ob strani vseskozi stal inženir André Lefèbvre, ki ga je še posebej zanimala aerodinamika. Vsaka podrobnost je bila premišljena tako z estetskega kot tudi z uporabniškega gledišča, marsikomu pa se je DS vtisnil v spomin tudi zaradi svojega naprednega hidropnevmatskega vzmetenja, zaradi katerega so vožnjo z njim mnogi primerjali z lebdenjem na čarobni leteči preprogi.

Citroën DS velja za enega najlepših avtomobilov vseh časov. / Foto: Reuters

Citroën DS velja za enega najlepših avtomobilov vseh časov. / Foto: Reuters

»Zavoji si sledijo in premagujemo jih v rekordnem ritmu. Ko že dobimo občutek, da gre prehitro, nas energičen pritisk na zavoro povsem pomiri,« je vožnjo z eno prvih žab v reviji Inter Auto 13. oktobra 1955 opisal Jean Bernardet. Opisana izkušnja z zaviranjem je bila bržčas nekaj posebnega tudi zato, ker je bil DS prvi serijski avtomobil s kolutnimi sprednjimi zavorami, ki so učinkovitejše in manj občutljive kot bobnaste zavore njegovih predhodnikov. Leta 1967, ko so na avtomobilu prenovili sprednji del, je sledila še ena inovacija: novi smerni žarometi, ki so se obračali hkrati s kolesi in so osvetljevali ovinke.

Priljubljenost žabe se je iz Francije že kmalu razširila po vsem svetu, zato so morali tudi proizvodnjo iz Pariza širiti drugam – v Belgijo, Veliko Britanijo, na Portugalsko in v Južno Afriko, kasneje pa so dogovore sklenili tudi s tovarnami v Avstraliji, Mehiki in – Jugoslaviji, kjer so jih sestavljali v Kopru. Svetovna priljubljenost pa je citroënovce prisilila tudi v to, da so pripravili nove izvedbe: že leta 1956 na primer širšim množicam bolj dostopno šibkejšo in okrnjeno izpeljanko ID, ki je bila zelo priljubljena tudi pri nas in se je dve leti kasneje predstavila še v karavanski različici, leta 1960 glamurozni kabriolet, kasneje pa črno državniško vozilo in tekmovalni prototip (DS 21 coupe iz leta 1972 je imel 250 konjev in je dosegel najvišjo hitrost 220 km/h). Prav z državniškim vozilom je povezana tudi anekdota, ki je dober sloves le še utrdila. Črni DS je bil namreč najljubše vozilo francoskega predsednika Charlesa de Gaulla, posebej zanj so ga izdelali v delavnici Chapron. Dvaindvajsetega avgusta 1962 so neznanci priljubljenega voditelja poskušali ubiti, a mu je avto rešil življenje, saj je kljub prestreljenosti in dvema predrtima pnevmatikama ušel strelcem s polno hitrostjo.

Mimogrede: DS letos praznuje tudi okroglo obletnico, ko so ga prenehali izdelovati. To se je namreč zgodilo pred pol stoletja, leta 1975, ko je proizvodne trakove zapustil zadnji, s serijsko številko 1.456.115. 

Priporočamo