Medtem ko običajni smrtniki preverjamo, koliko obrokov nas še loči od tega, da bo naš avto res naš, nam po cestah pot včasih prekrižajo pregrešno dragi avtomobili. Takšni, ki stanejo tudi prek 100.000 evrov. Kdo si lahko to privošči, se sprašujemo in se smešimo v očeh poznavalcev luksuznih avtomobilov. Kaj so porsche, audi, BMW? Celo mercedes naj bi bil srednjega cenovnega razreda. »Kako prosim? V katerem svetu živite, da to niso dragi avtomobili?« zgroženo spregovori naš notranji računovodja. Žal se moti. Resnično dragi avtomobili so na čisto drugi ravni, njihove vrednosti pa se ne merijo v stotisočih evrov, temveč v milijonih.
Uradno je najdražji avto na svetu ta hip Bugattijev la voiture noire. Gre za moderno reinterpretacijo kultnega Bugattijevega typa 57 SC atlantic, ki ga je vozil oče znamke Jean Bugatti. Sodobna različica, ki bolj spominja na batmobil kot art deco mojstrovino, ima pod pokrovom 8-litrski motor W16, ki premore 1479 konjev (1087 kW). Do stotice pospeši v vsega 2,4 sekunde, javnosti pa so ga predstavili leta 2019 na ženevskem avtomobilskem sejmu. Anonimni kupec je zanj odštel 18,7 milijona dolarjev.
La voiture noire je zgolj uradno najdražji avto na svetu. Domnevno obstajata še dva dražja. Čeprav Rolls-Royce ne razkriva cenikov za svoje stvaritve, se domneva, da sta najdražja avtomobila v resnici rolls-royce boat tail z domnevno ceno okoli 28 milijonov dolarjev in rolls-royce la rose noire droptail z domnevno ceno okoli 30 milijonov dolarjev. Gre za 5,3 metra čistega razkošja in osredotočenosti na podrobnosti, podjetje pa pravi, da bo izdelalo vsega štiri različice droptaila. Sezname najdražjih avtomobilov ob Bugattiju in Rolls-Royceu polnijo še stvaritve podjetij Pagani, Lamborghini, Gordon Murray Automotive, Koenigsegg, Rimac, Mercedes, Ferrari, Aston Martin, Bentley in Hennessey, vmes pa še kakšen izdelek oblikovalskih hiš Pininfarina ali Bertone.
Na dražbah cene še višje
Zanimivo je, da gredo cene za avtomobile lahko še dosti više. Prav neverjetne cene najdemo na seznamih dražb avtomobilov. Najvišjo ceno, ki je bila dejansko tudi plačana, je leta 2022 na dražbi dosegel model mercedes-benz 300 SLR uhlenhaut kupe iz leta 1955. Gre za enega od le dveh primerkov legendarnega dirkalnika 300 SLR, ki sta bila prilagojena za vožnjo po cestah. Ime nosita po tedanjem Mercedesovem glavnem oblikovalcu Rudolfu Uhlenhautu, ki je enega od primerkov zadržal zase. Avto je z najvišjo hitrostjo 290 km/h veljal za najhitrejši cestni avto svojega časa, legenda pa pravi, da se je Uhlenhautu z avtom uspelo od Münchna do Stuttgarta na sestanek pripeljati v uri in pol. Okoli 220 kilometrov dolga pot po tem odseku nemške avtoceste danes običajno traja dve uri in pol. Za tak avto je anonimni kupec leta 2022 plačal vrtoglavih 143 milijonov dolarjev. Neuradno naj bi si kos avtomobilske zgodovine privoščil sir James Ratcliffe, lastnik multinacionalke Ineos. Slabi dve leti kasneje je za 1,3 milijarde kupil še četrtinski delež Manchester Uniteda.
Tudi drugi najdražji avto, ki je lastnika našel na dražbi, je bil mercedes-benz. Kupčija je bila sklenjena 1. februarja 2025, zopet anonimni kupec pa je za dirkaški W196 R stromlinienwagen iz leta 1954 odštel 51 milijonov dolarjev. Preostalo deseterico tvori sedem ferrarijev, od tega trije 250 GTO iz leta 1962, in še en mercedes-benz W196 iz leta 1954.
Najdražji avtomobili na svetu običajno niso osamljeni. Zelo pogosto končajo v bogatih zbirkah še bogatejših ljudi. Najslavnejša je tista, ki si jo je ustvaril brunejski sultan, zelo slavna pa je tudi zbirka modnega oblikovalca Ralpha Laurena. Ta ima med drugim v lasti originalnega Bugattijevega typa 57 SC atlantic, ki je bil navdih za model la voiture noire.
»Ko sem začel kupovati avtomobile, nisem vedel, da gradim zbirko. Preprosto sem želel avtomobile, o katerih sem sanjal. Ko enkrat voziš dobrega, je tako, kot bi te zajela vročica,« je svojo obsesijo z dragimi avtomobili komentiral Ralph Lauren. »Avtomobili so kot otroci: težko je reči, da je kateri bolj poseben od drugega. Pri vsakem avtomobilu so majhne stvari, ki jih vzljubiš – naj bo to videz, volan, način vožnje ali celo način, kako se vozi drugače, ko streho dvigneš. Vsi imajo svojo identiteto, svojega duha in značaj, ki te na nek način očara.« Razlike v izkušnji znajo biti zelo velike, trdi. »Nekega dne lahko z velikim veseljem vozim določen avtomobil, naslednji dan pa me bo razočaralo, da izkušnja ni tako dobra kot prejšnji dan. Ti avtomobili imajo razpoloženja, ki se spreminjajo z vremenom ali celo z voznikovim razpoloženjem.«
Zanimive stvari tudi na slovenskih cestah
Bogato zbirko avtomobilov ima tudi nekdanji bobnar kultne glasbene zasedbe Pink Floyd Nick Mason, ki je lani poleti pri 80 letih starosti koncertiral v Sloveniji. Pravi, da se zbiranja avtomobilov ni lotil z željo po zaslužku. Ravno obratno. »Želel sem postati amaterski dirkač. Prvi avtomobil, s katerim sem dirkal in ga še imam, je predvojni aston martin. Aston martin ulster. Kot je značilno za motošport, imaš vedno tisto noro idejo, da ti ne bo treba plačati za dirkanje, če boš imel svojo garažo, kar je tako zelo zmotno. Je pa bilo zabavno. Začel sem z astonom martinom in s časom dodajal zgodovinske avtomobile. Leta 1979 sem se odločil, da bi se rad lotil tudi modernega dirkanja.« Danes ima v zbirki okoli 40 avtomobilov. Pravi, da je od teh kakšnih 25 »resnih«. Resno pa je bilo tudi njegovo amatersko dirkanje. Kar petkrat je namreč nastopil na sloviti vzdržljivostni dirki Le Mansa. Z avtom lola T297 jo je leta 1979 zaključil na skupno 18. mestu in na 2. mestu v svojem razredu. V svoji zbirki ima seveda tudi ferrarija 250 GTO.
Kaj luksuznega pa lahko najdemo na slovenskih cestah? Nekaj zanimivega se k nam pripelje praktično vsako leto. Julija 2024 je ljubitelje avtomobilov razveselil Luka Dončić s svojim novim Brabusovim rocket 1000. Gre za predelavo mercedesa AMG GT 63 SE performance. Na svetu obstaja 25 primerkov tega avtomobila s 4,5-litrskim motorjem V8 in tisoč konji (736 kW). Do stotice pospeši v 2,6 sekunde, tudi dvestotico pa doseže v manj kot desetih sekundah. Cena takšnega avtomobil znaša okoli 450.000 evrov. Prvi mož Uefe Aleksander Čeferin se lahko pohvali z astonom martinom DBX. Konec leta je na slovenske ceste zapeljal še aston martin DB12, ob njem pa še dva modela rolls-royce spectre in štirje ferrariji (SF90 spider, 296 GTB in dva 296 GTS). Najprestižnejši avto na slovenskih cestah pa naj bi še vedno vozil lastnik Gold Cluba Loris Požar. Ta se lahko pohvali s ferrarijem enzom. Povprečna cena tega avtomobila se giblje okoli 3,4 milijona dolarjev. Ni slabo.