V Sloveniji so lani po podatkih Ardija prodali 53.018 novih avtomobilov. Medtem ko so njihovi lastniki lahko mirni glede zanesljivosti, ker prodajalci jamčijo, da novi avtomobili nimajo skritih napak, pa je zgodba na glavo postavljena pri rabljenih. Opravljenih transakcij z rabljenimi je občutno več, pri čemer je bojazen, da ste kupili mačka v žaklju, torej avto, ki prinaša ogromne stroške, gotovo na mestu. Največji strah je povezan s števcem kilometrov. Z razlogom. Statistike namreč pravijo, da ima prilagojeno stanje kilometrov pri nas vsak tretji rabljeni avtomobil, zato je upravičeno vprašanje, kako kupiti avto, ki bo preverjeno kakovosten, predvsem pa tak, kot nam ga obljublja prodajalec.
S tehničnega vidika vrtenje števca kilometrov nazaj ni preveč zahtevno, saj za vse poskrbi računalniška oprema, ki po nekaterih virih stane 11.000 evrov, pri čemer drobtinice v dobičkonosnem poslu dobijo tisti, ki števce vrtijo, največji del pogače pa poberejo prodajalci. Največ poneverb se dogaja pri vozilih iz uvoza, ki so karoserijsko in v notranjosti razmeroma lepo ohranjena. Tako v Slovenijo pogosto zapeljejo avtomobili, ki so mlajši od treh let, a so že popolnoma amortizirani, saj so opravili vsaj 250.000 kilometrov, imeli pa naj bi jih le 50.000. Pogosto so del kakšne flote, zato tudi ni računov o servisih, ki so jih opravljali interno. Ta vozila povzročajo veliko ekonomsko škodo, saj so zneski v velikostnem razredu sive ekonomije, torej utaje davkov. Škoda na prevrteno vozilo znaša nekaj tisoč evrov, zneski pa samo v Sloveniji dosegajo milijarde.
Vsak tretji avto s prevrtenim števcem
»Prevrtavanje števca je velik problem. Davčni prihodek od storitev, povezanih z vrtenjem števcev, je že tako velik, da državi očitno ni v interesu, da bi to ustavila, saj so kazni nizke, posledic za tistega, ki se s tem ukvarja, pa praktično ni. S tem se ukvarjajo tudi fizične osebe, ne samo avtohiše. Po raziskavah naj bi imel prirejeno število kilometrov vsak tretji avtomobil, ki se prodaja na avto.netu. Za primer, v Nemčiji in severnih državah je takih vozil manj kot odstotek. Zato vsekakor priporočam nakup avtomobila neposredno iz Nemčije ali severnoevropskih držav, kjer je zakonodaja za vrtenje kilometrov dosti strožja kot pri nas. Poudariti moram, da naj gre za neposredni uvoz, ali to delate sami ali ob pomoči posrednika, kot je narociavto.si, da vidite, s koliko kilometri je avto startal iz tujine in s koliko kilometri je prišel v Slovenijo,« pravi Marko Ferlin iz podjetja Odkrit nakup, ki od preverjenih prodajalcev v tujini stranki pripelje želeno vozilo.
V podjetju skrbijo, da kupujejo avte iz držav, v katerih je zakonodaja za manipulacije s številom kilometrov zelo stroga, zagrožene so tako visoke denarne kazni kot tudi zapor. »To je prva skrb, nato se šele lotimo uvoza. Neradi kupujemo na slovenskem trgu, ker je verjetnost za prirejeno število prevoženih kilometrov tako visoka, da je tveganje preveliko. Naša storitev je omejena na razmeroma mlada vozila, do sedmih let starosti in do 150.000 prevoženih kilometrov, torej gre za prvega ali morda največ drugega lastnika, pri čemer avte še vedno vozijo na uradne servise in dosledno servisirajo, zgodovine o avtu pa se najde veliko. Izbiramo le zgornjo tretjino najkakovostnejših trgovcev, za katere vemo, da se dobro zavedajo, kakšne so posledice vrtenja kilometrov na njihovo podjetje, tako denarne kot pri ugledu, zato poslujejo dolgoročno. Največkrat kupujemo od prodajalcev, s katerimi sodelujemo že dolga leta in za katere vemo, da tega ne počnejo. V vsakem primeru gre za poglobljeno analizo prodajalca pred nakupom. Pri preverbi vozila je seveda odvisno še od tega, kaj vse je stranka pripravljena plačati. Pri mladih vozilih je večinoma dovolj postopek, ki se opravi na daljavo, pri starejših pa svetujemo osnovni ali bolj poglobljen pregled na kraju samem,« še pojasnjuje Ferlin.
Ozaveščenost o orodjih med Slovenci nizka
Prikrite napake so ljudem ob nakupu sicer neznane, ker so merilniki v povprečju prirejeni za približno 60.000 kilometrov, pa je kupec oškodovan za 2000 do 5000 evrov, a so lahko zneski še občutno višji. Zgodba zase je tudi varnost takšnega avtomobila, saj so lahko materiali dotrajani, popravila pa niso bila opravljena profesionalno. Zgled vleče v Belgijo, kjer premorejo storitev car-pass. Gre za uradni certifikat, ki potrjuje, da ima rabljeni avto natančno določeno število kilometrov. To so naredili tako, da se avtu pri vsakem obisku serviserja oziroma ob prodaji vedno zapiše število kilometrov. Če se zgodi, da sistem pri sklepanju kupoprodajne pogodbe zazna razliko med dejanskim stanjem in tistim v pogodbi, takoj zasveti rdeča luč, prodajalca pa vprašajo, ali se je pri navajanju kilometrov zgodila pomota. Če se nekdo zgolj zmoti, to pač popravi, če pa je skušal goljufati, sledi kazen, ki je pri pravnih osebah astronomska, tudi do 30.000 evrov, pri fizičnih osebah pa od 5000 do 10.000 evrov.
»Po našem mnenju se zdaj z manipulacijami s kilometri ukvarjajo predvsem fizične osebe in manj podjetja. Ljudje so iznajdljivi, motivacija pa je tudi trg rabljenih avtomobilov, ki je razmeroma občutljiv za število prevoženih kilometrov. Kupcem je pomembnejše manjše število prevoženih kilometrov kot pa dosledno vzdrževanje. Raje se odločijo za avto z manj kilometri, čeprav jih natančno ne preverijo, kot pa za avto z več kilometri in transparentnim vzdrževanjem. Zato številni vozniki, ki prevozijo več kilometrov, celo sami z napravami, ki jih kupijo po spletu, pred vsakim tehničnim pregledom ponastavljajo dejansko stanje prevoženih kilometrov. S tem onemogočajo sledljivost in zaobidejo očitne razlike v časovnih intervalih tudi v uradno zabeleženih podatkih,« pojasnjujejo pri Avto-moto zvezi Slovenije. Pri nakupu rabljenega vozila je priporočljivo, da ga poskuša posameznik preveriti v skladu z vsemi razpoložljivimi viri. Najlažja možnost so orodja za enostavno preverjanje, kot so različne spletne platforme, denimo autoDNA.si, kjer z vnosom serijske številke (številka VIN) dobimo vpogled v zgodovino zapisov za želeni avtomobil. Pred nakupom je smiselno, da stranka na ogled povabi tudi profesionalca, ki se spozna na avto, da podrobno pregleda karoserijo, lak, notranjost in dotrajanost vozila. Avto je treba v celoti preveriti. Praksa v Sloveniji je takšna, da približno vemo, kateri model vozila in letnik bomo kupili. Med brskanjem po spletu si ogledamo več oglasov hkrati. Več avtomobilov je seveda težko natančno preveriti, vzame veliko časa in tudi poceni ni. Zato nam orodja, kot je autoDNA, privarčujejo čas in stroške, da izberemo največ dva ali tri avte, te pa nato fizično in ob pomoči strokovnjaka podrobno pregledamo. Žal pa je ozaveščenost o tovrstnih orodjih med Slovenci nizka.