Pešci so najbolj ranljivi udeleženci v prometu, sploh jeseni in pozimi, ko je dan krajši in vidljivost slabša. Voznik, ki vozi s hitrostjo 40 kilometrov na uro, opazi pešca, oblečenega v temna oblačila in neosvetljenega, na razdalji do 26 metrov, v svetlih oblačilih na razdalji do 38 metrov, če uporablja odsevna telesa, pa tudi na razdalji do 136 metrov. Od leta 2016 do konca lanskega leta je 50 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden ni nosil odsevnika niti oblačila z odsevno površino. Raba odsevnikov lahko v mraku, temi in slabši vidljivosti reši življenje, znova opozarja agencija za varnost prometa (AVP), ki bo v tem tednu razdelila 41.000 odsevnikov. Še 5000 jih bo razdelila policija, ki bo okrepila nadzor. Tako nad pešci kot nad vozniki motornih vozil.

Odsevnik mora pešec nositi na vidnem mestu, na strani, ki je obrnjena proti vozišču. V mraku, ponoči ali ob zmanjšani vidljivosti je treba nositi svetla in odsevna oblačila ter obvezno odsevna telesa, na primer trak, kresničko ali svetilko z belo svetlobo. Kresničko obesimo za pas ali žep, da prosto niha ob telesu, saj jo le tako lahko obsvetijo žarometi. Opazovanje pešcev, ki ga je AVP izvedla leta 2017, je pokazalo, da je delež uporabe odsevnikov izredno nizek – kar 93 odstotkov pešcev ni uporabljalo nobenega. Le 1,2 odstotka jih je imelo kresničko ali odsevni trak in 4,2 odstotka kako drugo odsevno površino. Upali bi si reči, da se od takrat ni kaj dosti spremenilo.

V naseljih vozimo počasneje

Pred dvajsetimi leti je pri nas umrlo okoli 250 pešcev na leto. Zdaj je stanje precej boljše, a bi se ga dalo še izboljšati. Do 10. oktobra se je zgodilo 396 prometnih nesreč s pešci. Umrlo jih je sedem, 56 je bilo huje poškodovanih, 310 pa lažje. Le dva od umrlih sta nesrečo povzročila sama. Štirje pešci so življenje izgubili v trku z osebnim avtom, po eden z avtobusom in tovornim vozilom in še eden v nesreči z motornim kolesom v kombinaciji z osebnim vozilom.

Za pešce je še posebno nevarna hitrost vozil. Zavedati se je treba, da se pot ustavljanja pri hitrosti vožnje samo 10 kilometrov nad omejitvijo (50 kilometrov na uro) podaljša kar za 12 metrov, kar je lahko v naselju za pešca usodno. Zato je pomembno, da vozniki vozijo počasneje. Z zmanjšanjem hitrosti za samo kilometer na uro bi se število nesreč v naseljih lahko zmanjšalo za štiri odstotke, zunaj njih pa za dva, opozarjajo na AVP. Da je počasneje zares varneje, kaže tudi podatek, da je verjetnost smrti pešca ob trku pri hitrosti vozila 50 kilometrov na uro kar 85-odstotna, pri hitrosti 30 kilometrov na uro pa manj kot 10-odstotna. Voznike motornih vozil, električnih skirojev in (električnih) koles zato AVP opozarja, naj bodo na pešce izjemno pozorni. Še posebej na območju prehodov za pešce in tam, kjer lahko pričakujejo njihovo prisotnost.

Pešci, po predpisih

Seveda pa je velika odgovornost tudi na pešcih. Letos (po podatkih do 10. oktobra) je policija v tej skupini obravnavala 2405 prekrškov, izstopata nepravilno prečkanje ceste in neupoštevanje rdeče luči na semaforju. V enakem lanskem obdobju je bilo prekrškov približno enako, 2474, v celotnem letu 2022 pa 3514. Predlani je policija obravnavala 3739 kršitev.

AVP opozarja, naj pešci uporabljajo pločnike, hodnike, prehode, podhode, nadhode, če zanje ni zagotovljene površine, pa je obvezna hoja ob levem robu vozišča v smeri hoje. Pred prečkanjem ceste se morajo vedno prepričati, ali je to varno. Uporaba mobilnih telefonov, slušalk, pregledovanje družbenih omrežij, vse to ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov, ampak tudi pešcev; pozornost se zmanjša celo do 60 odstotkov.

Opozoriti velja tudi na nevarnost, ki preži ob zadrževanju ljudi zunaj vozila na avtocesti. V primeru, da se morate ustaviti, poskrbite za svojo varnost: vozilo ustavite na odstavnem pasu, vključite vse štiri utripalke, oblecite odsevni telovnik, zavarujte mesto dogodka z varnostnim trikotnikom in se čim prej umaknite na varno, za zaščitno ograjo. In seveda pokličite pomoč.

Priporočamo