Minuli torek je župan Zoran Janković v mestni hiši sprejel delegacijo iz Japonske. Ljubljano je obiskal predsednik družbe Toyota Tsusho Corporation Ičiro Kašitani s sodelavci. Na Jankovićevem osebnem facebook profilu so zapisali, da »se je Kašitani želel srečati z županom in predstavniki konzorcija za uvedbo vodika, katerega članica je tudi Mestna občina Ljubljana. Toyota je izredno zainteresirana za sodelovanje s konzorcijem in ta obisk bi lahko prižgal neformalno zeleno luč za dokončni dogovor o partnerstvu.«
»Predstavili smo jim, kaj bomo delali z vodikom. Da smo kupili prvih osem avtobusov na vodik, ki bodo v Ljubljano prišli prihodnje leto. Prav tako bo prihodnje leto dokončana prva vodikova polnilnica v Stanežičah,« je Janković strnil vsebino sestanka in zagotovil, da v veliki mestni družini verjamejo v tehnologijo vodika pri zelenem prehodu. Sestanka s predstavniki Toyote so se udeležili tudi direktor Javnega holdinga Ljubljana Krištof Mlakar, namestnik direktorja Ljubljanskega potniškega prometa Rok Vihar in namestnik direktorja Energetike Ljubljana Srečko Trunkelj. Po županovih besedah na sestanku niso govorili o konkretnih načinih sodelovanja, je pa Janković Kašitaniju predlagal, naj si Toyota Tsusho uredi sedež v naši prestolnici. Ob obisku Japoncev s Toyoto Tsusho niso sklenili sporazuma o sodelovanju ali memoranduma, so povedali v družbi Eles, ki je idejni nosilec in koordinator konzorcija za vzpostavitev ekosistema vodika iz nizkoogljičnih virov. Zagotovili pa so, da je Toyota Tsusho naklonjena sodelovanju s konzorcijem.
Neuradno smo izvedeli, da naj bi Toyoto Tsusho zanimala uporaba vodika v avtomobilski industriji in da naj bi bili pripravljeni v konzorcij vstopiti tudi s finančnim vložkom. Toyota Tsusho ima širok portfelj dejavnosti, na evropskem trgu se je ravno letos povezala z družbo Messer. Hčerinska družba Toyota Tsusho Europe je z nemškim Messerjem ustanovila novo družbo SympH2ony, da bi s skupnimi močmi širila uporabo vodika na stari celini. Družba se bo ukvarjala s proizvodnjo in dobavo zelenega vodika in zagotavljanjem različnih tipov vozil na gorivne celice v Evropi, je razvidno iz objave na spletni strani Toyota Tsusho.
Konzorcij predstavili Toyoti in Mitsubishiju
Omenjeni konzorcij za vzpostavitev vodikovega ekosistema je bil ustanovljen 14. marca. Poleg Elesa in ljubljanske občine ga sestavljajo še HSE, Skupina GEN, Elektro Gorenjska, Elektro Ljubljana, Plinovodi, Petrol, Energetika Ljubljana, Talum, Skupina Slovenske železnice, TPV Automotive, Solvera Lynx, BTC, Mestna občina Kranj, Občina Ajdovščina, Slovensko-japonski poslovni svet in Inženirska akademija Slovenije.
Predstavniki konzorcija so skupaj z ministrico za zunanje in evropske zadeve Tanjo Fajon in ministrom za visoko šolstvo, znanost in inovacije Igorjem Papičem aprila obiskali Japonsko. V Elesu so izpostavili, da v dosedanji zgodovini meddržavnih odnosov Japonske še nikoli doslej nista hkrati obiskala dva slovenska ministra in skupaj podprla projekta sodelovanja.
Na obisku so člani konzorcija japonskemu poslovnemu združenju Keidanren, agenciji NEDO in nekaterim največjim japonskim podjetjem predstavili konzorcij in njegove ključne načrte. Delegacija se je med drugim sestala še z japonskim ministrom za gospodarstvo, trgovino in industrijo Kazučiko Ivato, veleposlanikom Evropske unije na Japonskem Jean-Ericom Paquetom, predstavniki japonskega združenja za vodik, v katerega so vključene raziskovalne organizacije s področja vodika (Hydrogen Energy System Society of Japan), ter predstavniki Toyote Tsusho Corporation in Mitsubishi Corporation. »Takrat so se tudi dogovorili, da konzorcij s temi podjetji ohrani stike in opredeli možnosti sodelovanja,« so povzeli v Elesu. Izpostavili so, da sta Toyota Tsusho in Mitsubishi po ustvarjenih dohodkih prvo in drugo največje japonsko podjetje, Mitsubishi pa je vodilno podjetje na področju vodikovih tehnologij tudi v Evropi. »Lahko potrdimo, da se za sodelovanje s konzorcijem zanimajo nekatere najbolj znane svetovne korporacije, a dokler dogovori o sodelovanju niso končani, imen ne moremo razkrivati,« so v Elesu odgovorili na vprašanje, ali se poleg Toyote pogovarjajo še s kakšnimi tujci.
Iščejo industrijskega partnerja
»Konzorcij išče industrijskega partnerja z lastnimi zmogljivostmi za izdelavo in dobavo vodikovih tehnologij, vključno z napravami za proizvodnjo, skladiščenje, predelavo, transport in porabo vodika ter tehnično-strokovnim znanjem, ki bi lahko pomagal, da bi vodikov ekosistem postal resničnost,« so pojasnili v Elesu. Po drugi strani pa bi 18 članov konzorcija lahko gradnjo vodikovega ekosistema v Sloveniji podprlo z zagotavljanjem mestnih in industrijskih zemljišč z dostopom do ključne infrastrukture za demonstracijske projekte, površin za namestitev sončnih panelov, električnega distribucijskega in prenosnega omrežja z dostopom do obnovljivih in nizkoogljičnih virov, distribucijskega in prenosnega plinskega omrežja za včrpavanje in mešanje vodika z zemeljskim plinom, sistemov za proizvodnjo in shranjevanje električne energije, odjemalcev vodika, strokovnega znanja in podobno, so našteli v Elesu. »Konzorcij prinaša obravnavo vodikovih tehnologij na državno raven in bo tesno sodeloval pri iskanju načinov za vzpostavitev vsedržavnega nizkoogljičnega vodikovega sistema, ki bo omogočil energetski prehod v Sloveniji in potencialno služil kot model za države članice Evropske unije in druge države sveta,« so vizijo konzorcija strnili v Eles.