V nedeljo se bo v Osaki na Japonskem začela razstava Expo, na kateri bo razstavljalo več kot 160 držav, vključno s Slovenijo. Namen Expa je predstaviti inovacije na področjih umetne inteligence, robotov, letečih vozil in futurističnih zdravstvenih tehnologij, organizatorji pa obljubljajo najbolj tehnološki Expo doslej, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu.
Po podatkih baze slovenskih izvoznikov (Sloexport) na Japonsko trenutno izvaža 178 slovenskih podjetij. Z Japonsko ima Slovenija trgovinski primanjkljaj: od skupne blagovne menjave v višini 251 milijonov evrov je po podatkih Statističnega urada RS uvoz lani znašal okoli 144 milijonov evrov. Po ocenah gospodarskega ministrstva in javne agencije Spirit so možnosti za krepitev gospodarskih odnosov med državama predvsem na področjih robotike, informacijske tehnologije, energetike (razvoj vodikovih tehnologij), transporta prek Luke Koper, avtomobilske industrije, obnovljivih energij, novih tehnologij v kmetijstvu, zdravstvu in farmaciji, pomemben segment pa predstavlja tudi turizem. Na slovenskem veleposlaništvu na Japonskem so povedali, da imajo slovenska podjetja z rastjo spletnih nakupov priložnost razširiti svojo prodajo na Japonskem, pri čemer največji potencial za tovrstno prodajo vidijo v nišnih izdelkih.
Zapleten in specifičen trg
»Priložnosti za slovenska podjetja so tudi v sektorju hrane in pijač, predvsem pri izvozu slovenskih živilskih izdelkov, ki poudarjajo kakovost ter ekološko in edinstveno poreklo, kot so siri, vina in druga posebna živila. Japonski potrošniki namreč zelo cenijo kakovostne tuje izdelke. Pri izvozu mesa na Japonsko je po bilateralnem sporazumu trenutno dovoljen le izvoz svinjskega mesa. Močno si prizadevamo, da bi v čim krajšem času sklenili pogajanja tudi za izvoz perutninskega mesa,« so povedali na slovenskem veleposlaništvu na Japonskem.
Po njihovih pojasnilih je japonski trg izredno zapleten in specifičen, za uspešen vstop in delovanje na njem pa je za slovenska podjetja ključno, da naredijo temeljito tržno raziskavo, razumejo lokalne preference potrošnikov, raziščejo konkurenco in spoštujejo japonske predpise, priporočljivo pa je tudi posvetovanje z lokalnimi pravnimi in finančnimi strokovnjaki. Ker Japonci cenijo dolge postopke, ki prinesejo natančne in visokokakovostne rezultate, njihova kultura pa temelji na soglasju, lahko sklepanje poslov traja dlje od pričakovanj. Zato je pomembna potrpežljivost in pripravljenost na dolgotrajna pogajanja. »Prednost vstopa na japonski trg predstavljajo partnerstva z lokalnimi podjetji, ki razumejo trg in tako zagotovijo dragocen vpogled v vedenje potrošnikov, regulativne zahteve in distribucijske kanale. Medtem ko se na globalnih trgih običajno uporablja angleščina, se veliko Japoncev raje sporazumeva
v japonščini. Zelo malo zaposlenih in lastnikov malih in srednjih podjetij govori angleško. Zato je ob vstopu na japonski trg vredno razmisliti tudi o najemu dvojezičnega osebja ali prevajalcev,« so dodali na veleposlaništvu.
Japonci so odlični pogajalci
Tudi v novomeškem proizvajalcu vozil za prosti čas Adria Mobil so pojasnili, da je potreben določen čas za vzpostavitev zaupanja in sodelovanja. »Ko spoznajo, da gre za zaupanja vredno podjetje oziroma kakovostne izdelke, je sodelovanje z japonskimi partnerji odlično.« Na Japonskem Adria Mobil prodaja avtodome in kombije ter počitniške prikolice, obseg poslovanja v tej državi pa je stabilen. Kot so izpostavili v Adrii, je treba biti pozoren na valutna nihanja, k poslovanju pa pristopiti celovito ter zagotoviti tudi poprodajne storitve.
Eno od zelo uglednih slovenskih podjetij, prisotnih na Japonskem, je Akrapovič, proizvajalec vrhunskih izpušnih sistemov za motocikle in športna vozila. Igor Akrapovič, ustanovitelj, lastnik in predsednik nadzornega sveta, podjetjem, ki načrtujejo širitev poslovanja na Japonsko, svetuje, da se naučijo japonskega pristopa k poslovanju in se mu prilagodijo. »Od Japoncev sem se veliko naučil. So odlični pogajalci. Nič se ne poenostavlja, kot ponekod v Evropi in drugje, poglobijo se v vse podrobnosti. Sodelovanje mora biti predvidljivo, ni nobenih bližnjic. Dogovorjenih rokov za dobavo izdelkov nismo nikoli zamudili.« Podjetje na Japonskem prodaja izpušne sisteme, od tam pa uvaža titan. »Iz Japonske več uvažamo, kot izvažamo,« je dodal Akrapovič.
Da japonska podjetja ne poznajo zamud in odlašanja, je poudaril tudi direktor športne divizije v Elanu Leon Korošec. »Na točnost veliko dajo, vlaki na Japonskem ne zamujajo.« Po pojasnilih Korošca je nujno najti lokalnega partnerja. »Dobro je, če ima izkušnje s poslovanjem z zahodnoevropskimi podjetji.
Pri poslovanju z japonskimi podjetji traja nekaj časa, da pridobiš zaupanje. Ko ga pridobiš, s tabo sodelujejo, tudi če dobijo konkurenčnejšo ponudbo.« Na Japonskem ima Elan prodajno podjetje. »Japonska, kjer imajo več kot 500 velikih smučišč in izredno dobre snežne pogoje, je za Elan eden od ključnih izvoznih trgov. Zelo cenijo Elanove karving in bolj tehnične smuči,« je dodal Korošec.