V nedeljo se bo v Osaki na Japonskem začela razstava Expo, na kateri bo razstavljalo več kot 160 držav, vključno s Slovenijo. Namen Expa je predstaviti inovacije na področjih umetne inteligence, robotov, letečih vozil in futurističnih zdravstvenih tehnologij, organizatorji pa obljubljajo najbolj tehnološki Expo doslej, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu.

Od Japoncev sem se veliko naučil. So odlični pogajalci. Nič se ne poenostavlja, kot ponekod v Evropi in drugje, poglobijo se v vse podrobnosti. Sodelovanje mora biti predvidljivo, ni nobenih bližnjic.

Igor Akrapovič, lastnik podjetja Akrapovič

Po podatkih baze slovenskih izvoznikov (Sloexport) na Japonsko trenutno izvaža 178 slovenskih podjetij. Z Japonsko ima Slovenija trgovinski primanjkljaj: od skupne blagovne menjave v višini 251 milijonov evrov je po podatkih Statističnega urada RS uvoz lani znašal okoli 144 milijonov evrov. Po ocenah gospodarskega ministrstva in javne agencije Spirit so možnosti za krepitev gospodarskih odnosov med državama predvsem na področjih robotike, informacijske tehnologije, energetike (razvoj vodikovih tehnologij), transporta prek Luke Koper, avtomobilske industrije, obnovljivih energij, novih tehnologij v kmetijstvu, zdravstvu in farmaciji, pomemben segment pa predstavlja tudi turizem. Na slovenskem veleposlaništvu na Japonskem so povedali, da imajo slovenska podjetja z rastjo spletnih nakupov priložnost razširiti svojo prodajo na Japonskem, pri čemer največji potencial za tovrstno prodajo vidijo v nišnih izdelkih.

Štiri delegacije na Japonsko

Na predstavitvi v Osaki bo Slovenija predstavljena v skupinskem paviljonu, celotni proračun pa znaša 2,4 milijona evrov, kar je bistveno manj, kot če bi se predstavljala v samostojnem paviljonu. V tem primeru bi se stroški povzpeli na 15 milijonov evrov, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu. V času razstave bo Spirit v sodelovanju s partnerji organiziral štiri uradne poslovne delegacije, usklajene s tematskimi tedni Expa, v okviru katerih bodo potekali pogovori s podjetji, investicijski forumi in predstavitve slovenskih podjetij. Kot so pojasnili na gospodarskem ministrstvu, so zastavljeni cilji, ki jih želijo s predstavitvijo doseči, večja prepoznavnost Slovenije in njena umestitev na svetovni zemljevid kot trajnostne ter hkrati visokotehnološke in inovacijske države, povečanje prisotnosti slovenskih izdelkov in storitev na Japonskem in drugih svetovnih trgih ter promocija Slovenije kot turistične destinacije.

Zapleten in specifičen trg

»Priložnosti za slovenska podjetja so tudi v sektorju hrane in pijač, predvsem pri izvozu slovenskih živilskih izdelkov, ki poudarjajo kakovost ter ekološko in edinstveno poreklo, kot so siri, vina in druga posebna živila. Japonski potrošniki namreč zelo cenijo kakovostne tuje izdelke. Pri izvozu mesa na Japonsko je po bilateralnem sporazumu trenutno dovoljen le izvoz svinjskega mesa. Močno si prizadevamo, da bi v čim krajšem času sklenili pogajanja tudi za izvoz perutninskega mesa,« so povedali na slovenskem veleposlaništvu na Japonskem.

Po njihovih pojasnilih je japonski trg izredno zapleten in specifičen, za uspešen vstop in delovanje na njem pa je za slovenska podjetja ključno, da naredijo temeljito tržno raziskavo, razumejo lokalne preference potrošnikov, raziščejo konkurenco in spoštujejo japonske predpise, priporočljivo pa je tudi posvetovanje z lokalnimi pravnimi in finančnimi strokovnjaki. Ker Japonci cenijo dolge postopke, ki prinesejo natančne in visokokakovostne rezultate, njihova kultura pa temelji na soglasju, lahko sklepanje poslov traja dlje od pričakovanj. Zato je pomembna potrpežljivost in pripravljenost na dolgotrajna pogajanja. »Prednost vstopa na japonski trg predstavljajo partnerstva z lokalnimi podjetji, ki razumejo trg in tako zagotovijo dragocen vpogled v vedenje potrošnikov, regulativne zahteve in distribucijske kanale. Medtem ko se na globalnih trgih običajno uporablja angleščina, se veliko Japoncev raje sporazumeva
v japonščini. Zelo malo zaposlenih in lastnikov malih in srednjih podjetij govori angleško. Zato je ob vstopu na japonski trg vredno razmisliti tudi o najemu dvojezičnega osebja ali prevajalcev,« so dodali na veleposlaništvu.

Japonci so odlični pogajalci

Tudi v novomeškem proizvajalcu vozil za prosti čas Adria Mobil so pojasnili, da je potreben določen čas za vzpostavitev zaupanja in sodelovanja. »Ko spoznajo, da gre za zaupanja vredno podjetje oziroma kakovostne izdelke, je sodelovanje z japonskimi partnerji odlično.« Na Japonskem Adria Mobil prodaja avtodome in kombije ter počitniške prikolice, obseg poslovanja v tej državi pa je stabilen. Kot so izpostavili v Adrii, je treba biti pozoren na valutna nihanja, k poslovanju pa pristopiti celovito ter zagotoviti tudi poprodajne storitve.

Eno od zelo uglednih slovenskih podjetij, prisotnih na Japonskem, je Akrapovič, proizvajalec vrhunskih izpušnih sistemov za motocikle in športna vozila. Igor Akrapovič, ustanovitelj, lastnik in predsednik nadzornega sveta, podjetjem, ki načrtujejo širitev poslovanja na Japonsko, svetuje, da se naučijo japonskega pristopa k poslovanju in se mu prilagodijo. »Od Japoncev sem se veliko naučil. So odlični pogajalci. Nič se ne poenostavlja, kot ponekod v Evropi in drugje, poglobijo se v vse podrobnosti. Sodelovanje mora biti predvidljivo, ni nobenih bližnjic. Dogovorjenih rokov za dobavo izdelkov nismo nikoli zamudili.« Podjetje na Japonskem prodaja izpušne sisteme, od tam pa uvaža titan. »Iz Japonske več uvažamo, kot izvažamo,« je dodal Akrapovič.

Da japonska podjetja ne poznajo zamud in odlašanja, je poudaril tudi direktor športne divizije v Elanu Leon Korošec. »Na točnost veliko dajo, vlaki na Japonskem ne zamujajo.« Po pojasnilih Korošca je nujno najti lokalnega partnerja. »Dobro je, če ima izkušnje s poslovanjem z zahodnoevropskimi podjetji.
Pri poslovanju z japonskimi podjetji traja nekaj časa, da pridobiš zaupanje. Ko ga pridobiš, s tabo sodelujejo, tudi če dobijo konkurenčnejšo ponudbo.« Na Japonskem ima Elan prodajno podjetje. »Japonska, kjer imajo več kot 500 velikih smučišč in izredno dobre snežne pogoje, je za Elan eden od ključnih izvoznih trgov. Zelo cenijo Elanove karving in bolj tehnične smuči,« je dodal Korošec. 

Za več kot 400 milijonov evrov naložb

Po podatkih Banke Slovenije so japonske naložbe v Sloveniji, upoštevaje naložbe, izvedene prek japonskih podjetij s sedežem v drugih državah, konec leta 2023 znašale 408,4 milijona evrov. Kot so povedali na gospodarskem ministrstvu, med ključnimi japonskimi naložbami v Sloveniji izstopa več investicij. Nippon Express je lani prevzel logistično podjetje Cargo Partner, Yaskawa je leta 2018 v Kočevju zagnala evropski proizvodni center za robote, lani pa napovedala dodatne naložbe. Sumitomo Rubber Industries je prek švicarske podružnice Lonstroff v Logatcu postavil tovarno za proizvodnjo gumijastih delov za medicinske naprave. Kansai Paints je leta 2017 prevzel domžalsko podjetje Helios, Daihen Corporation pa tri leta pred tem lendavski Varstroj, ki izdeluje varilno opremo. Na gospodarskem ministrstvu so izpostavili še naložbe skupine Sumida, ki izdeluje drobne dele za avtomobilsko industrijo, podjetja Tricor, ki proizvaja transportno embalažo, in črpalno hidroelektrarno Avče, v katero je Rudis z japonskima partnerjema Mitsubishi Electric Corporation in Sumitomo vgradil turbino in generator z vzbujalnim sistemom ter pomožne sisteme elektrarne.

Priporočamo