Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek bo danes pozdravila simbolično zasajeno prvo lopato, ki oznanja začetek izkopa predora Konovo na severnem delu tretje razvojne osi. Predor gradita Strabag in njegova ljubljanska podružnica. Sam predor sicer ni del nastajajoče hitre ceste na Koroško, ampak je del navezovalne ceste, a ne glede na to težko pričakovan objekt, ki bo Korošce približal Ljubljani. Predor naj bi zgradili do konca septembra prihodnje leto, a le pod pogojem, da Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (Dars) kmalu pridobi še manjkajoče gradbeno dovoljenje za del tega odseka navezovalne ceste.

Severni del tretje razvojne osi sestavljata dva glavna odseka, dolga 17 in 13 kilometrov, ki pa sta zaradi zahtevnega terena razdeljena na posamezne manjše odseke. Na zgolj 17 kilometrov dolgem odseku hitre ceste med Velenjem in Slovenj Gradcem bodo kar trije predori, 18 viaduktov in sedem mostov. Zato so ga na Darsu razdelili na osem sklopov in iščejo izvajalca za vsakega posebej, za vsak sklop posebej tudi pridobivajo gradbena dovoljenja. Severni del tretje razvojne osi sestavlja še odsek od avtocestnega priključka Šentrupert do Velenja, ki pa je prav tako razdeljen na tri samostojne odseke. Korošci naj bi se po novi hitri cesti zapeljali junija 2028.

Zgrajen le en kratek odsek

Gradnja hitre ceste se je začela pred nekaj manj kot štirimi leti na zelo kratkem odseku Gaberke med Velenjem in Slovenj Gradcem. Ta je danes že končan. Odsek naj bi za 8,5 milijona evrov zgradil konzorcij družb Kolektor CPG, CGP Novo mesto in VOC Celje, a je Dars kasneje z izvajalcem sklenil aneks k pogodbi, ki je dela podražil za dobrih 800 tisočakov (brez DDV). Trenutno sta na tem zgornjem delu odprti še dve gradbišči: dela potekajo na viaduktih Jenina in Visočnik, ki ju gradi konzorcij družb Pomgrad, Garnol, GGD in Voc Celje za 37,38 milijona evrov (brez DDV), in odseku Škalsko jezero, ki ga za 55,45 milijona evrov (brez DDV) gradi konzorcij Strabag in njegova ljubljanska podružnica. V okviru tega odseka bo zgrajen tudi danes slovesno začeti predor Konovo. Dobra novica je, da Dars k tem pogodbam še ni sklepal aneksov, ki bi gradnjo odsekov podražili. Viadukt Jenina, napovedujejo na Darsu, bo zgrajen v dveh mesecih, odsek Škalsko jezero pa čez približno poldrugo leto. Pa preostalih pet odsekov na tem delu?

Če je gradnja odseka hitre ceste med Velenjem in Slovenj Gradcem razdeljena na osem krajših odsekov, Dars le za enega od teh (okolica Velenja) še ni objavil vsaj prve faze (od dveh) javnega naročila. »Objavo načrtujemo do poletja,« pravijo na Darsu.

Čakajoč na gradbena dovoljenja

Kljub zapletom pri pridobivanju gradbenega dovoljenja ta čas najbolje kaže odseku Podgorje. Dars je že maja lani začel iskati izvajalca, potem pa se je zapletlo: ministrstvo za naravne vire in prostor je zavrnilo Darsovo zahtevo za izdajo gradbenega dovoljenja zaradi manjkajočega mnenja direkcije za vode, ki pa ga Dars ni oddal zaradi spreminjajočih se zemljevidov požarne ogroženosti po avgustovskih poplavah. Ne glede na to, da gradbenega dovoljenja še nima, pa je Dars že izpeljal prvo fazo dvofaznega javnega naročila za izbor graditelja in opravil nabor možnih izvajalcev, ki jim je priznal sposobnost za gradnjo. V igri je tako šest izvajalcev: konzorciji družb Cestno podjetje Ptuj in Euro-asflat, konzorcij družb Kolektor CPG in CGP, konzorcij družb Pomgrad in Gorenjska gradbena družba, konzorcij Strabaga in njegove ljubljanske podružnice, konzorcij družb Voc Celje, Hering in GIC Gradnje, samostojno ponudbo pa je oddala družba GP Krk. Po pridobitvi gradbenega dovoljenja bo Dars izvajalce povabil k oddaji konkretnih ponudb. Poleg Podgorja je Dars že sestavil izbor možnih graditeljev še za odseka Škale in Velunja. »Druga faza postopka javnega naročila se bo nadaljevala po pridobitvi pravnomočnih gradbenih dovoljenj,« so odgovorili na Darsu.

Hkrati sta v teku še dve javni naročili, a sta postopka v nekoliko zgodnejši fazi. Dars tako ta čas pregleduje ponudbe izvajalcev, ki bi gradili prvi odsek tretje razvojne osi od priključka Šentrupert do Velenja, in tistih, ki bi gradili odsek od Podgore do Velenja. Izbor izvajalca sicer, kot omenjeno, ni najbolj mučen del, pač pa pridobivanje gradbenih dovoljenj. Šele po pridobitvi bodo na Darsu nadaljevali tudi postopke teh dveh javnih naročil in izvajalce, ki jim bodo zdaj priznali sposobnost, povabili k oddaji ponudb.

Gradnji odseka Podgora in zadnjega odseka, kjer aktivnosti še ne potekajo – Velenje – sta sicer medsebojno odvisni zaradi prevozov materialov z izkopov ter materialov, potrebnih za vgradnjo v nasipe, zato bi bilo racionalneje, da se ti dve etapi gradita sočasno in v domeni istega izvajalca.

Pa južni del?

Tudi južni del je razdeljen na dva glavna odseka, vsak izmed teh pa še na dva krajša. Za odsek od Osredka do Malin je v izdelavi šele projektna dokumentacija, izvajajo se geološko-geomehanske raziskave, Dars od lastnikov odkupuje zemljišča. Že februarja lani so na Darsu zaprosili tudi za izdajo gradbenega dovoljenja, a ga še niso dobili. Odsek Novo mesto vzhod–Osredek medtem stoji zaradi vložene tožbe civilne iniciative na izdano gradbeno dovoljenje. Ministrstvo za naravne vire in prostor je gradbeno dovoljenje izdalo že julija lani, takoj naslednji dan pa je civilna iniciativa sprožila upravni spor.

Priporočamo