Malokdaj se zgodi, da morajo britanski poslanci priti v parlament v soboto, skoraj nikoli pa med velikonočnimi ali božičnimi počitnicami. Laburistični premier Keir Starmer pa na koncu ni imel izbire. Pred jeklarno v kraju Scunthorpe je bila namreč v soboto zjutraj prava drama. Delavci so vodstvu fizično preprečili vstop v dele kompleksa, ker so se bali, da utegne vodstvo zaradi propada pogajanj med kitajskimi lastniki jeklarne iz podjetja Jingye in britansko vlado izklopiti plavže, kar bi lahko pomenilo konec delovanja edinega britanskega objekta, kjer še lahko neposredno proizvedejo jeklo »iz ničle«, torej ne le s predelavo, zaradi česar ima veliko strateško vrednost. In Starmer je moral ukrepati.
Posredovati je morala policija
Zaradi poročil o »kršitvi miru« v jeklarni je posredovala policija, ki je vodilne može jeklarne prisilila, da so odšli. Aretirali niso nikogar, a ta drama je prepričljivo pokazala, kako razgrete so strasti na obeh straneh – med 2700 delavci, ki se bojijo za delovna mesta, in kitajskimi lastniki, ki trdijo, da jeklarna ni več finančno vzdržna (likvidna in solventna), in sicer zaradi težkih tržnih pogojev, novih ameriških carin na uvoz jekla ter višjih okoljskih stroškov.
Lastniki, kitajsko podjetje Jingye, so zato prenehali kupovati zadostne količine surovin za vzdrževanje plavžev, minister za poslovne zadeve Jonathan Reynolds pa jih je obtožil, da so se z britansko vlado pogajali s figo v žepu in da so nameravali delo plavžev ustaviti. In ko se to enkrat zgodi, jih je izredno zapleteno ter drago spet pognati, kar bi v primeru že tako nesolventne jeklarne lahko pomenilo njen konec. Reynolds je poslancem povedal: »Ne moremo, nismo in nikoli ne bomo stali križem rok, medtem ko toplota uhaja iz še preostalih britanskih plavžev brez kakršnega koli načrtovanja, ustreznega postopka ali upoštevanja posledic.«
810.000 evrov izgube na dan
British Steel je zadnje jeklarsko podjetje v Britaniji, ki še proizvaja tako imenovano deviško jeklo, potrebno za vse velike gradbene projekte, od poslopij do železniških prog, in za vojaško industrijo. Njegovo delovanje je ključno za ohranitev britanske proizvodnje jekla. Zaposluje 3500 delavcev, od teh 2700 v jeklarni v kraju Scunthorpe. Leta 2020 ga je kupilo kitajsko podjetje Jingye, ko je British Steel postal insolventen in je bil pod prisilno upravo. Med pogajanji z britansko vlado je kitajsko podjetje trdilo, da je v British Steel vložilo 1,2 milijarde funtov in da ima od nakupa naprej izgubo okoli 700.000 funtov (810.000 evrov) na dan. Starmerjeva vlada je lastnikom ponudila pol milijarde funtov za njihov domnevni načrt o posodobitvi plavžev (po katerem naj bi jih zaganjali z elektriko), a je od njih zahtevala, naj vložijo preostali del denarja (milijardo in pol).
Kitajska obtožila Britanijo, da politizira trgovino
Ker to ni šlo, se zdaj dogaja nacionalizacija British Steela, že druga. Prva se je zgodila leta 1967. V zasebno lastništvo se je jeklarna vrnila leta 1988. V soboto sprejet izredni zakon o novi nacionalizaciji je vladi prinesel pooblastilo, da od British Steela zahteva, da ohrani jeklarno odprto. Po sprejemu zakona se je premier Starmer srečal z jeklarji, ki jim je vlada rešila delovna mesta. »Zaradi vas ta jeklarna še deluje. Vi in vaši kolegi ste hrbtenica britanskega jekla. Zato se mi je zdelo pomembno, da sem po tem, ko sem bil dopoldne v parlamentu, zdaj z vami. Gre za vaša delovna mesta, vaša življenja, vaše skupnosti, vaše družine,« je leporečil premier.
Kitajska vlada je medtem britansko obtožila, da »razdvaja trgovinsko sodelovanje«. Kitajsko zunanje ministrstvo je pomenljivo sporočilo, da utegne nacionalizacija kitajske družbe v Britaniji zmanjšati kitajska vlaganja na Otoku.
Britanska vlada pa naj bi še vedno upala, da bo zagotovila zasebna vlaganja v dolgoročno rešitev podjetja British Steel, a ministri priznavajo, da trenutno niti eno podjetje ni zainteresirano za nakup. Obenem so se znašli še pred takojšnjim izzivom: na trgu hitro najti dovolj »goriva« oziroma surovin, da plavži ne ugasnejo.