Slovenska kolesarja Tadej Pogačar (UAE Emirates) in Matej Mohorič (Bahrain-Victorious), ki bosta v nedeljo ob 11.10 na startu dirke, ki je imenovana severni pekel, bosta lovila novi slovenski mejnik. Slovenski kolesarji se v zgodovini lahko pohvalijo z zmagami na vseh treh tritedenskih dirkah, z zmagami na vseh sedmih najpomembnejših enotedenskih etapnih dirkah in z zmagami na štirih od petih največjih enodnevnih dirk na svetu.
Prvi je v »spomeniško varstvo« Slovenijo vpisal Primož Roglič, ki je leta 2020 dobil dirko Liege – Bastogne – Liege, nato pa je v zadnjih letih na sceno stopil aktualni svetovni prvak Pogačar, ki ima na svojem računu že osem zmag na največjih enodnevnih dirkah, saj je po dvakrat dobil dirko po Flandriji in Liege – Bastogne – Liege, kar štirikrat pa je bil najboljši na Lombardiji. Pod zmago na četrtem različnem spomeniku za Slovenijo se je podpisal Mohorič, ki je bil na dirki od Milana do Sanrema najboljši leta 2022, manjka tako le še zmaga na severnem peklu. Z nastopom Pogija je večja možnost, da bosta granitna kocka (pokal za zmagovalca) in železna ploščica v slovitih skupnih tuših na velodromu v Roubaixu dobila tudi prvega lastnika iz sončne strani Alp.
Uspelo le velesilam
Slovenija bi se v primeru uspeha pridružila le petim kolesarskim velesilam, ki se lahko pohvalijo z zmagami na vseh petih spomenikih. To je skozi dolgoletno zgodovino dirk, ki imajo vse za seboj že več kot sto izvedb, uspelo le kolesarjem Italije, Belgije, Francije, Nizozemske in Švice. Zaradi zmage na spomeniku po Flandriji 26-letnemu kapetanu ekipe UAE Emirates-XRG že ob debiju pripada vloga favorita. »Gre za povsem nov izziv, ki se ga veselim. To je povsem drugačna dirka od tiste po Flandriji, a ob trenutni pripravljenosti je vredno poskusiti. Na Flandriji smo uprizorili pravi šov, upam da ga v nedeljo ponovimo,« odkrito zmage tokrat ne napoveduje Tadej Pogačar, ki ga vnovič čaka predvsem dvoboj z Mathieuam van der Poelom (Alpecin-Deceuninck).
Nizozemec je tudi zmagovalec zadnjih dveh izdaj ene najtežjih dirk v svetu kolesarstva. Veliki tekmec Tadeja Pogačarja je lani postal dvanajsti zmagovalec, ki mu je v istem letu uspelo dobiti Flandrijo in severni pekel, še bolj redki pa so kolesarji, ki so v svoji karieri dobili dirko od Pariza do Roubaixa in zmagali na francoskem Touru. Tadej Pogačar kot aktualni zmagovalec francoske tritedenske pentlje rumeno majico na brutalne kocke vrača po 34 letih, ko je kot aktualni zmagovalec nastopal Američan Grem LeMond. Z zmago na Touru, Flandriji in dirki Pariz – Roubaix pa se lahko pohvalita zgolj Belgijec Eddy Merckx in Francoz Louison Bobet.
Zakaj severni pekel?
Dirka Pariz – Roubaix tradicionalno poteka od mesteca Compiegne na robu francoske prestolnice, kolesarje pa se nato podajo proti severu do Roubaixa. Na poti do znamenitega velodroma, kjer je vsako leto kronan junak dirke, ni niti enega pravega vzpona, kar pa ne pomeni, da je to dirka za sprinterje. Kolesarji se morajo na poti do večne slave spopasti s tridesetimi tlakovanimi odseki, ki pa še zdaleč niso tako lepo urejeni, kot so tisti v Belgiji. Tlakovci na francoskih poljih večkrat spominjajo na skale, zato kolesar na poti do uspeha potrebuje tudi veliko sreče, da ne pride do defektov. To je že ob ogledu trase izkusil belgijski zvezdnik Wout van Aert, ki se je na enem od treh odsekov, ki so označeni z najtežjo stopnjo zahtevnosti, ob predrti zračnici spektakularno rešil padca. Njegova sreča je bila, da je bil na cesti sam, na dirki bi ob sebi podrl še številne druge kolesarje, zato številni strokovnjaki pod vprašaj postavljajo smotrnost odločitve Tadeja Pogačarja o nedeljskem nastopu.
Kolesarje letos čaka 55,3 kilometra tlakovanih cest, skupno pa bodo prevozili kar 259,2 kilometra. Najtežje odseke predstavljajo Trouée d'Arenberg (arenberški jarek), Mons-en-Pévèle in Carrefour de l'Arbre, ki so 19., 11. in 4. odsek, pri čemer se po francoski navadi odšteva do cilja od začetnega 30. do prvega odseka, ki je torej zadnji. Izjemno zahteven teren predstavlja tudi izziv za proizvajalce koles in kolesarske opreme. Na kolesu Tadeja Pogačarja, za katerega skrbi mehanik Boštjan Kavčnik, je tako na krmilu moč opaziti dodatne blažilce proti tresenju. Najbolj slikovito je vožnjo po tlakovanih odsekih po ogledu vpisal Italijan Filippo Ganna (Ineos Grenadiers), ki bo ob Madsu Pedersenu (Lidl-Trek) prvi izzivalec Pogačarja in Van der Poela: »Roke me bolijo že danes. Voziti Pariz – Roubaix je tako, kot bi bil v pralnem stroju,« je razložil izkušeni Italijan. x